söndag 28 februari 2021

Svenska skolan, 27 februari

Klass 1

Lektion 1

Johanna gör en introduktion till lässtrategierna och presenterar alla läsfixare för barnen.




Lektion 2

Vi börjar använda oss av läsfixarna. Först ut är detektiven. Barnen får stafettläsa en text om anden i flaskan. I texten saknas det ord. Barnen behöver hitta rätt ord att stoppa in texten. Vi tar hjälp av förstoringsglas så att alla får känna sig som riktiga detektiver.


Lektion 3

Vi jobbar vidare med texten från lektion 2. Denna gången tar vi hjälp av konstnären. Barnen får föreställa sig vad de själva skulle önska sig om de fick tre önskningar. 


Lektion 4

Sista lektionen plockade vi fram spågumman. Alla barn fick en kula för att kunna förutspå vad boken "Pippi hittar en spunk" handlar om innan vi började läsningen. Under läsningens gång, stannade vi upp för att fundera på vad som skulle hända här näst.










 Alexander har läst fem böcker och gör en bokpresentation och för det får han sitt första läsmärke.

Klass 2

Saga-sagor, kapitel 1

I helklass turades vi om att läsa högt för varandra. Vi arbetade med Läsfixaren cowboyen och sammanfattade vad vi läst. Med utgångspunkt ”Först, sedan, till slut” och uppdelat utifrån händelser, personer och miljö skrev vi varsin sammanfattning och jämförde sedan med varandra. 

Saga-sagor, kapitel 2

Vi läste högt tillsammans, arbetade med detektiven för att förklara nya ord och la fokus på att arbeta med Läsfixaren reportern. Vi ställde frågor på, mellan och bortom raderna och svarade även på varandras frågor. Slutligen pratade vi om Läsfixaren konstnären och illustrerade vi texten.  







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar