lördag 11 januari 2014

Svenska skolan

Klass 1
Tema: Djur
Idag gjorde vi spindelnät, sjöng om spindlar och lamm, lekte djurcharader, spelade Lotto, lekte med handdockor och bondgården samt gjorde egna djur i lera.



Klass 2
Tema: Vatten
Vi inledde dagen med att gå igenom läxorna. Därefter pratade vi om dagens tema; vilka djur som bor i vattnet, var det finns vatten, när man använder vatten osv och sjöng sedan "I Medelhavet", "Hajarna" och "Jag är en liten mört". 

Vi hann med hela tre experiment idag. Det som gick ut på att testa ytspänning gick inte riktigt som vi ville, men både Russinhissen och Tulpanexperimentet fungerade. Det sistnämnda 
var extra spännande, för efter tre timmar i vatten med karamellfärg var tulpanerna inte vita längre, utan hade ändrat färg. 

Vi läste sagan om molekylen Plopp, lekte "Beskriv fisken" och spelade Bamses spel. På rasten lekte vi Plåsterkull, Stjärnan och Under hökens vingar. 

Läxa till nästa gång: 
- Bokstäverna A och B (ej punkt 1 och 5 på B) från bokstäverna vi skriver ut. (Lucas och Clara hade redan bokstäverna. Alfred och Selma fick dem i skolan. För Viktoria och Aston finns de att skriva ut i mailet som handlade om undervisningsplaneringen VT14.)
- Förbered svar på: Vilket är ditt favoritdjur eller det mest spännande djur du träffat? Rita en teckning eller ta med en bild på det djuret.

Klass 3 
Tema: Olympiska spelen
Innan lektionsstart fick alla som ville berätta om hur de spenderat sina jullov. Alla verkade ha haft det mysigt och njutit av ledigheten både i Lugano, Italien och i Sverige.

Jag hade med brev från skolklassen i Sverige som våra barn har börjat brevväxla med. Alla verkade tycka att det var spännande att ha fått nya brevvänner och så fort vi har fullt manskap i klassen ska vi svara på breven. 

Efter att ha gått igenom jullovsläxan inledde vi dagens tema som var Vinter-OS 2014. Jag läste en kort faktatext om de olympiska spelen där barnen fick skriva och rita till, för att sedan besvara frågor om texten. Syftet var att öva på lyssnande och läsförståelse. Vi påbörjade även ett OS-häfte och avslutade lektionen med "Hänga gubbe".

Vi bestämde även att sluta med muntliga bokpresentationer och istället göra korta, skriftliga recensioner. (Undantaget de yngsta i klassen om de ännu inte känner sig redo för detta.) Mall kommer till nästa undervisningstillfälle.

Läxa:
- Göra klart OS-häftet.
- Stencil med svåra ord (kopplade till temat).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar