Klass 1
Första timmen arbetade alla individuellt med utdelade stenciler. Det handlade om att sätta ihop rätt ord med rätt bild, allt ifrån frukter, grönsaker, möbler, havsdjur, föremål osv. Alla jobbade på mycket bra.
Vi avbröt för en fika, då vi fick besök ev en ny elev. Efter en kort presentation av oss och Svenska skolan läste Kristian boken ”Pia spelar Fia”.
Sedan satte vi igång med vår pyssel timme där vi experimenterade fingerfärg. Jag introducerade några olika sätt på hur man kan få fram en bild med att endast använda fingrar och händer, sedan var det fritt att välja. Färdiga och jättefina bilder klipptes ut och klistrades på en glasspinne. Vi avslutade dagen som vanligt med att titta på ”Doktorerna” på Svt Play.
Klass 2
Första timmen arbetade alla individuellt med utdelade stenciler. Det handlade om att sätta ihop rätt ord med rätt bild, allt ifrån frukter, grönsaker, möbler, havsdjur, föremål osv. Alla jobbade på mycket bra.
Vi avbröt för en fika, då vi fick besök ev en ny elev. Efter en kort presentation av oss och Svenska skolan läste Kristian boken ”Pia spelar Fia”.
Sedan satte vi igång med vår pyssel timme där vi experimenterade fingerfärg. Jag introducerade några olika sätt på hur man kan få fram en bild med att endast använda fingrar och händer, sedan var det fritt att välja. Färdiga och jättefina bilder klipptes ut och klistrades på en glasspinne. Vi avslutade dagen som vanligt med att titta på ”Doktorerna” på Svt Play.
Klass 2
Vi började dagen med att lära oss mer om Drottning Kristina. Vi tittade på ett avsitt om henne ur Historiepolisen. Sen läste vi personbeskrivningar av henne ur en biografi och alla barnen fick rita sitt porträtt av henne.
Under dagens andra lektion fortsatte vi att lära oss om j-ljudets olika stavningar. Vi gjorde stenciler om ord som börjar med gj- och hj-. Sist men inte minst gjorde vi ett diagnostiskt test som visade att nu kan vi allt om j-ljudets olika stavningar.
Sista lektionen ägnade vi åt att matcha ordpar och andra ordlekar.
Klass 3
Vi började dagens lektion med att gå igenom och förklara några användbara uttryck på svenska som t.ex. att slå huvudet på spiken, att dra sitt strå till stacken och att vända kappan efter vinden. Sedan fortsatte eleverna det egna arbetet med Sofia distans och Språkskrinet bläckfisk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar