LekgruppenIdag hade vi med oss Kristian från klass 1, som vi alla tyckte var jättetrevligt. Vi inledde dagen med att prata om frukt och grönsaker, som var temat för dagen. Var och en fick berätta om sin favoritfrukt. Hur ser den ut? Vad har den för smak, färg osv. Med hjälp av en matbok tittade vi även på skillnaden mellan frukt och grönsaker. Efter en lång pratstund fick barnen spring i benen och då gick vi över till att göra en fruktsallad till fikat. Därefter målade vi krukor och planterade kruktomater.
Vi avslutade lektionen lite tidigare för att fira dom tävlande i läsutmaningen. Läsgrupp A
Anna inledde med att presentera boken Sjukhusmysteriet och belönades med läsmärket "Flaggorna" för totalt 20 lästa böcker. Bra jobbat!
Resten av lektionen arbetade alla flitigt i sina Läståg.
Läxa till nästa gång:
- Arbeta vidare med Läståget! Målet är att alla ska vara färdiga till sommaren!
Läsgrupp B
Vi började dagens lektion med att dela ut svart läsmärke till Ingrid, som först fick berätta om en av böckerna som hon läst natruligtvis.
Sedan arbetade vi med läsförståelse genom att svara på frågor på, mellan och bakom raderna utifrån några kortare texten. Först fick var och en enskilt läsa en text och fundera över frågorna, innan vi gick igenom dem gemensamt. Nästa text läste jag högt för klassen och därefter gick vi igenom frågorna och svaren. Det var inte alltid självklara svar på frågorna och vi fick läsa om vissa stycken och med hjälp av egna erfarenheter svara på frågorna. Vi kom fram till att det nog kunde finnas flera rätta svar på vissa frågor.
Läxa till nästa gång:
- Läs och svara på frågorna, så att vi kan jämföra våra svar vid nästa tillfälle.
Klass 2
Idag var tanken att vi skulle slutställa paketet som vi ska skicka iväg till Australien. Vi arbetade med detta, men blev inte helt klara. Jag kommer att sätta ihop det sista och sedan se till att paketet skickas iväg. Nu ser vi fram emot att ta emot paketet från Australien!
Sedan läste jag högt ett stycke ur "Visst kan Lotta cykla". Om man ville fick man färglägga utskrivna bilder som föreställde olika saker som hängde ihop med boken. Sedan tog vi en kort paus ute i solen. Någon samlade pinnar att skriva sitt namn med.
Läxa till nästa gång:
- Öva på att berätta om hur det ser ut på ditt rum. Använd gärna prepositioner som vi pratade om vid förra lektionen. Dvs under, framför, på, ovanför, i, bredvid, mellan.
Klass 3
Vi fortsatte att utforska de olika ljuden i det svenska språket. Vi började med att göra diktamen på J-ljudet som vi hade haft i läxa. J-ljudet kan vara riktigt knepigt med hela 6 olika stavningar, men diktamen gick mycket bra. Alla eleverna hade gjort sin hemläxa!
Sedan över till dagens ljud: NG-ljudet. Vi arbetade hårt med våra böcker och lärde oss massor av nya ord på vägen, t.ex krånglig, stygn och signatur.
Till sist en liten överraskning; vi blev kallade till klass 4 där det blev fest med saft och tårta, och alla eleverna fick diplom med godispåse till. Svenska skolan i Lugan har nämligen vunnit skoltävlingen i läsutmaningen i år igen! Stort grattis till alla duktiga elever - och lärare. 😜
Läxa till nästa gång:
- Övningar på NG-ljudet; “öva hemma” – sidorna 12 till 17, “Språkskrinet Clown” – sidorna 42 till 43 och “Stava rätt” – sidorna 34 till 39. Nästa gång blir det diktamen igen på orden i ordbanken på sidan 42 i Språkskrinet Clown.
Klass 4
Vi inledde dagens lektion med att prata om verbets 5 tempus och hur man "tar tema” på ett verb. Varje elev fick presentera böjningen av ett verb som vi hade haft i läxa; äta, dricka, vara, ha, gå och göra. Vi avlutade grammatikstunden med att prata om de vanligaste svenska hjälpverben (har, ska och vill).
Nästa gång kommer Christian från Svenska Distans för att utvärdera året och sätta mål för nästa läsår. Vi genomförde därför en skriftlig diagnos samt började skriva på en text som ska användas vid denna utvärdering.
Läxa till PÅ FREDAG 6 MAJ:
- Diagnosen (för de elever som inte var i skolan idag).
- Skriv klart berättelsen.
Läxa till nästa gång:
- Läs en bok och var beredd att diskutera den med Christian.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar