Flitigaste läsgruppen i Svenska skolan har samlat ytterligare tre läsmärken! Anna tog det röda märket och Oscar och Tizi tog det svarta!
Nu har vi utmanat läsgrupp D och klass 4: Vilken grupp/klass tar flest läsmärken under läsåret??! Status just nu är 7-1-1.... Må bästa gäng vinna! 💪
När vi firat dagens läsmärken fortsatte vi med att arbeta med Spågumman. Vi läste "Monsterhotellet - Loppinvasionen" och förutspådde handlingen både innan och under första delen av boken.
Slutligen arbetade vi vidare i våra Läståg.
Läxa till nästa gång:
- Förutspå handlingen i resten av boken "Monsterhotellet - Loppinvasionen". Rita eller skriv och berätta vad du tror kommer hända.
- Läs, läs, läs...!!! 📚📚📚📚📚
Läsgrupp D
Idag fick vi äntligen dela ut terminens första läsmärke till Clara. Bra jobbat! Nu jobbar hela klassen vidare för att ta fler läsmärken innan terminen tar slut.
Vi arbetade idag med att läsa enskilt och svara på tillhörande frågor. Efter det fick var och en dra lappar med olika ordspråk och tillsammans försökte vi förstå vad de egentligen betydde. Som avslutning pratade vi om olika jultraditioner.
Läxa till nästa gång:
- Läs böcker för att kunna ta läsmärke nästa gång. Gänget i Läsgrupp C har ju utmanat oss...!!! 💪💪💪
- Läs ett stycke i häftet som vi gjorde under lektionen och svara på tillhörande frågor.
Klass 2
Vi började med Dagens som idag var regalskeppet Vasa. Det var spännande och alla blev nyfikna! Vi tog tid under lektionen för att förstå hur lång tid det egentligen tog innan hon sjönk.
Efter detta övade vi på alfabetet och hittade på ord som började på varje bokstav.
Vi hade även fått ett brev från tomten! Det gällde att lista ut vad som stod i brevet och samtidigt öva sig på alfabetet. Därefter var det luciaövning. När den var klar var stämningen ganska livad. Vi gick igenom vokalerna, men gick snabbt över till att göra charader resten av lektionen.
Läxa till nästa gång:
- Träna på luciasångerna och era dikter.
- Titta på "Livet i bokstavslandet" på SVT play, avsnittet om vokaler.
- Om man inte gjorde läxan till denna gång får man gärna göra den nu... 🙄
Jag skulle behöva hjälp från er föräldrar med Australienprojektet: Under jultid, när det är mycket mat inblandat, skulle jag vilja att ni tar foton och mailar till mig. Det ska handla om olika matsituationer. Det kan alltså vara foto på någon typiskt schweiziskt rätt eller ingrediens. Det kan också vara foto från mataffären eller när ni tillsammans lagar mat, bakar eller dukar. Gärna schweiziska specialiteter, men även annat. En del av projektets syfte är att visa att vi är lika, trots att vi bor så långt ifrån varandra. Dessutom har vi ju alla de svenska traditionerna gemensamt.
Jag skulle behöva hjälp från er föräldrar med Australienprojektet: Under jultid, när det är mycket mat inblandat, skulle jag vilja att ni tar foton och mailar till mig. Det ska handla om olika matsituationer. Det kan alltså vara foto på någon typiskt schweiziskt rätt eller ingrediens. Det kan också vara foto från mataffären eller när ni tillsammans lagar mat, bakar eller dukar. Gärna schweiziska specialiteter, men även annat. En del av projektets syfte är att visa att vi är lika, trots att vi bor så långt ifrån varandra. Dessutom har vi ju alla de svenska traditionerna gemensamt.
Klass 3
Idag pratade vi länge och väl om dagens bild; Regalskeppet Vasa. Det var spännande att höra om det stora skeppet som sjönk på sin jungfrufärd och som nu kan ses på Vasamuseet i Stockholm. Efter en repetition av luciaprogrammet med de andra klasserna fortsatte vi med att gå igenom de lite svårare orden på sidan 8 i stava rätt, stava lätt häftet, som vi hade haft i läxa. Vi gjorde sedan sidan 9 och sidan 14-15 om substantiv i samma häfte.
Läxa till nästa gång:
- Gör färdigt sidan 9 och sidorna 14-15 i Stava rätt - stava lätt. Skriv om när det spökade på sidan 26 och 27 i Språkskrinet Clown (orange bok).
Klass 4
Första timmen pratade vi om Homonymer- ord som uttalas och stavas lika men betyder olika saker, Homofoner - ord som uttalas lika men stavas och betyder olika saker, och sist men inte minst Homografer - ord som stavas lika men uttalas och betyder olika saker. Eleverna var intresserade och mycket proaktiva och kom på flera egna exempel på ord i dessa grupper. Bra jobbat!
Därefter fortsatte vi med våra detektivböcker. Victoria och Sarah presenterade sin och Axel, Leo och Albin arbetade vidare på sin. Övriga elever arbetade vidare med sina individuella planet.
Slutligen fick vi höra Axels presentation av "Edward Tulanes fantastiska resa" och dela ut det allra sista läsmärket till Axel för 125 lästa böcker.
Läxa till nästa gång:
- Gör hela häftet om tj-ljudet(sidan 1-16). Detta är en repetition av vad vi redan gått igenom förra läsåret.
- Träna på luciasångerna och era dikter.
- Läs! Läsgrupp C har utmanat även er att ta så många läsmärken som möjligt innan sommarlovet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar