lördag 8 april 2017

Svenska skolan, 8 april

Lekgruppen 
I dag hade vi Påsken som tema. Vi hoppade över vår vanliga samling och ägnade all tid åt påskpyssel. Vi började med att förbereda ett experiment. Vita tulpaner lades i karamellfärgat vatten och fick stå där under hela lektionstiden. Vi målade kokta ägg och gjorde egna äggkoppar till dem. Vi dekorerade färdigt våra ramar som målades vid förra tillfället och under fikapausen läste jag boken "Totte bakar". Barnen gjorde även kycklingsugrör och dekorerade plastmuggar som de fick fylla på med påskgodis och ta med hem. Vi avslutade dagen med att kontrollera vårt experiment, som tyvärr misslyckades. Vi tror att tulpanerna behövde mer tid på sig. De sista minuterna fick barnen springa av sig i lekparken.


Läsgrupp A
Dagen inleddes med prov på de fem orden som var dagens läxa. Det var visserligen kluriga ord, men av 20 ord (fyra barn x fem ord) var sammanlagt 3 ord rättstavade... Det var tre av eleverna som stavade rätt på ordet "Ja". Allt annat var felstavat. 😳😒
Vi gick därför återigen igenom samma ord på tavlan och alla fick skriva dem igen, med rätt stavning. 
Vi gick därefter igenom 6 nya ord med J-ljud som är läxa till nästa gång.
Viktoria presenterade en bok på ypperligt manér och fick läsmärket med flaggorna.
Slutligen arbetade vi vidare med våra Läståg.

Läxa till nästa gång:
- De nya orden med j-ljud (se bilden).
- Repetera orden som var läxa till idag.
- Arbeta vidare i Läståget, så långt du hinner!


Läsgrupp B

Idag fick vi dela ut ännu ett läsmärke, det röda, till Ingrid. Härligt jobbat! Sedan gick vi vidare med att arbeta med texten som var läxan till dagen. Eftersom det var ganska många som saknades idag och några som inte var med förra lektionen och därför inte haft möjlighet att få läxan, så fick var och en först läsa ett kapitel högt. Sedan funderade vi tillsammans över nyckelorden som hjälper oss att sammanfatta texten. Vi strök under det som vi tyckte passade. Sedan var lektionen snart slut och vi sammanfattade kort ocn snabbt vad som hände först, sedan och sist i texten.


Läxan till nästa gång:

- Läs texten som ni fick under lektionen och svara på tillhörande frågor.



Klass 1 
Idag hade vi påsktema. Vi pratade om hur vi firar påsk och hur vi ska fira påsk i år. Många av barnen berättade att de skulle ut och resa. 
"Dagens" handlade idag om Ufo-monumentet utanför Ängelholm och förutom "Dagens" hann vi med att läsa en bok och sjunga lite sånger innan rasten.
Efter rasten påskpysslade vi och pusslade ihop svenska ord. Ett pussel som vi har använt många gånger under läsåret och som barnen tycker är kul. 
Vi försökte oss också på ett experiment där vi placerade vita tulpaner i karamellfärg. Experimentet misslyckades dock. Ingenting hände med dem under lektionstiden. Vi konstaterade att de behöver nog lite mer tid i färgen för att kunna ändra färg.


Klass 2

Vi började lektionen med att vara ute en stund och leka i solen. När vi kom tillbaka in arbetade vi med prepositionerna under, bakom, bredvid, framför, ovanför, i och på. I turordning fick eleverna en lapp med en kort text (tex: ställ dig bakom en kompis). De andra fick gissa den rätta prepostionen. Sedan fick de arbeta i grupp eller enskilt med att skriva in rätt preposition på rätt plats i en övning. 

Efter detta läste jag kortare texter med rim och eleverna fick sedan själva para ihop bilder med rimord. 

Som avslutning på lektionen läste jag en bit ur "Alla döda små djur" av Ulf Nilsson. Jag hann inte läsa klart hela eftersom det var dags att packa ihop och gå hem.


Läxan till nästa gång:

- Para ihop rimorden i övningen ni fick med er hem. 

- För de som vill, de flesta hoppas jag, finns också ett påsklovsbingo. Det finns dessvärre inte utskrivet men jag mailar ut det till alla.



Klass 3
En liten och ambitiös klass arbetade idag med j-ljudet. Vi började med att identifiera de olika sätten att skriva ljudet (J, G, HJ, LJ, DJ och GJ). Vi skrev upp alla ord vi kunde under rätt rubrik och arbetade sedan i våra arbetsböcker med att träna stavningen. Varje gång vi hittade ett nytt ord fyllde vi på listan på tavlan. 
I slutet av lektionen fick vi bekanta oss med tidningarna KP samt SvD Junior. 

Läxa till nästa gång:
(De tre första punkterna gjordes i skolan av de som var där.)
- Språkskrinet Clown, sid 54-55.
- Öva hemma, sid 32-37.
- Stava rätt - stava lätt, sid 46-49.
- Diktamen på orden i Språkskrinet sid 54.


Klass 4
Idag jobbade vi hårt med grammatik hela lektionen. Vi pratade först om genitivformen i svenskan, som är den substantivform som beskriver vem som har eller äger något. För att göra ett genitiv på svenska lägger man till ett "s" i slutet på substantivet och vi provade själva att göra genitiv av substantiv i grundformen.
Efter en liten fikastund pratade vi om terrordådet som precis hänt i Stockholm. Klassen var väl informerad och några av eleverna läser även svenska nyheter.
Sista delen av lektionen jobbade vi med verbets tempus- eller tidsformer; futurum, presens, preteritum, perfekt och pluskvamperfekt. Vi tog också upp verbets imperativform och infinitivet. Vi skrev några utvalda verb (både regelbundna och oregelbundna) i tempusformerna och sedan jobbade vi med övningar på elevspel.se.
 
Läxa till nästa gång: 
- Gör klart häftet som delades ut fram till och med sidan om futurum. 
- Gör övningarna på elevspel.se (Verb,tempus), (Verb i supinum - vad har hänt?) och (Verb i preteritum - vad hände igår?). 
-Öva på alla verbformerna av verben: äta, dricka, vara, ha, gå och göra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar