Idag har det låtit mycket hos förstaklassarna! Vi har haft musik som tema och fick prova flöjt, xylofon, triangel, tamburin och många andra instrument. Det blev en hel orkester!
Vi pysslade varsin egen maraccas och sjöng sånger. Vi lekte Hela havet stormar och Hattleken samt läste om Grodan och fågelsången.
Vi gjorde också färdigt våra snögubbar som vi började med förra gången.
Läxa till nästa gång:
- Gör ett självporträtt med många detaljer.
- Lär dig så mycket som möjligt om kroppen. Gärna genom någon av de här TV-serierna.
Doktor Karins stetoskop: http://www.ur.se/Produkter/151137-Doktor-Karins-stetoskop-Skelettet
Kropp och Kanin: http://www.ur.se/Produkter/186338-Kropp-och-kanin-Hjarta-och-blod
Biss och Kajs: http://www.svtplay.se/video/1714327/biss-och-kajs/avsnitt-1
Vi började dagen med att dela ut den svarta älgen till Alfred efter att han hade redovisat boken "Ny i klassen". Sen gick vi igenom läxan och alla fick läsa upp sina meningar och vi diskuterade kring ämnet "En bra kompis". Varför behöver man vara en bra kompis och hur gör man? Barnen hade mycket att säga! Sedan var det dags för Läståget och barnen fick jobba i sin egen takt, vilket de tyckte var skoj.
Efter var det dags för fika och sedan lek utomhus. När barnen hade lekt av sig gick vi tillbaka in för att ha högläsning i gruppen och där vi testade de olika lässtrategierna genom "Rolf letar guld". Sedan var det dags att gå in till de stora barnen och gå igenom påskpjäsen. Barnen valde roller och fick sina repliker. Efter ett par genomgångar av pjäsen var dagen redan slut!
Läxa till nästa gång:
- Skrivläxan "Min drömresa".
- Träna på replikerna samt gå igenom pjäsen så ofta ni bara kan så den sitter tills nästa gång.
- Skriv en egen dikt eller ta med en annan dikt om du vill läsa på påskfirandet.
Klass 3
Vi började lektionen med insamling av läxan, ett häfte där eleverna jobbat med dubbelstavning. De fick prov på 10 ord från läxan och alla barnen hade alla rätt!!! Jättebra jobbat! Tror att de behöver lite tuffare utmaningar framöver.
Efter läxan redovisade Albin Brandkårsmysteriet som han hade läst och tog emot guldälgen för 35 lästa böcker.
Därefter jobbade vi vidare med Läståget. Efter en liten paus och mellanmål fortsatte vi med Sverigekartan. Vi har köpt in en stor Sverigekarta som vi studerade och barnen fick visa var de har varit. De fick sedan jobba med varsitt häfte om landsdelar och landskap.
Sista halvtimmen slogs klass 2 och klass 3 ihop för att börja arbetet med påskteatern.
Läxa till nästa gång:
- Varje elev har fått sig tilldelat ett landskap med frågor kring det. De yngre barnen kan behöva hjälp av sina föräldrar att söka svaren till frågorna.
- Landskapshäftet (för de som inte hann färdigt)
- Reporterns läslogg till texten om Emil och Ida. (Delades ut av Charlotte förra gången.)
- Skriv eller ta med en vårdikt om du vill läsa dikt på påskfirandet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar