Idag började vi som vanligt med upprop där alla barnen fick sätta upp sin bild på väggen. Vi pratade om huruvida vi var glada, ledsna eller trötta. Vi fastställde att det är nu höst och idag var det grått och lite regnigt.
Alla fick presentera sina hösttavlor som de gjort i läxa, innan vi plockade fram vår sagolåda. Idag fyllde vi den med löv, kastanjer, ekollon, svampar, igelkottar, björnar och älgar. Vi pratade om vad man kan skörda nu på hösten och provsmakade äpple, vindruvor och svamp. Vi läste boken om "Ellens äppleträd" och många andra böcker, sjöng sånger från sånglådan samt färglade äppleteckningar.
Vi lekte "Björnen sover" och "Dansstay" med ballonger och hoppade hage.
Avslutningsvis fick alla med sig sin begynnelsebokstav hem att träna på och måla till nästa gång. Innan vi gick hem sjöng vi som vanligt "Tack och adjö för idag!".
Läxa till nästa gång:
- Måla din bokstav (dekorera inte) och träna på bokstavens ljud.
- Ta med något riktigt läskigt som du kan berätta om nästa gång. Tex en bok, en figur eller en bild.
- Påminn mamma och pappa att betala in avgiften innan nästa undervisningstillfälle.
Klass 2
Idag började vi som vanligt med att gå igenom läxan. Barnen fick visa de bilder de målat och vi jämförde de olika teckningarna. Vi delade ut det röda läsmärket till Lucas som hade varit flitig med att läsa hemma. Därefter hade vi högläsning av "Kottens hemligheter" och vi använde oss av spågumman och våra fina spåkulor för att försöka få fram vad Kottens hemlighet egentligen var. Fantasin flödade och barnen älskade boken! Efter hade vi fikapaus och diskuterade samtidigt kring ordet "hemlighet". Sedan delades barnen in i två grupper och jag läste högt texten "Tokprat - Pricken" ur Bornholmsmodellen. Tillsammans fick det lyssna efter fel i texten och arbeta tillsammans för att hitta dessa. Vi spelade vi ord-/bildpussel där barnen ännu en gång fick arbeta i grupp, vilket gick strålande!
Senare träffade vi klass 3 och hade utomhuslekar tillsammans tills det var dags att gå tillbaka in och gå igenom nästa veckas läxa. Som vanligt avslutade vi med att prata om barnens intryck av lektionen. Idag tyckte alla att det varit roligt och att de lärt sig något nytt.
Läxa tills nästa gång:
- Läsa del 3A och 3B ur "Ensammast i världen". Läs flera gånger, träna på orden och prata om innehållet. Rita sedan en passande bild till varje del och färglägg den. Glöm inte att ta med läxan till nästa lektionstillfälle!
- Läsa del 3A och 3B ur "Ensammast i världen". Läs flera gånger, träna på orden och prata om innehållet. Rita sedan en passande bild till varje del och färglägg den. Glöm inte att ta med läxan till nästa lektionstillfälle!
- En bokstav ur alfabetshäftet.
- Påminn mamma och pappa att betala in avgiften innan nästa undervisningstillfälle.
Klass 3
Idag hade vi en lite annorlunda undervisning i klass 3, då temat var "Eld och brand". Vi lärde oss skillnaden på de två begreppen och hur en eld kan bli en brand.
Vi tittade på "Brandtriangeln" som visar vilka element som behövs för att starta en eld/brand. Efter det pratade vi om hur man ska agera ifall det börjar brinna hemma, i skolan, i mataffären, i kläderna etc. Vi pratade också om hur viktigt det är att man tar sig ut ifrån en brinnande byggnad så fort som möjligt, även om det betyder att man tex. inte hinner ta på sig skorna, ta med sig sin favoritleksak eller sina pengar och att man sedan varnar andra och larmar 112.
Vi lyssnade även på hur en brandvarnare låter och exprimenterade med hur snabbt olika material fattar eld. Givetvis pratade vi om att man ALDRIG får expriementera med eld utan att någon vuxen är med.
Vi avslutade med att ta på oss varsin brandhjälm och leta efter skolans nödutgångar, brandvarnare, sprinklers, brandsläckare och brandlarm.
Vi hann även med att leka brandkull med klass 2.
Läxa till nästa gång:
- Kontrollera att ni har brandvarnare hemma och att dom sitter rätt.
- Göra färdigt uppgifterna i brandhäftet.
- Läsa Flammys serie tidning.
- Påminn mamma och pappa att betala in avgiften innan nästa undervisningstillfälle.
Vi tittade på "Brandtriangeln" som visar vilka element som behövs för att starta en eld/brand. Efter det pratade vi om hur man ska agera ifall det börjar brinna hemma, i skolan, i mataffären, i kläderna etc. Vi pratade också om hur viktigt det är att man tar sig ut ifrån en brinnande byggnad så fort som möjligt, även om det betyder att man tex. inte hinner ta på sig skorna, ta med sig sin favoritleksak eller sina pengar och att man sedan varnar andra och larmar 112.
Vi lyssnade även på hur en brandvarnare låter och exprimenterade med hur snabbt olika material fattar eld. Givetvis pratade vi om att man ALDRIG får expriementera med eld utan att någon vuxen är med.
Vi avslutade med att ta på oss varsin brandhjälm och leta efter skolans nödutgångar, brandvarnare, sprinklers, brandsläckare och brandlarm.
Vi hann även med att leka brandkull med klass 2.
Läxa till nästa gång:
- Kontrollera att ni har brandvarnare hemma och att dom sitter rätt.
- Göra färdigt uppgifterna i brandhäftet.
- Läsa Flammys serie tidning.
- Påminn mamma och pappa att betala in avgiften innan nästa undervisningstillfälle.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar