Vi samlades som vanligt pà vàr matta där vi pratade om och satte upp bilder pà alla som var med i dag. Vi satte även upp bilder pà hur vädret var idag (molnigt med lite sol) och àrstiden (vi bestämda att det fortfarande var sommar även om hösten närmar sig med stormsteg). Sedan pratade vi om hur vi màr och vem som var glad och vem som var ledsen etc. och satte upp bilder även pà det.
Efter en sàngstund fikade vi medan vi lyssnade till boken "Ellen pà stranden", som genast förde oss till dagens tema: Vatten.
Efter lite mer bus än vanligt fick vi ordentlig känsla för vatten när en liten elev hällde ut ett par liter vatten pà golvet, men efter golvtork kunde vi fortsätta att prata och leka runt temat vatten, bl.a. med att smaka salt vatten, göra experimentet med russinhissen, pyssla varsitt akvarium och titta under vatten med "vattenkikare". Vi läste om Tilda och hajen, ramsade "Sipa lipa lakritspipa" och "Fem små apor", hoppade hage och tatuerade oss med hajar och delfiner innan det var dags att sjunga hejdå-sången och säga tack för idag.
Efter en sàngstund fikade vi medan vi lyssnade till boken "Ellen pà stranden", som genast förde oss till dagens tema: Vatten.
Efter lite mer bus än vanligt fick vi ordentlig känsla för vatten när en liten elev hällde ut ett par liter vatten pà golvet, men efter golvtork kunde vi fortsätta att prata och leka runt temat vatten, bl.a. med att smaka salt vatten, göra experimentet med russinhissen, pyssla varsitt akvarium och titta under vatten med "vattenkikare". Vi läste om Tilda och hajen, ramsade "Sipa lipa lakritspipa" och "Fem små apor", hoppade hage och tatuerade oss med hajar och delfiner innan det var dags att sjunga hejdå-sången och säga tack för idag.
Läxa till nästa gång:
- Gör en riktigt fin hösttavla och träna på att kunna visa och berätta om vad som finns på tavlan.
- Ta med ett foto på barnet som kan användas vid uppropen.
Klass 2:
Vi började dagen med att ge Ossian ett varmt välkomnande till klassen. Vi gick igenom läxan och alla barn fick presentera sina bilder de hade målat till den tillhörande texten.
Vi delade ut det svarta läsmärket till Clara för 15 lästa böcker.
Sedan introducerades "En läsande klass" där vi använde oss av spågumman och cowboyen när vi läste boken Pricken. Vi fick förutspå tillsammans med spågumman och barnen fick varsin liten spåkula att räcka upp när de trodde sig veta vad som skulle hända både innan och under högläsningen, vilket var mycket effektivt och uppskattat. Vi fick även använda oss av cowboyen för att förstå innehållet av boken och dra slutsatser. Barnens fantasi flödade under hela läsningen!
Vi diskuterade även hur det är att vara olika och konstaterade att det absolut är en positiv sak att vara just - Olika!
Sedan hade vi fika med högläsning och gjorde även ett experiment där vi använde oss av äppelcidervinäger, bakpulver, en petflaska och en ballong. Vi skulle se ifall vi kunde blåsa upp ballongen utan luft och bara med hjälp av de olika ingredienserna. Det lyckades!
Därefter hade vi utelekar med de stora barnen innan det var dags att gå tillbaka och dela ut läxan och prata om vad de tyckt om dagens lektion.
Vi delade ut det svarta läsmärket till Clara för 15 lästa böcker.
Sedan introducerades "En läsande klass" där vi använde oss av spågumman och cowboyen när vi läste boken Pricken. Vi fick förutspå tillsammans med spågumman och barnen fick varsin liten spåkula att räcka upp när de trodde sig veta vad som skulle hända både innan och under högläsningen, vilket var mycket effektivt och uppskattat. Vi fick även använda oss av cowboyen för att förstå innehållet av boken och dra slutsatser. Barnens fantasi flödade under hela läsningen!
Vi diskuterade även hur det är att vara olika och konstaterade att det absolut är en positiv sak att vara just - Olika!
Sedan hade vi fika med högläsning och gjorde även ett experiment där vi använde oss av äppelcidervinäger, bakpulver, en petflaska och en ballong. Vi skulle se ifall vi kunde blåsa upp ballongen utan luft och bara med hjälp av de olika ingredienserna. Det lyckades!
Därefter hade vi utelekar med de stora barnen innan det var dags att gå tillbaka och dela ut läxan och prata om vad de tyckt om dagens lektion.
Läxa till nästa gång:
- "Ensammast i världen" del 2A och 2B. Läs flera gånger, prata om texten och rita en bild till varje del.
- En bokstav i alfabetsmaterialet.
Klass 3:
Vi började dagen med att välkommna Baltzar till klassen. Sedan gick vi igenom barnens läxa och dom berättade om alla spännande ställen och sätt de läst på.
Efter det började vi med "Vårt Ordförråd" som är ett stort ark där barnen får skriva upp nya ord som dom stöter på i böcker, under lektionen etc. Vi förklarar sedan orden för varandra och försöker lära oss dem.
Vi fortsatte även arbetet med "Den magiska dörren" och började skriva på kapitel 1.
Innan fika och utelek delades läsmärken ut till Christina, Victoria, Elsa och Natalie.
Sista halvtimman spelade halva klassen memory där ett par bestod av ett bildkort och ett textkort. Andra halvan av klassen spelade ett jätteroligt spel som Viktoria hittat på och tillverkat.
Läxa till nästa gång:
- Gör klart framsidan till "Den magiska dören".
- Skriv klart kapitel 1 i "Den magiska dörren".
- Fortsätt med Läsbingot och skriv gärna ner nya ord som ni stöter på när ni läser.
Efter det började vi med "Vårt Ordförråd" som är ett stort ark där barnen får skriva upp nya ord som dom stöter på i böcker, under lektionen etc. Vi förklarar sedan orden för varandra och försöker lära oss dem.
Vi fortsatte även arbetet med "Den magiska dörren" och började skriva på kapitel 1.
Innan fika och utelek delades läsmärken ut till Christina, Victoria, Elsa och Natalie.
Sista halvtimman spelade halva klassen memory där ett par bestod av ett bildkort och ett textkort. Andra halvan av klassen spelade ett jätteroligt spel som Viktoria hittat på och tillverkat.
Läxa till nästa gång:
- Gör klart framsidan till "Den magiska dören".
- Skriv klart kapitel 1 i "Den magiska dörren".
- Fortsätt med Läsbingot och skriv gärna ner nya ord som ni stöter på när ni läser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar