lördag 7 september 2013

Svenska skolan

Klass 1
Tema: Färger
I yngsta klassen började vi morgonen med att prata om regnbågen och dess färger och pysslade ett eget regnbågscollage. Vi öppnade sommarlådorna och berättade om bilder och föremål som vi sparat på. Vi fortsatte med att öppna "Färglådan" som innehöll mössor som introduktion till färgsången, olikfärgade föremål som sorterades och ballonger. Slutligen lekte vi en lek där det gällde att hitta sin "färgkompis".



Klass 2
Tema: Hösten
Vi inledde med att prata om vad vi gjort under sommaren samt gå igenom alla barnens sommarläxor. Vi firade att de genomfört sina läxor med en fiskdamm, vilket barnen tyckte var roligt och de verkade väldigt nöjda med belöningen.
Vi fortsatte med att introducera dagens tema genom att läsa en sagobok om hösten, prata om vad som kännetecknar hösten samt sjöng även en sång om hösten och regnet.
Under rasten lekte vi "plåsterkull" och "under hökens alla vingar". Både lekarna fungerade bra och det var skönt för barnen att springa av sig lite. 
När vi kom tillbaka in lekte vi bokstavsleken, alla barnen fick bilda bokstäver på golvet. Vi lekte även med bokstavsmemoryt samt lyssnade på olika ljud från en CD som barnen sedan fick gissa vad det var.
Det roligaste och mest spännande var dock experimentet. Vi prövade att lägga ned apelsiner med och utan skal i en skål med vatten för att se vad som hände, vilken som sjönk och vilken som flöt.

Läxa till nästa gång
- Illustrera på ett valfritt sätt vad du vill bli när du blir stor. Kan vara exempelvis genom ett collage, en charad eller ett foto. 
- Gör bokstaven A i den nya läxboken. 


Klass 3
Tema: Min sommar
För att få en lite mjukstart i början på terminen förlades övningarna från Bornholmsmodellen sist idag. Alla barnen fick istället börja med att redovisa sina sommarläxor och och berätta om sina sommarlov. Christina och Victoria kände sig dock inte helt klara med sina sommarläxor, så vi får höra på deras redovisningar nästa gång. 
Efter många spännande och långa sommarhistorier tog vi rast där vi lekte "sommarkull" och "klockan". 
När vi kom in tilldelades varje barn varsin chokladmedalj för deras kämpa och slit med sommarläxorna! 
Barnen parades därefter ihop två och två och fick intervjua varandra om små detaljer om sommarlovet, för att sedan berätta för klassen om detta. Det var allt från vilken färg man hade på sin favoritbaddräkt till vilken smak på glassen man gillat bäst under sommaren. 
Vi fortsatte med sommarlovs-stencil att fylla i och rita till. 
Som avslutning använde vi för första gången språklekarna från Bornholmsmodellen där "rim" var dominerande. 
Dagens lektion tycker jag gick toppen! Alla verkade vara sugna på att prata om sitt sommarlov och allt vi gjorde idag verkade uppskattas av alla. Jag var lite orolig för att de inte skulle orka med språklekarna i och med att jag lade dem i slutet av lektionen just idag, men de verkade tycka det var riktigt roligt just med rimramsorna och rimövningarna.

Läxa: 
- Utifrån dagens språklek fick barnen två sidor i läxa ur den nya övningsboken. Det handlar om rimord och jag vek ner de sidorna som gäller i barnens böcker, efterssom sidnumrering saknas. 
- Utöver läxan från övningsboken ska barnen även ta med sin favoritsaga till nästa tillfälle, och man får även klä ut sig om man vill då temat är "Sagor och fabler".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar