lördag 2 september 2017

Skolstart, 2 september

Språklära med Maria
(Sofia, Maya, Victoria, Sarah, Leo, Natalie, Axel, Elsa, Albin, Alfred och Clara.) 

Det här är gruppen som arbetar med språklära, grammatik, läsförståelse och  skriftlig svenska med Maria och (under första timman) även med Camilla.
En del elever stannar i den här gruppen alla tre timmarna, medan andra går vidare till Bokklubben och Ateljén efter en eller två timmar.

Vi började det nya läsåret med att Maria delade ut de läroböcker som vi ska jobba med under läsåret. De äldsta i klassen kommer att jobba med Rivstart B1/B2 (textbok och övningsbok) medan resten av klassen jobbar med ZickZack åk 6 alternativt med Språkskrinet Detektiv. 

Första timman pratade vi om adjektiv. Hur böjs egentligen adjektiven när substantivet är obestämt (en-, ett- eller flera)? Ja, det pratade vi om och gjorde flera övningar. Sedan började Rivstart- gruppen att arbeta i sin bok medan Språkskrinet-gruppen gjorde sidan 30 om komparation av adjektiv.

Andra timman jobbade de som inte gått till bokklubben med "Stava lätt, stava rätt 2". De elever som förra året arbetade med "Stava lätt, stava rätt 1" och inte har gjort färdigt hela boken kan gärna ta med den igen till lektionerna, så jobbar vi i den också.

Läxa till nästa gång:
- Språkskrinet; Gör klart sidan 30 i Språkskrinet detektiv
- Stava lätt, stava rätt: Gå in på elevspel.se och gör flera övningar om adjektiv (minst 5!)
- Rivstart: Gör fram till sidan 11 i textboken och fram till övning 1.4 i övningsboken. Gör webbövningarna grammatik om verb, adverb, tidsprepositioner 1+2 och adjektiv+adverb.


Bokklubben med Camilla
(Sofia, Sarah, Victoria, Leo, Axel, Albin, Alfred och Clara.)

I den här gruppen träffas bokslukarna som läser mycket även hemma. Vi arbetar med en ny bok varje gång utifrån en mängd olika perspektiv.

Idag påbörjade vi arbetet med boken "Mitt lyckliga liv" av Rose Lagercrantz. Innan vi började läsa pratade vi om bokens titel och om lycka. Vi pratade om mänskliga behov, Maslows behovstrappa och vad som krävs för att man ska vara lycklig. Eleverna kom fram till att man kan vara lycklig oavsett var på trappan man befinner sig eftersom lycka ofta kommer från den egna inställningen till livet. 
Vi läste sedan de första sex kapitlen högt tillsammans. 

Läxa till nästa gång:
- Läs hela boken.
- Skriv upp alla nya, svåra eller krångliga ord i ditt bokklubbshäfte.


Ateljén med Camilla
(Victoria, Sarah, Leo, Natalie, Axel, Elsa, Albin, Alfred och Clara.)

I Ateljén arbetar vi kreativt med svenskan. Vi kommer gemensamt skapa skoltidning, tv-program och reklamfilmer, skriva dikter, sångtexter och noveller samt spela in egna deckare. 
Eleverna styr mycket själva och fokus ligger på att skapa eget material.

Idag inledde vi med att själva komma med förslag på vad vi vill skapa. En del elever var lite tveksamma medan andra sprudlade av förslag. Det som lockade de flesta var att skapa film, tv-program och en egen tidning. Det kommer med andra ord bli ett intensivt läsår för den här gruppen! 😃 
Vi valde att börja med skapandet av en egen tidning. Målgruppen är andra utlandssvenska barn och ungdomar på de utlandssvenska skolorna. I små grupper började eleverna komma med förslag på vad tidningen borde innehålla. Detta kommer vi arbeta vidare med nästa gång.

Läxa till nästa gång:
- Fundera ut två-tre olika, specifika saker, som du vill bidra med till tidningen. (Se listan nedan eller leta inspiration i andra tidningar.) Förbered dessa tre saker så att du kan sätta dig och börja arbeta med det nästa gång. 
- Fundera ut minst ett namnförslag till tidningen.


Smartisarna med Johanna
(Viktoria, Anna, Tiziano och Oscar.)

Den här gruppen arbetar hårt med läsning och skrivning, men hinner även med en mängd språkhöjande aktiviteter, experiment och teman.

Idag fick vi tre nya, fina böcker som vi ska arbeta med under läsåret. Vi började genast med den ljusgröna boken där vi skulle berätta om oss själva. 
Vi fortsatte med en omröstning om gruppnamnet och kom fram till att vi från och med nu kallar oss Smartisarna! 🤓

Resten av lektionen arbetade vi tillsammans med Pernillas klass. Vi läste då ur boken "Saga sagor" samt pratade om husdjur och vad en pensionär är. Barnen fick sedan varsin bok med "Saga sagor" och "Nelly Rapp" i present. 
Efter en kort rast tittade vi närmare på brevet från vår vänklass i Australien. De hade skickat massor av spännande material! 

Läxa till nästa gång:
- Förbered en muntlig eller skriftlig presentation av dig själv.
- Arbeta så långt du vill i "Svenska mixen". 


Pernillas grupp
(Lucas, Ingrid, Aston och Leyla)

Eftersom Pernilla fortfarande är på semester var vi med Johanna idag. Vi inledde med att koncentrerat arbeta med våra böcker. Lucas och Ingrid har nu fått det gröna Läståget och Leyla och Aston arbetar vidare med det blå Läståget.
Vi läste därefter ur boken "Saga sagor" samt pratade om husdjur och vad en pensionär är. Barnen fick sedan varsin bok med "Saga sagor" och "Nelly Rapp" i present. 
Efter en kort rast tittade vi närmare på brevet från vår vänklass i Australien. De hade skickat massor av spännande material! 

Läxa till nästa gång:
-



Stjärnorna med Violeta
(Leopold, Kristian, Anna, Alexander, Amanda och Leo.)

I vår yngsta skolklass ligger fokus på att leka, sjunga, pyssla och utöka vokabulären genom att prata, prata, prata... 

Vi började dagen med att välkomna Anna som är ny elev i skolan samt presentera oss för varandra. 
Vi pratade länge om hur sommarlovet har varit; vart vi har åkt på semester, hur vi har rest, om vi har badat eller kanske t.o.m lärt oss simma, vad som var roligast, om vi samlat på något osv. Det fanns mycket att berätta!
Efter fikat gick vi över till att göra varsin snurra som vi sedan testade utomhus, vi fick igång dem efter mycket spring. 😃
Vi passade även på att kasta bildtärningar vilket gick ut på att efter varje kast gissa sak och färg. 
Tillbaka i klassrummet hann vi med att läsa boken "Titta vad vi kan", spela Bingo och sjunga "Björnen sover".

Läxa till nästa gång:
-Ta med ett kort på dig själv och ett på dig med din familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar