Tema: Mat och frukter
De yngsta barnen fick prata om mat, leka "Ett skepp kommer lastat" och "Fruktsallad", provsmaka surt, salt, sött och beskt, lyssna på sagan om den lilla larven som åt och åt och åt, klippa, klistra, rita och till och med göra sin alldeles egna fruktsallad till mellanmål.
Klass 2
Tema: Sverige
Vi inledde dagen med att gå igenom läxorna. Barnen visade glatt upp sina Sverigefavoriter, vilket ledde till mycket prat.
Därefter lekte vi "Familjen Johansson"där barnen fick vara varsin person i en saga och göra rörelser till när den personen nämndes. Vi lekte även "Heta stolen" och "Rimloop med siffror".
Innan rasten prövade vi experimentet med ballongerna i vattnenstrålen.
Rasten spenderades delvis med den äldre klassen och vi lekte "Klockan" och "Rutleken".
När vi kom tillbaka in övade vi Luciasånger med Marlene och gjorde även experimentet med magneter. Innan vi slutade för dagen hann vi även med att leka "Det simmar flyger och går" samt plocka upp typiska svenska föremål från en påse som barnen turades om att beskriva med så många adjektiv som möjligt. Dagen avslutade vi som vanligt med att sjunga "Tack och hej för idag".
Läxa till nästa gång:
- Förbered på valfritt sätt (ta med ett foto, gör en teckning, gör ett collage eller kanske en charad) svar på vilka kläder du trivs bäst i.
- Bokstaven O i läxboken.
Klass 3
Tema: Vänner och vänskap
Vi började med att dela ut ett nytt läsmärke till Axel, som nu är uppe i 25 böcker! Sedan gick vi igenom läxan som alla barn klarade av galant. Dagens språklek från Bornholmmodellen var “Meningslekar”. Barnen delades in i grupper och fick gemensamt komma fram till en mening som innehöll lika många ord som de var personer. Alla fick därför varsitt ord att säga högt vilket skulle bilda en mening.
Efter detta inledde vi dagens tema som var “Vänskap och känslor”. Vi lekte “Heta stolen” som en start för temat. Efter detta tog vi rast och mellanmål.
När vi kom in från rasten började vi med brevskrivande till Sverige. Varje barn fick skriva ett brev där de fick berätta lite kort om sig själv och även ställa frågor till sin nya svenska brevvän. Breven kommer att skickas till Kärrdalsskolan i Stockholm där 7 stycken barn från fritidsavdelningen “Falken” kommer bli våra barns nya brevvänner.
Läxa till nästa gång:
- Stencil om “synonymer”.
- Individuellt givna sidor från den gröna övningsboken (vissa har gjort mer i den än andra).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar