Idag har våra förstaklassare arbetat vidare med ljud och bokstäver. Efter den vanliga morgonsamlingen när barnen sätter upp bilder på sig själva, vädret, årstiden och känslostämning fortsatte vi med att även leta upp varje barns namn och sätta upp dem på väggen. Det klarade alla förvånansvärt lätt. Vi plockade fram substantivkort, ljudade ordet och lyssnade efter vem av barnen som har ett namn på samma bokstav.
Vi plockade fram små burkar med bokstäverna på och pratade om olika slags ljud. En del burkar lät mycket och andra lät lite när vi skakade på dem. Vi gissade och tittade efter vad som fanns i. Vi provade att själva prata högt och prata tyst, lekte ballongleken som lät mycket och bomullsblås som lät lite.
Därefter gick vi igenom barnens läxa som var att välja ett resmål och packa en resväska med lämpligt innehåll. Tillsammans fick vi bl.a. resa på safari i Afrika, åka skidor i Italien och besöka Sverige.
Med ett tjugotal bilder gjorde vi en lååång saga om "Mollan och mormor". Efter att ha lyssnat på sagan fick de barn som ville själva återberätta den med hjälp av bilderna. Även rimsagan "Fem små apor" satte vi upp på väggen och ramsade.
Vi färglade svenska flaggan och hann under förmiddagen även läsa "Näpp sa Alfons Åberg", "Lotta har tråkigt", "Bus och Frö på varsin ö" samt "Vad hände sen egentligen?"
Läxa till nästa gång:
- Läs minst tre böcker om djur och ta med den du tycker bäst om.
- Klipp ut och klistra på många av din begynnelsebokstav på sidorna av din stora kartongbokstav.
- Titta på första avsnittet av "Livet i Bokstavslandet" på UR play http://urplay.se/Produkter/178137-Livet-i-Bokstavslandet-Alfabetet
Klass 2
Vi började dagen men att hälsa alla välkomna tillbaka ifrån lovet och pratade om vad de hade gjort under ledigheten. Sedan gick vi igenom läxan och barnen fick gå fram en och en och presentera inför klassen vad de hade målat till texten.
Vi läste texten "Cykelsemesterbilden" och använde oss utav spågumman och våra spåkulor. Barnen har verkligen börjat förstå hur detta funkar! Efteråt delades barnen in i två grupper och vi fortsatte med "Tokprat" ur Bornholmsmodellen, där barnen skulle lyssna efter fel ur texten och jobba tillsammans i grupp. Därefter fortsatte vi att jobba i grupperna med "Alfabetsskattjakt". Barnen fick ett blad med hela alfabetet samt färgglada lappar som de skulle använda till att täcka över varje bokstav när de hittat ett föremål på just den bokstaven. Oj, vad det gick undan och duktiga var de!
Sedan var det dags för fika och högläsning innan vi gick ut med de stora barnen och lekte "Under hökens alla vingar". Vi avslutade dagen tillsammans med de stora barnen med genomgång av Luciasångerna.
Läxa till nästa gång:
- "Ensammast i världen" del 5. Det är viktigt att de barn som missat någon tidigare läxa tar igen det, så att allas böcker kan bli klara till avslutningen.
Läxa till nästa gång:
- "Ensammast i världen" del 5. Det är viktigt att de barn som missat någon tidigare läxa tar igen det, så att allas böcker kan bli klara till avslutningen.
- En bokstav ut bokstavshäftet.
- Träna på Luciasångerna.
- Träna på Luciasångerna.
- Välj om du vill bli tilldelad en luciadikt eller skriv en egen till nästa gång.
- Meddela läraren om barnet ska vara lucia, stjärngosse eller pepparkaksgubbe.
Klass 3
Eftersom det var några barn som vid förra lektionen undrade över vad en dalahäst var, så började vi denna lektionen med att titta på en riktig dalahäst och prata lite kring den och Dalarna.
Leo höll sedan en presentation av Doktor Proktors pruttpulver och fick därmed sitt första läsmärke. Även Elsa fick ett läsmärke för 10 lästa böcker. Bra jobbat! Vi fortsatte sedan med Läståget. Arbetet flöt på bra och därefter fortsatte vi med kapitel 3 i våra berättelser om "Den magiska dörren". För de äldre barnen flyter det på bra, medan de yngre behöver mycket hjälp.
Innan rasten övade vi på att, i små grupper, para ihop talesätt med rätt djur som tex hal som en ål och listig som en räv. En kul och lättsam övning.
Efter rasten samlades vi tillsammans med klass 2 och övade på Luciasångerna. Barnen fick i uppdrag till nästa gång att bestämma om de vill skriva en egen dikt eller om de vill läsa en befintlig.
Läxa till nästa gång:
- Skriv klart kapitel 3 i "Den magiska dörren".
- Öva på Luciasånger
- Skriv en egen dikt till Luciatåget (De som väljer en befintlig dikt blir tilldelad den vid nästa undervisningstillfälle.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar