Klass 1
Tema: Känsel och smak
Efter sångstunden gick vi igenom läxan. Till denna gång hade barnen fått i uppgift att göra bildkollage med bilder på när det äter något hårt, mjukt och surt. Alla barnen visade stolta upp sina läxor och berättade om vad de smakat. Efter genomgången av läxan läste vi en bok om känsel och smak. Vi pratade mer om vad man kan känna, vad som gör ont, vad man smakar med och vad man luktar med. Vi blåste med sugrör på händerna för att känna att det blev kallt och andades med munnen nära händerna för att känna att blev varmt. Därefter lekte vi "stoppa handen i påsen" och kände på olika föremål i denna. Barnen fick själva beskriva sakerna med så många ord som möjligt.
Vi testade våra smaker med hjälp av citron, salt, socker, choklad, russin, rabarber, rädisor, salta kringlor, inlagd gurka mm. Barnen fick ha ögonbindel och pröva enskilt, men även två och två vilket var lite extra roligt. De var duktiga och kreativa på att beskriva vad de olika föremålen smakade. Efter smaktestet spelade vi ett frågespel och sedan prövade vi våra luktsinnen med hjälp av te, bodylotion mm. Vi prövade också vart på kroppen vi var som mest kittliga med hjälp av penslar. Som avslut på dagens lektion sjöng vi som vanligt "Tack och hej för idag".
Läxa till nästa gång: Ta med något som har med ditt fritidsintresse att göra eller gör ett kollage med bilder på när du utför ditt fritidsintresse.
Klass 2
Tema: Känslor och vänskap
Vi började med att sätta oss allihop vid ett stort bord för att samtala kring detta. Jag använde en sten som fick gå runt bland barnen, och när man höll i stenen så fick man berätta om vad som exempelvis gör en arg, ledsen, glad, rädd etc.
Efter detta parade jag ihop barnen två och två och de fick skriva ner så många olika känslor de kunde komma på tillsammans. Vi gick sedan igenom dom på tavlan och fullföljde detta med att ge känslorna motsatser, Ex: “arg /glad”, “orolig/lugn”, ”besviken/nöjd”. Detta var väldigt nyttigt, då de flesta inte visste innebörden eller ens hade hört vissa utav dessa känslor förut.
Ute lekte vi “Kramkull” och “Klockan”.
När vi kom in satte vi färger på de olika känslorna, där barnen hade lite olika tankar på vilken färg som passade bäst in på en viss känsla. Exempelvis blev “arg” röd eller svart för de flesta, och “lugn” blev grön.
Läxan skrev barnen upp i sina nya skrivböcker. Det är att rita och skriva om sitt bästa resmål!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar