lördag 20 maj 2017

Svenska skolan, 20 maj

Lekgruppen


Läsgrupp A
Tiziano inledde med att presentera boken om bockarna Bruse och fick därmed läsmärket Guldälgen. Tiziano har därmed läst 35 böcker!! 👏👏👏
Tanken var att arbeta vidare med NG-ljudet idag, men klassen ville absolut fortsätta med sina Läståg, så det gjorde vi såklart hela lektionen ut.

Läxa till nästa gång:
- Läståget, Läståget, Läståget....!!! 🚂


Läsgrupp B

Idag arbetade vi vidare med boken "Sjalen" som vi läste förra gången. Vid dagens tillfälle arbetade vi med frågor som eleverna fick svara på individuellt. Eftersom delar av klassen inte var med på förra lektionen gjorde vi så att jag först högläste ett kapitel åt gången. På så vis fick också de som var med förra gången fräsch upp minnet. Några arbetade på bra på egen hand medan andra behövde lite mer hjälp på traven, men alla jobbade på väldigt flitigit. 


Läxa till nästa gång:

- Gör klart de uppgifter som inte hanns med under lektionen. 



Klass 1 och klass 2
Idag slog vi ihop de två klasserna och hade två lärare. På så vis kunde vi dela upp oss, så att en elev åt gången fick gå ut med en lärare och skapa meningar som innehöll de orden som var dagens läxa, samt träna enskild läsning en stund. 
De som under tiden var kvar i klassrummet började först med att skriva en sommardikt att läsa på avslutningen.  Sedan arbetade vid med ordklassen verb. Vi gjorde en övning där det gällde att gissa och skriva vilket verb som varje bild föreställde. 
Innan vi gick ut en stund gjorde vi en omgång av "Vem ska bort". Jag skrev upp fem olika ord på tavlan och sedan fick eleverna hitta kopplingar mellan orden och välja vilket ord som inte hörde ihop med de andra. I den här övningen finns inga rätt eller fel, det gäller bara att motivera bra. 
Ute var det en stunds fri lek och sedan delades eleverna in i två lag och fick varsitt kuvert att dra ett "uppdrag" ur som sedan skulle genomföras tillsammans.


Läxa till nästa gång:

- Övningen med motsatsord som delades ut under lektionen.



Klass 3


Klass 4

Vi tränade på avslutningssångerna tillsammans med de yngre eleverna. 
Därefter gick vi kort igenom olika tillvägagångssätt för att skriva dikter, sim vi arbetat med många gånger tidigare. Tex kylskåpspoesi eller på rim. Alla elever fick själva välja system och skriva sina egna sommardikter till skolavslutningen. 
Resten av dagen ägnade vi åt idiomatiska uttryck och liknelser (tex Droppen som fick bägaren att rinna över. Det gick som på räls. Bita i det sura äpplet. osv). Eleverna arbetade två och två och fick först para ihop uttrycken med förklaringarna. Därefter rättade de andra gruppens uttryck och vi gick gemensamt igenom betydelsen av uttrycken och flera svåra ord.
Slutligen fick eleverna välja fem uttryck och skapa texter där dessa ingick.

Läxa till nästa gång:
- Läsårets sista läxa är att skriva en egen text där du använder allt det du lärt dig under läsåret. Du väljer själv vilken typ av text det ska vara, men tänk på att anstränga dig och verkligen visa vad du kan! 
Tänk på uppbyggnad av texten, inledning, avslut, beskrivningar av personer och platser, hur du skapar en känsla i texten osv. Två av dagens uttryck ska återfinnas någonstans i texten. Självklart ska du vara noga med grammatik och stavning. Vi har arbetat med alltihop under året, så upp till bevis! 👍💪😃😅

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar