lördag 18 oktober 2014

Svenska skolan

Klass 1
Skoldagen började som vanligt med samling på vår matta där vi satte upp våra foton på väggen och pratade om vädret, årstiden och vilket humör vi var på. Sedan gick vi över till dagens läxa; Saker som vi tycker är läskiga. Alla hade tagit med sig något läskigt som spöken, fladdermöss, drakar, isbjörnar samt Drakula. 
Vi plockade fram våra stora bokstäver och alla fick berätta hur just deras bokstav låter. Eftersom det snart är Halloween sjöng vi flera spöksånger tillsammans och läste böcker om spöken och monster, bl.a. "Vem spökar, Alfons Åberg?" Och "Monster överallt". Det passade också fint att pyssla en pumpamask som vi målade orange och grön samt att göra ett fint spöke av vitt lakanstyg som vi sedan gick ut och hängde upp ute i skogen utanför skolan. I skogen hälsade vi också på vid vår trollstubbe där var och en fick en chokladpeng av trollen.
 
Läxa till nästa gång: 
- Dekorera FRAMSIDAN av bokstaven med bilder eller små föremål som börjar just på denna bokstav. Träna på att berätta vad det är för föremål, så du kan göra det vid nästa tillfälle.
- Fundera pà vart du skulle vilja resa och packa en resväska som passar för resmålet. Ta med den till skolan och berätta vart du vill åka.
- Föräldraläxa: Ta med lite material som beskriver resmålet som barnet valt. Tex bilder, smakprov på speciella maträtter eller något föremål.

Klass 2
Idag började vi dagen med att gå igenom läxan. Barnen berättade och visade stolt upp vad de hade målat till texten. 
Vi delade ut det svarta läsmärket till Alfred och Lucas som hade läst ytterligare fem böcker var och är uppe i 15 lästa böcker nu! Även Clara hade varit riktigt flitig och är nu uppe i 20 böcker, vilket belönades med läsmärket med flaggorna. Från och med det läsmärket ska barnen även redovisa en av böckerna de läst och vi fick idag höra om "Oj, oj Ture". 
Sedan var det dags för högläsning och arbetet med att träna läsförståelse. Jag läste "Ett sällsynt ovanligt djur" ur Stora boken om Sandvargen, medan vi använde oss av strategin "Spågumman". Barnen har börjat förstå hur man använder sig av den läsfixaren och varför, vilket är jätteroligt! Alla sitter spända och koncentrerade med sina spåkulor och är redo att förutspå vad som skall ske i boken! 
Därefter var det dags för tipspromenad utomhus. Barnen delades upp i par och fick svara 1 X 2 på olika frågor innan det blev genomgång av svaren samt prisutdelning (popcorn). Medan barnen fikade läste jag "Spöket Buu" och trots att det var tänkt som ren avslappning kunde barnen inte hålla sig från att automatiskt börja arbeta med Spågumman igen! 
Vi hann också med lekar samt läsning av "Det mörka slottshålet" som är en passande spökhistoria nu nära Halloween. Slutligen delades nästa läxa ut och var och en fick berätta vad de tyckte om dagens lektion, vilket bara var positivt och roligt! 

Läxa tills nästa gång:
- "Ensammast i världen" del 4A och 4B
- En bokstav i alfabetshäftet.
- Prata igenom med barnen om de ska vara stjärngosse, lucia, tärna eller möjligen pepparkaksgubbe på luciafirandet, samt huruvida de vill läsa en dikt och om den i så fall ska författas själv.


Klass 3

Idag började vi med att skriva upp ordningsregler för klassrummet och gå igenom läxan.

Efter det forstatte vi vårt arbete med "Den magiska dörren" kapitel 2. Det var inte alla barn som var pigga på detta idagmedan andra kom igång bra

Därefter gick vi över till att arbeta med "En läsande klass" och läsfixarnaVi pratade först om varför det är viktigt att förstå det man läser och hur man lär sig att förstå olika texter. Vi läste texten till Imse Vimse spindel på finska och insåg ganska snabbt att vi inte förstod någontingäven om vi kunde läsa orden. Vi fastställde bl.a. att man måste kunna språket och även veta vad de enskilda orden betyder. Vi fortsatte med meningar på svenska där vi visserligen förstod orden, men de stod i fel ordföljd. Även då blev det svårt att förstå vad vi läste. 

Vi introducerade sedan läsfixaren "Spågumman" som förutspår och ställer hypoteser om texter genom att titta närmare på rubrikerbilder och bildtexter. Vi använde oss tillsammans av Spågumman och läste faktaboken Elefanter och gjorde en gemensam läslogg.

Idag delade vi även ut två nya läsmärken. Albin fick dalahästen för 25 lästa böcker och Natalie fick guldälgen för 35 läsa böcker.

Sedan blev det fika och rast med klass 2.

Sista 30 min av lektionen arbetade vi med Läståget för första gången det här läsåret.


Nästa lektion, 8 november, kommer Johanna vikariera i klass 3 istället för Charlotte.

 

Läxa till nästa gång:

 - Gör klart kapitel 2 i Den magiska dörren.

Välj en bok hemma och agera SpågummaFyll i Spågummans läslogg

- Till mamma/pappa; En kort film om läsfixarna:

http://www.enlasandeklass.se/lasforstaelsestrategier/filmen-om-lasfixarna/

 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar