lördag 12 november 2016

Svenska skolan, 12 november

Läsgrupp A


Läsgrupp B
Vi började med att läsa Lill-Gruffalon. Barnen fick varsin spåkula där de fick sia om vad som skulle hända i boken. De gillade boken och det blev mycket prat om den.  Vi fortsatte sedan med två olika spel vars syfte är att lära sig bokstäverna. Aston fick ett korsord att lösa. 

Läxa till nästa gång:
- Arbeta vidare med Läståget! 🚂


Läsgrupp C
Det var stolta elever som kom tillbaka efter läslovet idag! Någon hade arbetat flitigt med Läsutmaningen och andra hade siktat in sig på att ta nya Läsmärken. Idag delades det ut fyra stycken! Ett vitt och tre röda. Bra jobbat allihop! 
Efter bokpresentationerna av fyra olika böcker, så arbetade vi även idag med parläsning av Rolfböckerna och försökte därefter svara skriftligt på frågorna.

Läxa till nästa gång:
- Skriv färdigt svaren på frågorna till Rolfboken. 
- Läs vidare och sikta på nästa läsmärke...! 📚


Läsgrupp D
Idag ägnade vi oss åt läsfixarna Spågumman (genom vilken man försöker förutspå vad en text ska handla om) och Cowboyen (det är den som sammanfattar det viktigaste i en text). Vi turades om att läsa högt ur en artikel på KPwebben. Den handlade om Klara, som har en syster som bor utomlands. Vi började med att, genom rubriken, försöka utläsa vad artikeln skulle handla om. Vi kom fram till flera olika möjligheter. I slutet märkte vi att inget av dem stämde in till 100 procent, men några saker hade vi kunnat gissa oss till. I vanlig ordning pratade vi om de ord som vi inte förstod eller som var nya.
Tillsammans sammanfattade vi slutligen artiklen genom att berätta vad som hände först, sedan och sist.

Läxa till nästa gång:
- Läs och svara på frågorna till text 3 och 4 i häftet.  
- Skriv en egen luciadikt.
- Just nu går det att lyssna på boken "Våffelhjärtan"på Sveriges radios app. Vi läste första kapitlet i klassen för några gånger sedan. Om man är nyfiken tycker jag attt man ska gå in och lyssna.


Klass 1
Vi inledde med dagens som idag handlade om ishotellet i Jukkasjärvi. Vi fortsatte sedan på samma tema med experimentet "Isägget". Jag hade tagit med ett ägg av is som vi pratade om, kände, saltade och hällde karamellfärg på. Sista timmen ägnade vi åt julkortspyssel, bokstavslandet och läsa böcker. Sist men inte minst så har vi också börjat öva på Luciasångerna.

Läxa till nästa gång:
- De som vill skriver en luciadikt eller väljer färdig dikt att läsa vid luciafirandet.


Klass 2
Idag startade vi med dagens som var "Ishotellet i Jukkasjärvi". Det var ingen som hade varit där, men det lät väldigt spännande och kallt och gav uppslag till en del diskussioner. Sedan arbetade några elever i par med att läsa och följa instruktioner. I slutet av uppgiften hade de skapat en teckning. 
Några andra elever började istället tillverka ett memory med olika schweisiska symboler och saker.  Detta memory ska vi skicka till skolan i Canberra. På andra sidan ska vi klistra in alla kantonernas flaggor. Några elever ville hellre rita och måla ishotellet.  
Vi tog en kort fikapaus innan det var dags att öva på sångerna till luciatåget och avslutade dagen med att leka "Hänga gubbe". 

Läxa till nästa gång: 
- Häftet där det gäller att koppla samman ord, samt en text att läsa. Texten kan vara lite svår att läsa, men var och en gör så gott den kan. Tanken är att vi ska spela in mer film till Canberra där vi presenterar Schweiz på olika sätt. Några elever fick en svårare text att läsa och därmed inget häfte med ord att koppla ihop. Märk väl att även här gäller det att man gör så gott man kan. Vi övar mer under lektionstid. 


Klass 3
I klass 3 berättade vi om vad vi gjort under läslovet. Alla hade läst massor - bra jobbat!
Vi gissade vilka de olika Halloweenmonstren var, som eleverna hade skrivit om i Språkskrinet Clown och sedan arbetade vi vidare i samma bok med långt och kort vokalljud. Detta var lite välbehövlig repetition och även i "Öva hemma" jobbade vi med långt och kort vokalljud. Vi fick även en ny arbetsbok som handlar om hur man stavar rätt. 
Sist men inte minst började vi öva på årets luciaprogram som ska framföras den 14 december på piazza Riforma och den 17 december i skolan.

Läxa till nästa gång:
- Skriv en egen luciadikt till vårt luciaprogram. Träna även på luciasångerna i sånghäftet som alla har fått.
- Gör sidorna 18-22 i nya häftet + sidan 8 som handlar om ord som vi ser ofta men som är ganska svåra att skriva rätt.


Klass 4
Första timman gick vi igenom alla olika typer av pronomen som finns. Det blev lite repetition av personliga, possessiva och reflexiva pronomen och sedan pratade vi om relativa, indefinita, interrogativa och demonstrativa pronomen. Vi gjorde klart övningshäftet om pronomen och sedan övade vi med entusiasm på luciasångerna som ska framföras den 17 december under skolans luciafirande och den 14 december på piazza Riforma.
Därefter fortsatte vi arbetet med våra deckarhistorier. Sofia och Cristina hann färdigt och presenterade sin bok för hela klassen. 
De elever som, pga frånvaro vid tidigare tillfällen, inte har arbetat med det här projektet arbetade istället vidare med sina individuella planer. 

Läxa till nästa gång: 
Elevspel.se - "öva pronomen" nivå 3.
bra övningar. Pröva att göra kapitel 7, grammatik - indefinita pronomen och demostativa pronomen och kapitel 15, grammatik - possessiva och reflexiva pronomen. Lycka till!
- Övningarna om diktskrivning i Espresso:  Trollsländan / svenska / skrivverkstad / dikter / övningar.
- Skriv en egen luciadikt eller en ny luciatext till befintlig sång.
- Cristina och Sofia ska även korrekturläsa sin bok samt maila den till mig, senast dagen innan nästa undervisningstillfälle. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar