Idag var den stora läsförståelsedagen i Svenska skolan.
Klass 2-4 deltar även i år i den internationella Läsutmaningen som arrangeras av SUF (Svenska utlandsskolors förening), Riksföreningen Sverigekontakt och Svenska skolan på Teneriffa. Idag har dessa klasser därför fokuserat helt på läsförståelse och arbetat hårt med olika strategier för att förbättra sitt läsande. Sammanlagt, i de tre klasserna, har vi idag genomfört 12 separata läsförståelselektioner.
Nu följer den individuella delen av Läsutmaningen som innebär följande:
- Läs så många minuter som möjligt varje dag 22 mars - 4 april.
- Fyll noga i läskortet som delats ut i skolan.
- Maila läskortet till Camilla den 5 april.
Efter påsklovet kommer vi fira, dela ut diplom och förhoppningsvis har vi vunnit fina priser också.
Lycka till allihop!!
Klass 1
Idag hade vi en riktig påsklektion. Vi började dagen med att måla varsin äggkopp, som sedan fick stå och torka. Sedan fick barnen varsitt kokt ägg som de fick måla med målarfärg. Medan äggen fick torka pratade vi om påsk och varför vi firar påsk i Sverige. Efter hade vi fikapaus innan vi tog med äggen ut, för att köra "äggrullning" ner för backen. Superkul tyckte barnen, då de trodde att äggen skulle gå sönder direkt, men det fick ta några omgångar av äggrullning innan första sprickan kom. Sedan plockade vi vårblommor för att njuta lite extra av det fina vädret innan vi gick in tillbaka till klassrummet. Tillbaka inne dekorerade vi våra äggkoppar med glittriga stenar och gjorde påskkort med glitterpennor och fina färger. Medan vi städade upp i klassrummet knackade det på dörren och barnen fick gå och öppna för att se vem det var. Det var påskharen som hade lämnat påskägg till barnen! Bra avslutning av lektionen med en massa påskgodis!
Läxa till nästa gång:
- Påskdagbok. Barnen skall måla minst ett par teckningar av vad dem har gjort under lovet. Gärna fler om det finns tid. Hur firade du påsk? Var? Med vem? Vad gjorde du de andra lediga dagarna? Barnen skall nästa gång få visa sina teckningar och berätta.
Klass 2
Lektion 1:
När elverna kom in i klassrummet möttes de av en text, skriven på finska, på tavlan. Vi försökte tillsammans läsa texten men kom ganska snabbt framtill att vi inte förstod dess betydelse. Jag sjöng sedan en sång och eleverna kom snabbt fram till att texten var Imse Vimse spindel, på ett annat språk. En elev gissade rätt på att språket ifråga var finska.
Vi pratade sedan om vad man behöver kunna för att förstå betydelsen av en text.
Eleverna blev sedan introducerade för "En läsande klass" och "Läsfixarna". För vissa var det helt nytt, medan andra redan hört talas om dem.
Vi hade högläsning av texten En otrolig natt och försökte förstå de olika sjärnfixarnas uppgifter.
Lektion 2:
Under denna lektionen fick eleverna agera konstnärer. Jag läste en text om glass, från En läsande klass' blogg, medan eleverna blundade och försökte skapa inre bilder.
De fick papper och vattenfärger för att måla sina inre bilder. Det blev fina målningar av glassar och ängar.
Lektion 3:
Tillsammans pratade vi om Detektivens roll och uppgift. Vad gör en riktig detektiv? Hur kan detektiven hjälpa oss när vi läser en text?
Eleverna fick jobba i par med en text om Vargspindeln och använde detektivens läslogg. För att komma in i rollen som detektiver fick varje elev ett förstoringsglas till sin hjälp. Tillsammans hjäptes vi sedan åt att förstå de ord som eleverna inte kunde sedan tidigare.
Lektion 4:
Denna lektion tillägnades Spågumman. Eleverna fick varsin spåkula och vi gjorde gemensamt Spågummans läslogg på tavlan. Vi tittade på framsidan av boken Så lever ormen och det visade sig att eleverna visste en hel del om ormar och kunde förutspå en hel del vad boken kunde handla om. Vi högläste boken och diskuterade medan vi läste. Det var en spännande bok och vi lärde oss mycket. Eleverna fick sedan fylla i vad vi lärt oss, i läsloggen.
I slutet utav lektionen fick eleverna välja böcker, från skolans bibliotek, inför läsutmaningen. Och allra sist knackade minsann påskharen på dörren!
Klass 3
Lektion 1:
Under första lektionen gick vi igenom de olika läsförståelsestrategierna och de fem läsfixarna som vi redan har pratat om. Var och en fick förklara en av läsfixarna för de andra i klassen.
Lektion 2:
Jag högläste boken Sjalen av Kåre Bluitgen för klassen. Denna text är också publicerad på En läsande klass´ hemsida. Texten handlar om två 8-åriga tjejer som är bästisar. Den ena tjejen är muslim och bär en sjal över håret. Hon tappar bort sjalen och det skapar naturligtvis många problem och tjejerna måste snabbt hitta en lösning.
Vid varje ord eller mening som eleverna inte förstod, räckte de upp detektiven och vi stannade upp och diskuterade ordet eller meningen tillsammans. Sedan skrev vi upp en förklaring eller synonym på tavlan.
Efter varje kapitel agerade vi reportern och gick igenom läsförståelsematerialet till texten. Det blev 3-4 tänkbara frågor runt varje kapitel som vi diskuterade.
Lektion 3:
Nu var det dags för eleverna att läsa högt för varandra. Vi hade valt ut en text från ”En läsande klass” som heter ”mellan raderna”. Texten handlar om en årstid eller rättare sagt en högtid, och när man läser texten kan man förstå ”mellan raderna” att det handlar om nyårsafton. Vi använde detektiven för nya ord och reportern för att komma fram till när texten utspelade sig.
Lektion 4:
Nu presenterade jag en faktatext för eleverna; en artikel tagen från tidningen 8-sidor med titeln Fler blir 100-år gamla. Det var en bild på en nyfödd baby mitt i artikeln. Med hjälp av spågumman spådde vi vad artikeln kunde handla om. Det blev en intressant och livlig diskussion. Eleverna berättade vem som har släktingar runt 100 år och om det tycker det är bra eller inte att kunna bli hundra år. Efter det att jag läst texten fick eleverna muntligt sammanfatta innehållet i artikeln med hjälp av Cowboyen.
Klass 4
Lektion 1:
Som introduktion till dagen pratade vi om varför det är viktigt med läsning och hur en enskild individ och ett helt samhälle påverkas om läsförståelsen är låg. Vi diskuterade vad som krävs för att man ska förstå det man läser och slog fast att språket är inte bara ord, utan även grammatik, idiomatiska uttryck, uttal, kulturella influenser och mycket annat. Vi pratade även om barnkonventionen som fastslår att det är barns rättighet att få utvecklas, lära sig läsa och ha tillgång till bra böcker.
Vi gick därefter igenom de fem olika läsförståelsestrategierna som största delen av klassen redan arbetat med flera gånger. Vi exemplifierade och diskuterade hur man kan använda Spågumman, Detektiven, Reportern, Cowboyen och Konstnären för att själv bli en stjärnläsare.
Vi arbetade två och två med texten Slottet av is av Janina Kastevik. Inledningsvis utgick vi från bokens framsida och försökte förutspå handlingen. Vi skrev ner våra tankar, läste sedan texten högt tillsammans och jämförde slutligen handlingen med vad vi förutspått.
Lektion 2:
Den här lektionen utgick vi från texten Mindre värd än oss ur Som om jag vore något mycket dyrbart av Terri-Lynne Waldvik, med syftet att arbeta med lässtrategin Reportern.
Innan läsningen repeterade vi att inom denna strategi ställer man frågor på tre olika nivåer: På raderna, mellan raderna och bortom raderna. Vi diskuterade textens rubrik och funderade på vad det kunde vara för slags text.
Eleverna uppmanades att använda läsfixarkorten för att avbryta läsningen, men eftersom det var en mycket stark och gripande text var det ingen som ville avbryta och läraren läste istället hela texten rakt igenom. Eleverna var knäpptysta efteråt och märkbart tagna.
Efter en gemensam diskussion om texten fick eleverna arbeta två och två med att välja ut de citat som gjort starkast intryck på dem och beskriva vilka tankar dessa lett till. Vi gick därefter igenom detta i helklass och kopplade texten till egna tankar kring mod, rädsla och grupptryck.
Slutligen tränade vi på att själva ställa och besvara frågor på, mellan och bortom raderna.
Lektion 3:
Tredje lektionen handlade om lässtrategin Cowboyen och förmågan att sammanfatta en text.
Efter en kort repetition om begreppen plats, tid, karaktär, problem och lösning delades det ut två olika texter. Halva klassen läste, återigen i par högt för varandra, texten Önskestjärnan av Ingelin Angerborn medan andra halvan av klassen läste Presenten ur Jag, Dante och miljonerna av... Efter läsningen arbetade de olika paren med två olika modeller för att skapa en sammanfattning. Slutligen splittrades paren och alla elever fick, i nya par, sammanfatta sin text för en elev som läst den andra texten.
Vi kom fram till att för olika texter passar det med olika modeller och struktur för sammanfattningen.
Lektion 4:
Sista lektionen fokuserade vi på strategierna Detektiven och Reportern.
Läraren högläste texten Tsatsiki och Retzina av Moni Nilsson, medan eleverna följde med i texten och markerade de ord och betydelser som var oklara. Tillsammans använde vi de tillvägagångssätt vi lärt oss för att ta reda på betydelsen. Slutligen tränade vi på att hitta svar mellan och bortom raderna genom att besvara frågorna om texten.
Läxa till nästa gång:
- Läsutmaningen 22 mars - 4 april.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar