Språklära
I språkläran repeterade vi J-ljudets stavning igen. Det finns ju hela 6 olika stavningar på J-ljudet i svenska, så det kan vara svårt att stava rätt. Vi gjorde ett J-ljudsstavningsprov med "stava lätt"-gruppen framme på vita tavlan och det gick helt utmärkt för alla eleverna. Grattis!
Rivstartgruppen jobbade som alltid på med sina övningar, även på webben. Bra jobbat!
Läxa till nästa gång:
- Språkskrinet: Skriv om ett djur som du väljer själv (sidan 14 och 15 i Språkskrinet). Nästa gång vi ses får var och en presentera sitt djur för kompisarna i klassen.
- Stava lätt, stava rätt 2: Gör sidan 10 och sidan 11 om enkel eller dubbelkonsonant. Läs orden i rutan högst upp på sidan 10 för mamma/pappa eller något syskon. Vi går igenom dem när vi ses igen.
- Rivstart: Gör klart kapitlet i text-, övningsbok och alla webbövningarna (kapitel 1 eller 2 beroende på var du befinner dig.)
- ZickZack: Gör klart det avsnitt i text- och övningsboken som ni just nu arbetar med.
Bokklubben
Vi avslutade arbetet med Modemysteriet med att välja varsin karaktär och beskriva denna så noggrant som möjligt. Därefter gjorde vi ett VENN-diagram där vi diskuterade likheter och skillnader mellan karaktärerna.
Vår nya bok "Tio över ett" av Ann-Helen Laestadius utspelar sig i Kiruna och handlar om hur man ska flytta hela staden. Vi tittade därför på en film om Lappland för att få en känsla för miljön där boken utspelar sig. Vi såg även en film som handlade om själva förflyttningen av staden.
Slutligen högläste vi första kapitlet.
Läxa till nästa gång:
- Läs hela boken.
- Gör uppgifterna 1-4.
Ateljén
Som inledande skrivövning fick eleverna en sida fristående serierutor med tomma pratbubblor. Var och en fick hitta på vad karaktärerna sa. Därefter läste de upp dem för varandra och alla fick gissa vilken ruta som avsågs.
Vi fortsatte därefter med våra bidrag till skoltidningen. Alla fick presentera sitt material för ett par av de andra eleverna, få och feedback och därefter arbeta vidare i par. Eleverna börjar nu lära sig hur de får skapa sina egna texter och med hjälp av varandra arbeta sig framåt med sitt projekt.
Läxa till nästa gång:
- Fortsätt där du slutade! Dvs ändra och komplettera utifrån den feedback du fick, renskriv eller påbörja ett nytt bidrag till tidningen.
Smartisarna
Vi har idag arbetat vidare i våra arbetsböcker. Där gick vi bland annat igenom olika djur och vad djuren gör ex. hunden dreglar, katten hoppar.
Andra timmen läste jag vidare i boken "En himla historia". Denna gången handlade det om kalabaliken i Bender och Karl XII. Vi pratade om hur han tog med sig köttbullar och kåldolmar till Sverige därifrån. Från köttbullar och kåldolmar gick jag sedan vidare till titta i receptböcker och vi gick också igenom de recept barnen hade med sig. Vi avslutade dagen med att göra chokladbollar. Något som uppskattades väldigt mycket!
En ny sak som vi infört är arbetet med frekvent använda ord. Syftet är att de allra mest använda orden i svenska språket ska sitta bergsäkert och kunna läsas som en bild. Dvs man vet vad det står utan att man behöver ljuda sig genom ordet. Alla barn har fått med sig hem sju inplastade ord och de kommer att återkomma vid varje lektionstillfälle. Dessa har de i läxa till nästa gång. Barnen ska kunna skriva dem och veta hur de används. Orden till nästa gång är: vacker, snälla, lov, moln, att, stor och regn.
Läxa till nästa gång:
- De sju frekvent använda orden.
- Språkskrinet troll s.10-11
- Läsförståelse s. 6-7
- Tänk ut en karaktär du skulle vilja vara i en pjäs och ta med kläder till denna karaktären. Det kan vara bara en hatt eller full utklädnad med rekvisita. Låt kreativiteten flöda!
Svenskpatrullen (Pernillas grupp)
Vi startade med att jobba på riktigt ordentligt i Läståget. Vi tog sedan en lite fikapaus och pratade under tiden lite om Halloween och att klä ut sig.
Vi pysslade ihop varsitt spökslott, vilka allihop blev superfina. Vi försökte sedan komma på ord som beskrev (adjektiv) slottet samt saker (substantiv) som fanns i slottet. Jag läste sedan en början på en "spökhistoria". Tillsammans hittade vi på en fortsättning och ett slut. Jag läste sedan upp hela historien. Gruppen kände sig nöjda med resultatet. Vi avslutade med att spela spelen "Gissa vem" och "Memory".
Läxa till nästa gång:
- Ingrid och Lukas: Läsförståelse med tillhörande uppgifter (så mycket man vill, kan och orkar).
- Leyla: "Hitta orden" samt arbeta vidare i läståget.
- Aston: Läs den lilla texten som vi kom överens om samt arbeta gärna vidare i läståget.
- Leyla: "Hitta orden" samt arbeta vidare i läståget.
- Aston: Läs den lilla texten som vi kom överens om samt arbeta gärna vidare i läståget.
Stjärnorna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar