Tema: Trollskogen
Förstaklassarna gick till skogen och letade efter trollstubben. Eftersom det bara fanns ett troll där bestämde de sig för att göra trollkompisar till honom.
Efter sagan om den magiska trollsoppan lagade de mat till trollen. Som tack fick de varsin guldpeng från trollen i stubben. Vi fortsatte med sagan om Tilda & chokladbolletrollet, innan vi avslutade med trollmors vaggvisa, så trollen kunde somna igen.
Klass 2
Tema: Djur och natur
Vi inledde med att gå igenom läxorna och jag fick intrycket av att barnen hade haft roligt när de gjorde dem. Vi tittade på bilder på olika sorters djur samt samtalade om dessa, deras barn, var de bor och hur de låter. Vi hann även med att lyssna på djurrim och tokprat om hunden Pricken från Bornholmsmodellen under temaintroduktionen.
Vi lekte trasselmor och spelade spel (Lotto, Djurmemory och Se vad jag kan) Dagens experiment var att undersöka på vilka olika sätt man kan sortera några olika pastasorter, samt se vad som händer om man häller i en sockerbit i kallt vatten i jämförelse med varmt vatten. Rasten spenderade vi med den äldre klassen och då lekte vi Katten och råttan samt Pepparkakskull.
Läxa till nästa gång:
- Berätta om vad som gör dig glad och vad som gör dig ledsen, gärna genom stödord och någon bild.
- Bokstäver: C (ej punkt 2 och 3) och D.
Vi lekte trasselmor och spelade spel (Lotto, Djurmemory och Se vad jag kan) Dagens experiment var att undersöka på vilka olika sätt man kan sortera några olika pastasorter, samt se vad som händer om man häller i en sockerbit i kallt vatten i jämförelse med varmt vatten. Rasten spenderade vi med den äldre klassen och då lekte vi Katten och råttan samt Pepparkakskull.
Läxa till nästa gång:
- Berätta om vad som gör dig glad och vad som gör dig ledsen, gärna genom stödord och någon bild.
- Bokstäver: C (ej punkt 2 och 3) och D.
Klass 3
Tema: Väder
Idag hade vi riktigt kul och hann med en hel del! Vi började med att gå igenom läxan som varit lite för svår för de flesta. Det var lite för svåra texter angående de Olympiska spelen och många av de svåra order var för komplicerade. Hursomhelst hade alla gjort så gott de kunnat och vi gick igenom det mesta tillsammans.
Vi fortsatte dagens lektion med att introducera vår nya arbetsbok “Läståget”, där alla fick börja med att bygga varsin låda till materialet och sedan sätta igång att jobba i boken. Alla verkade tycka att den nya arbetsboken är spännande och rolig. Vi kommer vid varje lektionstillfälle arbeta med “Läståget” fram till rasten. Jag skulle vilja be alla barn att ta med sig en sax och ett limstift till varje lektionstillfälle då detta behövs till vissa uppgifter i boken.
Efter mellanmålet och rasten gick vi in och började med dagens tema “Väder”. Vi gjorde en gemensam tankekarta på tavlan om ord som har med väder och göra. Sedan fick barnen två arbetsblad relaterade till temat. De som fick tid över fick jobba i sin arbetsbok.
Läxa till nästa gång:
- Korsord om bokstaven “Å”.
- Stencil om “Mat och tid”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar