Vi började som vanligt med en kort samling och efter det gick vi över till att rita av konturerna av Alexanders kropp på ett papper. Vi tränade på att benämna och peka ut kroppens olika delar.
Vi tog ganska snabbt en fikapaus och under tiden han jag läsa boken "Elsas nallar".
Efter fikat lekte de fritt en stund innan det var dags för att spela djurmemory.
Vi påbörjade även att göra ett morsdagskort - som blev halvt färdigt 😂och varvade ner dagen med att gå ut till lekparken.
Idag startade vi lektionen med att dela ut läsmärke till ännu en flititg läsare, nämligen Alfred som fick presentera en bok som han läst.
Sedan läste vi "Sjalen" av Kåre Bluitegen (ur En läsande klass). Vi började med att titta på bilderna och läsa titel och kapitel. Sedan försökte vi gisssa vad boken skulle handla om. Några hade redan läst boken men kunde inte riktigt komma ihåg vad den handlade om. Jag läste högt första kapitlet och sedan fick eleverna turas om att läsa högt. Vid lämpliga ställen tog vi paus och sammanfattade vad som hänt dittills, reflekterade över vad vi hade läst om, samt gick igenom nya ord. Vi hann precis läsa klart hela texten innan lektionen var slut. Vi arbetar vidare med texten nästa vecka.
Läxa till nästa gång:
- Samma som till denna gång, då det visade sig att alla inte hade gjort den och några saknades vid förra tillfället. Läsa text 4 i häftet och svara på frågorna alltså.
Vi började dagens lektion med högläsning till fikat. Vi läste "Visst kan Lotta cykla" av Astrid Lindgren. Den hade alla läst, men lyssnade ändå gärna en gång till.
Efter detta fick eleverna presentera läxan. De fick beskriva sitt rum som de hade tränat på hemma och de andra skulle under tiden försöka rita hur rummet såg ut. Den elev som presenterat fick sedan ge "betyg" på teckningarna. Efter detta arbetade vi med ett häfte där det var lite repetition av vokalerna (som vi pratat om tidigare). Var och en fick en bok och uppgift att leta upp och sedan skriva ner ord med vokalerna. Några gjorde detta medan andra jobbade lite snabbare, i häftet fanns också några korsod, rimord. Idag jobbade alla på väldigt bra och ansträngde sig. Många hann göra klart hela häftet. Sedan tog vi en paus ute i solen.
Läxan till nästa gång:
- Pappret som delades ut på lektionen. Läs orden i rutan många gånger (inte läsa på tid som det står, utan bara i din egen takt).
- Hitta (i en bok, tidning, elller annan text) ord som börjar på 1, 2 och 3 bokstäver. Två stycken ord av varje.
Distans välkommen. Christian började dagens lektion med att prata om det
diagnostiska prov och de texter eleverna hade skrivit och som Christian
nu hade rättat och ville fortsätta diskutera individuellt med eleverna.
Medan Christian sedan samtalade separat med var och en av eleverna
fortsatte de andra i klassen att prata om särskrivning och reglerna runt
detta i det svenska språket. Det blev kanske lite hastigt avhandlat och
vi kommer säkert ta upp särskrivning igen under nästa läsår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar