Klass 1
Tema: Siffror och räkneord
Idag har vi räknat! Vi har räknat elefanter som balanserade på en spindeltråd, knapparna på snögubbar, prickar på både nyckelpigor och krokodiler samt kulor på kulramen. Vi har hoppat på näckrosblad för att undkomma farliga krokodiler, läst böcker, pusslat med siffror, pysslat egna tusenfotingar och mycket mer!
Klass 2
Tema: Känslor och kärlek
Efter att ha gått igenom läxan introducerade vi temat med hjälp av en sagobok. Boken ledde till samtal om vad som gör oss arga, ledsna, glada, varför man känner sig på ett visst sätt, vad man kan göra om någon är ledsen mm. Vi fikade och sedan hade vi rast med den stora klassen och lekte "Katten och råttan".
Vi fortsatte dagen med att göra en värderingsövning där barnen fick ställa sig på en ja-sida eller en nej-sida beroende på om de höll med om mina påståenden. Vi lekte "Viskleken" och "Ett skepp kommer lastat med rim".
Vi fortsatte dagen med att göra en värderingsövning där barnen fick ställa sig på en ja-sida eller en nej-sida beroende på om de höll med om mina påståenden. Vi lekte "Viskleken" och "Ett skepp kommer lastat med rim".
Dagens experiment bestod utav en skedkatapult genom vilken vi testade hur en hävstång kan få något att hoppa, och en galgvåg genom vilken vi testade hur en balansvåg fungerar.
Läxa till nästa gång:
- E (ej punkt 4, på punkt 7 räcker det med att skriva två saker som man kan sätta en framför och två saker man kan sätta ett framför)
Läxa till nästa gång:
- E (ej punkt 4, på punkt 7 räcker det med att skriva två saker som man kan sätta en framför och två saker man kan sätta ett framför)
- F (på punkt 2 räcker en fråga, ej punkt 3, ej punkt 4).
Klass 3
Tema: Mat
Dagens lektion som gick mycket bra! Barnen har roligt nog hittat förmågan att koncentrera sig och samarbeta med varandra på ett nytt sätt.
Vi började med att igenom dagens läxa som var ett korsord om bokstaven “Å” och en “Mat- och klockstencil”. Efter detta fortsatte vi med “Läståget” som Albin, Elsa och Sofia fick se och arbeta med för första gången. Det kommer mycket positiv feedback från barnen om boken vilket är riktigt roligt. Jag tror att kombinationen med läsning, skrivning och mycket pyssel uppmuntrar alla i klassen med inlärningen av det svenska språket.
Vi tog sedan mellanmål och rast med klass 2 där vi lekte “Katt och råtta”.
När vi kom in började vi med dagens tema som var “mat". Vi började med att sätta oss i en ring och jobba med bildkort om mat i singular och plural, exempelvis: “en morot- flera morötter” och “ett ägg-flera ägg”. Sedan gick vi vidare med en stencil om “Min frukost” där barnen fick beskriva bilder på olika frukostförmål och beskriva sin favoritfrukost. Efter detta hade vi lite tid över och spenderade denna med att spela Alias.
Läxa till nästa gång:
- Stencil om prepositioner.
- ”Min tidslinje” där viktiga händelser i ditt liv har pekats ut (ex, när du föddes, fick ett syskon, tappade första tanden etc). Välj även ut tre egna framtida händelser som du tror kommer hända (ex: jobb, bostad etc.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar