Tema: Kroppen, rörelser och kläder
Yngsta klassen hade ett späckat program idag! Efter en genomgång av alla kroppsdelar fick barnen placera ut ögon, öron, näsa, mun och kläder på en figur på ett stort plakat. Vi sjöng sånger om fingrarna och kroppen och fick sedan "tvätta" alla slags kläder och hänga dem på tork. Vi gjorde experimentet med "Russinhissen" som var väldigt spännande och fick göra gymnastik och röra på kroppen på många olika sätt. En sagostund uppkrupna på bordet hann vi också med och mycket, mycket annat.
Yngsta klassen hade ett späckat program idag! Efter en genomgång av alla kroppsdelar fick barnen placera ut ögon, öron, näsa, mun och kläder på en figur på ett stort plakat. Vi sjöng sånger om fingrarna och kroppen och fick sedan "tvätta" alla slags kläder och hänga dem på tork. Vi gjorde experimentet med "Russinhissen" som var väldigt spännande och fick göra gymnastik och röra på kroppen på många olika sätt. En sagostund uppkrupna på bordet hann vi också med och mycket, mycket annat.
Klass 2
Tema: Smak och känsel
Vi inledde med att gå igenom läxan och pratade om vad känsel och smak är för något egentligen. Vi prövade att blåsa med sugrör på händerna och på fötterna för att se om det kittlades eller bara kändes kallt eller varmt. Barnen fick känna på olika föremål och försöka beskriva med så många ord de bara kunde.
Vi gick även igenom lilla alfabetet i alfabetsormen, färglade dessa bokstäver och hann läsa en bok innan vi gick på rast och lekte "ormkull" och "klockan" tillsammans med klass 3.
När vi kom tillbaka in testade vi våra smaker med hjälp av bla salt, socker, honung, rädisor, kaviar, senap, pesto, smarties och djungelvrål. Barnen var även då duktiga på att beskriva vilka smaker de kände,
Dagens experiment var "Russinhissen". Barnen la russin i ett glas med kolsyrat vatten och i ett glas med vanligt vatten. De upptäckte snabbt att russinen sjönk i det vanliga vattnet, men åkte "hiss" upp och ned i det kolsyrade vattnet tack vare de små luftbubblorna som fastade på russinen.
Vi avslutade dagen med sångstund med Marlene och började redan nu öva på Luciasånger.
Läxa:
- Stora och lilla bokstaven I i läxboken.
- Förbered ett kollege med bilder och stödord som beskriver några av dina Sverigefavoriter. Tex din favoritplats att leka på i Sverige, din svenska favoriträtt eller din favoritprinsessa.
- Färglägg hela lilla alfabetet på alfabetsormen om du inte hann färdigt i skolan.
Klass 3
Tema: Rymden
Vi inledde morgonen med bokrecenssioner och utdelning av nya läsmärken. Albin gratulerades till sitt allra första läsmärke, Axel fick det fjärde efter 20 lästa böcker och Sofia fick hela tre läsmärken med sig efter en lång lista på lästa böcker!
Därefter fick Albin berätta om sin nya lillebror, innan vi gick vidare med läxorna relaterade till dagens tema, “Rymden”. Alla hade lagt ner mycket tid på läxan och gjort ett superbra jobb! Vi fick alla lära oss mycket om de olika planeterna. Jag tog med mig allas läxor kopierar dem till nästa lektionstillfälle så alla kan få varsin liten “planetbok”.
Efter rasten satt vi i en ring och pratade om rymden. Vi diskuterade bla ifall det finns liv i rymden och om vi skulle våga åka upp med en raket till månen om vi fick chansen.
Klassen delades slutligen in i två grupper som fick i uppdrag att hjälpa två rymdvarelser från planeten "Kopernikus" med att skriva ett brev hem om hur livet är på jorden och vad männislorna vet om rymden samt att måla en bild av jorden.
Läxa:
- Stencil med meningar som hamnat i oordning.
Idag fick vi alla även träffa yngsta lilla svensken i Lugano. Välkommen Alexander!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar