Tema: Hus och hem
Vi började morgonen med att prata om olika sorters hus och byggde sedan ett riktigt stort hus tillsammans av kartonger.
Vi pysslade egna hus till en liten stad, inredde ett vardagsrum, berättade sagan om "Guldlock och de tre björnarna" samt sjöng och lekte sången "I ett hus vid skogens slut".
Klass 2
Tema: Kläder
Vi inledde med att gå igenom läxorna och prata om tokiga klädupplevelser vi har haft. Några av barnen berättade om när de satt på sig kläder ut och in, fel sko på fel fot och när de satt på sig för små kläder. Efter detta fikande vi, lekte klädloop och spelade bokstavsbingo. Rasten spenderade vi med den äldre klassen och lekte både "Bläckfisken" och "Under hökens alla vingar". Efter rasten gjorde vi dagens experiment som var "Ballonger på ett snöre", vi lyssnade på olika ljud i Bornholmsmodellen, lekte klädbutik och även "Klädnypsleken".
Vi tränade även på julsångerna och avslutade dagen med "Tack och hej för idag".
Läxa:
- Rita din favorit kroppsdel alternativt ta med ett foto på den. Var beredd att svara på varför det är din favorit kroppsdel.
- Bokstäverna U och Y i övningsboken.
Klass 3
Tema: Fordon
Idag var en riktigt härlig skoldag!
Det kändes att alla var på bra humör och vi hann med mycket utan att det blev för stressigt.
Vi började att gå igenom läxan av synonymer. Den verkade ha varit lite svår för de barn som behöver utvidga sitt ordförråd, men väldigt nyttig. Vi gick sedan vidare till bokrecensioner av Axel som nu är uppe i 30 böcker och därför tilldelades den svarta älgen. Jag frågade runt bland alla barnen om hur de ligger till med läsningen, eftersom det verkar ha stannat av lite för vissa. Jag försökte pusha alla att läsa minst en bok till nästa lektionstillfälle.
Sedan var det dags för en enkel och kort lyssningsövning från Bornholmsmodellen innan vi fortsatte med dagens tema som var “Fordon”. Alla fick skriva ner så många olika sorters fordon de kunde komma på. Barnen hade olika tankar på vad ett fordon faktiskt är. Vissa tyckte att ett fordon måste ha hjul, medan andra tyckte att även en luftballong och en häst kunde vara ett fordon.
Vi gjorde sedan statistik i form av stapeldiagram på tavlan om hur man tar sig fram till olika platser. Vi såg att de flesta promenerar eller tar buss till skolan, åker bil till affären, tar bil till sitt fritidsintresse och flyger flygplan till Sverige.
Utomhus fick barnen i uppdrag att fylla i 10 registreringsskyltars tecken. Nästa gång ska vi spela bingo med dessa. Därefter lekte vi bläckfiskkull med klass 2.
När vi kom in fick barnen var sin stencil om fordon och sedan avslutades temat med att vi spelade “Fordons-memory”. Vi hann även med en omgång Alias innan lektionstiden tog slut.
Läxa:
- Ta med ditt favoritrecept och skriv även varifrån du fått det och när du brukar baka detta.
- Ord-rebus stencil
- Läs "Rolf på en öde ö". (Vi kommer även läsa den högt i klassen tillsammans nästa gång och göra uppgifter kring historien.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar