Tillbaka efter jullovet fanns det mycket att berätta! Vi fick höra om flygresor, julklappar, snö och släktingar.
Alla fick visa upp de nya bokstäver som de pysslat i läxa. Vi fick se ett vinter-O med snö och is, ett K med knappar och ett helt alfabet av hembakade kakor!
Vi tejpade golvet fullt med stora bokstäver och det var jättekul att lägga sig där och bilda bokstäver med kompisarna! Dessutom fick alla barnen varsin ny kartongbokstav, denna gång första bokstaven i efternamnet.
Klassen delades upp i två grupper som turades om att spela Snigelspelet och Djurbingo. Det var väldigt populärt och alla var helt koncentrerade på spelen.
Vi läste böcker, räknade elefanter, ramsade om apor som hoppade i sängen, hoppade groda och lekte Björnen sover. Vår minibyrå med hemliga lådor var idag full med olika djur och vi hann även göra varsitt djurcollage med hjälp av klistermärken.
Läxa till nästa gång:
- Måla din nya bokstav. Helst i en enda färg och gärna i en annan färg än den första bokstaven (eftersom vi använder bokstäverna även för att träna på färgerna).
Klass 2
Vi började dagen med en övning där barnen skulle ringa in de bilder som började på rätt bokstav. Vi gick igenom hela alfabetet och trots att det inte var så lätt så hjälptes de åt att göra klart alla bokstäverna.
Sedan var det dags att jobba självständigt med läståget. Det gick snabbt undan och barnen var så duktiga! Efter var det dags för fika paus och istället för att ha högläsning denna gång så fick alla barnen berätta vad de gjort på julafton och om deras julfirande.
Vi gick därefter igenom läxan, som är ny för i år, innan det var dags att gå ut och leka med de stora barnen. Vi lekte "Under hökens alla vingar" och "Ormen", vilket verkar vara favoriterna. När barnen hade sprungit av sig och skulle gå tillbaka till lektionen så stannade klass 2 kvar utomhus för att göra övningen "Hitta i naturen". Barnen hade jobbat på flitigt under hela dagen och detta var ett perfekt avslut där de fick hjälpas åt i grupper.
Läxa till nästa gång:
- Skrivläxan "Vem är jag" som barnen fick med sig hem.
Läxa till nästa gång:
- Skrivläxan "Vem är jag" som barnen fick med sig hem.
Eftersom jag märker att alla barnen gillar att skriva, hellre än att läsa, vill jag prova fler skrivuppgifter även i läxa. Detta trots att det kräver något mer av både barn och föräldrar. Just denna veckas läxa skall barnen skriva fem meningar som beskriver dem själva. Ni föräldrar kan hjälpa till genom att visa hur orden stavas på ett annat papper eller hjälpa till att bokstavera. Sedan läser ni meningarna tillsammans och vid nästa tillfälle kommer barnen redovisa läxan inför varandra.
Varje läxa kommer att handla om olika saker så det blir spännande och roligt att redovisa för varandra. Gör det så enkelt/svårt för era barn som ni själva känner att de klarar av. Jag hoppas denna typ av läxa funkar och att barnen tycker att den är rolig.
Varje läxa kommer att handla om olika saker så det blir spännande och roligt att redovisa för varandra. Gör det så enkelt/svårt för era barn som ni själva känner att de klarar av. Jag hoppas denna typ av läxa funkar och att barnen tycker att den är rolig.
Klass 3
Vi började lektionen med att prata om vad alla hade gjort under jullovet. Samtliga barn hade varit i Sverige. Natalie berättade om de många flygen för att komma till Gotland. Elsa berättade om när lillasyster Anna gått genom isen på en damm och Kristina berättade om Resarö. Alla barnen var mycket pratglada och ville gärna berätta. Vi tittade sedan på läsbingot barnen hade i läxa under jullovet.
Axel fick ta emot läsmärket Pippi för 65 lästa böcker. Grattis Axel!
Vi fortsatte med Läståget. Arbetet flöt på jättebra. Därefter gick vi igenom svenska talesätt och ordspråk. De flesta barnen kände inte till något av dem så vi arbetade mycket med att förstå betydelserna.
Efter rasten började vi med arbetet med häftet "Året 2015".
Läxa till nästa gång:
- Arbetshäftet "Året 2015".
- Välj ett ordspråk. Skriv ner det på ett papper, förklara dess innebörd och rita en bild som illustrerar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar