Idag arbetade vi med hela alfabetet. Vi jobbade igenom bokstäverna och barnen fick sedan lägga bokstavsbilder på rätt plats med hjälp av alfabetet på tavlan. Därefter fick de skriva sina namn, måla ett självporträtt och sedan presentera detta tillsammans med läxan där de hade skrivit fina ord om sig själva.
Läxa till nästa gång:
- Läs en bok som handlar om vänskap eller kärlek. Ta med den till skolan nästa gång.
- Alla som vill får väldigt gärna klä ut sig till påskkärring eller påskgubbe!
Läsgrupp B
Idag fick både Anna och Viktoria sina guldmedaljer efter att ha klarat medaljprovet! De kan nu alla versaler och gemener i det svenska alfabetet! Bra jobbat, tjejer!
Vi arbetade idag med boken "Sälen Siv" på flera olika sätt. Vi började med att läsa ordkorten, fortsatte med att lägga ord-/bilddomino innan vi slutligen stafettläste (varannan sida var) hela boken tillsammans.
Läxa till nästa gång:
- Korsordet som delades ut på lektionen.
- Välj böcker från bibliotekslistan och meddela vilka du vill låna inför Läsutmaningen.
Läsgrupp C
På grund kraftigt snöfall blev det en liten annorlunda lektion idag. Läsgruppen hade därför gemensam undervisning med eleverna i klass 4 och gick igenom idiomatiska uttryck. Sista stunden arbetade vi med Läståget.
Läxa till nästa gång:
- Ta med läxan som var till den här gången. Många hade missat den!
Klass 1
Vi började lektionen med fika och högläsning av boken "Bonden Blom och Hönan".
Vi lekte sedan russinleken, vilket eleverna tyckte var både roligt och gott!!
Efter det kunde vi inte hålla oss längre, utan tog på oss våra overaller och begav oss ut i snön!!
Vi lekte sedan russinleken, vilket eleverna tyckte var både roligt och gott!!
Efter det kunde vi inte hålla oss längre, utan tog på oss våra overaller och begav oss ut i snön!!
Läxa till nästa gång:
- Ta med läxan som var till den här gången. Många hade missat den!
Klass 2
Vi hade genomgång av båda läxorna och fortsatte sedan att diskutera vad vi vill lära oss under resten av läsåret.
Sedan gick vi äntligen ut och lekte i all snön!
Läxa till nästa gång:
- Ta med böcker som du tror att dina klasskompisar skulle vilja läsa under Läsutmaningen!
- Eleverna har valt varsin årstid som de ska samla föremål eller bilder om. Första lektionen efter påsk ska vi arbeta vidare med detta material.
Anna - vinter
Ingrid - vår
Lucas - sommar
Viktoria - höst
Klass 3
Vi gick igenom läxan där man skulle skriva in en eller ett framför substantiv. Vi gick igenom vad ett substantiv eller sakord är, och började prata lite om hur substantivet kan böjas och hur man vet om det ska vara en eller ett framför. Vi ska fortsätta att arbeta med substantiv, men nästa gång ska vi börja med Läsutmaningen 2016 och då kommer vi jobba med läsförståelse.
Läxa till nästa gång:
- Ta med böcker som du tror att dina klasskompisar skulle vilja läsa under Läsutmaningen!
- Stencil med substantiv (en, ett eller flera) som Maria delade ut under lektionen.
Klass 4
Efter att ha gått igenom läxan med idiomatiska uttryck gick vi över till dagens ämne: Synonymer. Vi är allihop ganska duktiga på synonymer, men det kändes bra att repetera. Vi utgick från en kort text på tavlan och försökte sedan skriva om den genom att hitta synonymer till så många ord som möjligt.
Sarah presenterade därefter "Dagens person: Kung Karl Gustaf" och vi fick även lära oss om "Dagens händelse: Andrées polarexpedition".
Läxa till nästa gång:
- Ta med böcker som du tror att dina klasskompisar skulle vilja läsa under Läsutmaningen!
- Gör klart läxomgång 10 och börja på läxomgång 11.
- Titta igenom bibliotekslistan här på bloggen och meddela vilka böcker du vill låna till Läsutmaningen.
- Påminnelse till de elever som missade förra lektionen: Meddela via mail din egen målsättning i Läsutmaningen.
Dagens person: Kung Carl Gustaf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar