Ett väldigt fascinerande isägg hade hittats i snön tidigt i morse! Vi tittade, kände och spekulerade länge om det. Var kom det ifrån? Vad fanns i? Vad skulle hända nu? När vi sedan hällde salt på hörde vi ett försiktigt pickande. Kanske fanns det en isfågel inuti?! Vi droppade karamellfärg över och såg hur det spred sig över ägget och gjorde gropar och hål. Många gånger under förmiddagen återvände vi till ägget för att se vad som hände.
Alla presenterade sina vinterlådor och collage och vi gjorde potatistryck som ska bli snögubbar nästa gång. Därefter gjorde vi mat till fåglarna och fortsatte med snöbollskastning på snögubbepyramiden, Ballongspelet och slutligen läste vi om snögubben Frasse.
Födelsedagsbarnet Leo bjöd på tårta och vi sjöng och gav en present.
Läxa till nästa gång:
- Dekorera sidorna på din kartongbokstav med många små av bokstaven som ditt efternamn börjar på. Precis som vi gjorde med första bokstaven.
Klass 2
Vi började dagen som vanligt med att gå igenom läxan. Sedan la vi substantivpussel och verbpussel och barnen fick hjälpas åt två och två. När vi var klara arbetade vi med Läståget en stund innan det var dags för fika. Barnen verkade ha spring i benen så vi passade på att gå ut en sväng och lekta stafett. Toppenlek tyckte barnen! När de hade sprungit sig trötta i benen gick vi tillbaka in till klassrummet och delade ut nästa veckas läxa och gick igenom den.
Vi delade ut läsmärket "Svarta älgen" till Clara som fick redovisa boken "Spindlar och spöken" inför klassen.
Slutligen provade vi på något nytt, nämligen charader! Barnen älskade det och ibland kom det upp så svåra ord så fröken fick hoppa in och hjälpa till. De hade härlig fantasi och mycket skratt fick avsluta dagens lektion.
Läxa till nästa gång:
- Skrivövningen "En riktigt bra kompis".
Klass 3
Dagen började med samling och inlämning/utlämning av läxor. De äldsta eleverna fick sedan gå med Johanna till ett annat klassrum där dom arbetade med grammatik och Läståget.
Även i resten av klassen fortsatte arbetet med Läståget och det flöt på riktigt bra idag.
Medan eleverna fikade gick vi igenom Reportern från läsfixarna och eleverna var snabba med att förstå hans roll.
Efter det jobbade vi i två grupper med montessori material. Vi arbetade med bild- och textkort, där man ska para ihop rätt påstående med rätt bild samt olika substantiv i maskulinum och femininum. Eleverna tyckte det var roligt och grupparbetet gick snabbt över till en tävling om vilken grupp som var snabbast.
Innan rasten fick Elsa presentera en bok och fick därefter det svarta läsborgarmärket för 15 lästa böcker.
Efter rasten var hela klassen samlad igen och vi spelade Stavningsäventyret, där man övar på dubbelkonsonanter.
Läxa till nästa gång:
- Gör det blå häftet från Stavningsäventyret. Nästa lektion kommer vi ha ett glosprov med orden från det häftet.
Även i resten av klassen fortsatte arbetet med Läståget och det flöt på riktigt bra idag.
Medan eleverna fikade gick vi igenom Reportern från läsfixarna och eleverna var snabba med att förstå hans roll.
Efter det jobbade vi i två grupper med montessori material. Vi arbetade med bild- och textkort, där man ska para ihop rätt påstående med rätt bild samt olika substantiv i maskulinum och femininum. Eleverna tyckte det var roligt och grupparbetet gick snabbt över till en tävling om vilken grupp som var snabbast.
Innan rasten fick Elsa presentera en bok och fick därefter det svarta läsborgarmärket för 15 lästa böcker.
Efter rasten var hela klassen samlad igen och vi spelade Stavningsäventyret, där man övar på dubbelkonsonanter.
Läxa till nästa gång:
- Gör det blå häftet från Stavningsäventyret. Nästa lektion kommer vi ha ett glosprov med orden från det häftet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar