Tema: Djur
De yngsta barnen började morgonen med att prata om spindeln och leka spindelvävsleken. Det pysslades egna djurmasker innan det fortsattes med djurteater och skapande av djur i lera. Barnen lekte "Björnen sover" och "Lilla snigel" och avslutade med att sortera djur utifrån om de bor i havet, skogen eller på savannen.
Klass 2
Tema: Yrken
Vi inledde dagen med att gå igenom läxan. Barnen hade tagit med fina bilder på vad de vill bli när de blir stora (kock, bergsklättrare, trollkarl och motorcykelåkare) och vi tittade även i läxböckerna där alla hade gjort bokstaven A.
Vi fortsatte med att leka heta stolen och ett barn åt gången fick sitta på en stol och svara på frågor om bl.a. favoriträtter och drömyrken.
Utifrån olika bilder berättade vi en saga tillsammans, vi lekte "Packa pappas kappsäck", "Gissa-ljud leken" och spelade bokstavsbingo.
Dagens experiment bestod utav att undersöka vad ytspänning är genom att hälla kanel och diskmedel i en skål med vatten.
På rasten lekte vi Klockan, Förklaringaleken och även Masken som vi gjorde tillsammans med klass 3.
Vi avslutade dagen med att färglägga sifferbrickor och undersöka ord som rimmar på varandra såsom katt och hatt.
Mest uppskattade aktiviteterna idag var bokstavsbingo och experimentet.
Läxa till nästa gång:
- Bokstaven E i övningsboken.
- Förbered dig med stödord och bilder till diskussionen om vad du tycker smakar gott och illa. Försök även komma fram till om det smakar surt, salt, sött eller kanske beskt. Fundera över om du någon gång trott att något skulle smaka illa och sedan blivit förvånad? Tvärtom?
Tema: Sagor och fabler
Vi började med redovisning av både veckans läxa (varje barns favoritsaga), bokrecensioner för läsmärken och även två försenade sommarläxor. Efter språklekar från Bornholmsmodellen (Ord och meningar) tog vi mellanmål och gick ut på rast. Ute lekte vi “Masken” ihop med klass 2, vilket uppskattades av alla.
När vi kom in delades barnen in i två grupper för en övning i att skriva en egen saga. Grupperna fick börja på egen hand och lite då och då gav jag dem en ny bild på ett föremål eller en person som de var tvungna att väva in i sin saga. Det hela slutade med två riktigt fantasifulla och händelserika sagor som jag läste upp högt för klassen.
Därefter fick barnen varsitt arbetsblad beträffande “singular och plural” med bilder relaterat till sagor. Man märker att alla har lite svårt för plural, där det svåraste kanske var “ett slott” “flera slott”, något vi med andra ord får jobba vidare på.
Vi fick även dela ut hela tre läsmärken till Christina och ett till Victoria. Grattis!
Läxa till nästa gång:
- De två bladen i den gröna övningsboken med övningar som kallas “första bokstaven”.
- Varje barn fick sig tilldelat en planet för kommande tema: rymden. Barnen ska ta reda på fakta om sin planet som exempelvis färg, storlek, var den befinner sig i solsystemet mm. Nästa lektion får alla presentera sin planet och dela med sig av sin nyfunna kunskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar