Läsgrupp A består av Tiziano, Oscar, Leo, Kristian och Athena. Vi arbetar med att börja lära oss bokstäverna och dess ljud.
Läxa till nästa gång:
- Måla den bokstav ni fått med er hem, klistra fast samma bokstav på sidorna och föremål som börjar på samma bokstav på framsidan och baksidan.
- Titta på "Livet i Bokstavslandet", de första tre avsnitten från säsong 1.
Avsnitt 1: http://www.ur.se/Produkter/178137-Livet-i-Bokstavslandet-Alfabetet
Avsnitt 2: http://www.ur.se/Produkter/178138-Livet-i-Bokstavslandet-Allt-ar-lek
Avsnitt 3: http://www.ur.se/Produkter/178139-Livet-i-Bokstavslandet-Det-kommer-blod
Läsgrupp B består av Viktoria, Aston och Anna. Vi arbetade idag med att plocka ut de bokstäver vi redan kan, sätta ihop dem till våra namn och andra ord. Vi fortsatte med Bokstavsspelet och avslutade med att äta de bokstavskex som vi kunde benämna.
Läxa till nästa gång:
- Måla den bokstav ni fått med er hem, klistra fast samma bokstav på sidorna och föremål som börjar på samma bokstav på framsidan och baksidan.
- Titta på "Livet i Bokstavslandet", de första tre avsnitten från säsong 1.
Avsnitt 1: http://www.ur.se/Produkter/178137-Livet-i-Bokstavslandet-Alfabetet
Avsnitt 2: http://www.ur.se/Produkter/178138-Livet-i-Bokstavslandet-Allt-ar-lek
Avsnitt 3: http://www.ur.se/Produkter/178139-Livet-i-Bokstavslandet-Det-kommer-blod
Läsgrupp C består av Natalie, Albin, Elsa, Lucas, Ingrid, Alfred och Clara.
Idag var det första lektionen med läsgrupper och det gick jättebra! Vi läste två texter som handlade om björnar. Den ena texter var en fabel och den andra var en faktatext. Eleverna fick läsa texterna högt, vilket alla var väldigt pigga på att göra. Vi stannade till då och då och agerade detektiver och lärde oss på så sätt nya ord. Efter högläsningen gjorde vi tillsammans ett VENN-diagram där vi jämförde de olika texterna. Eleverna var snabba på att finna likheter och olikheter.
Läxa till nästa gång:
- Hitta på en faktatext om ett gosedjur. Eleverna har fått ett arbetsblad att använda sig av.
- Titta på "Livet i Bokstavslandet", de tre första avsnitten från säsong 2.
Avsnitt 1: http://www.ur.se/Produkter/186587-Livet-i-Bokstavslandet-Skonhet
Avsnitt 2: http://www.ur.se/Produkter/186575-Livet-i-Bokstavslandet-Camping
Avsnitt 3: http://www.ur.se/Produkter/186581-Livet-i-Bokstavslandet-Vokaler
Läsgrupp D består av Christina, Sofia, Victoria, Leo och Axel.
Vi lärde oss om vikingar och högläste texter. Vi jobbade med Läsfixarna och diskuterade kring vikningar. Kul med något nytt!
Läxa till nästa gång:
- Göra klart det vi inte hann med på lektionen.
Efter en timma i läsgrupperna gick vi tillbaka till våra vanliga klasser.
Klass 1
I första klass hade vi våra fem sinnen som tema idag. Vi gjorde smaktest och lukttest med ögonbindel, lyssnade noga i Viskleken, kände på olika material och kittlades med fjädrar för att undersöka var det kändes mest. Vi gjorde chokladbollar som smakade väldigt gott och läste böcker om blommor spm många tyckte var fina att titta på.
Som vanligt läste vi böcker och spelade spel.
Klass 2
Vi läste igenom läxan och barnen fick svara på sina frågor högt inför klassen. Sedan jobbade vi med läståget tills det var dags för experiment! Vi skulle se reaktionen mellan coca cola och mjölk och vad som händer om man blandar de båda dryckerna. Vi pratade om hur barnen upplever smakerna på dessa drycker och vad de tror kommer att hända. Vi bestämde oss även för att låta flaskorna med de blandade dryckerna stå kvar tills nästa gång så att vi kan se om det förändrats något mer på en längre tid. Efteråt delades nästa lektions läxa ut och sedan var det redan dags att plocka ihop. Snabb men rolig dag får man tycka!
Läxa tills nästa gång:
- Läs och skriv läxan som barnen fått med hem. Träna gärna in svaren för dem som inte riktigt kan läsa än, så att de lättare kan hänga med när vi går igenom svaren på frågorna.
Läxa tills nästa gång:
- Läs och skriv läxan som barnen fått med hem. Träna gärna in svaren för dem som inte riktigt kan läsa än, så att de lättare kan hänga med när vi går igenom svaren på frågorna.
Klass 3
Dagens lektion inleddes med fortsatt arbete med dikter. Vi tittade på olika sätt att skriva dikter och försökte oss på att skriva några tillsammans. Det blev många skratt när vi försökte rimma på svenska.
Efter det blev det en timmas arbete med Läståget.
Läxa till nästa gång:
- Arbetshäftet som delades ut under lektionen (grammatik).
- Skriv en sommardikt.
Efter det blev det en timmas arbete med Läståget.
Läxa till nästa gång:
- Arbetshäftet som delades ut under lektionen (grammatik).
- Skriv en sommardikt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar