Vi började lektionen med att prata om pronomen, närmare bestämt personliga pronomen i subjekts- och objektsform. Flera av de yngre eleverna har inte jobbat med pronomen tidigare, så vi fick gå igenom ämnet långsamt och tydligt. De äldre eleverna har redan studerat svenska pronomen och fick en liten repetition idag. Sedan arbetade vi en stund med våra böcker. Språkskrinetgruppen läste upp de djurbeskrivningar som de hade gjort i hemläxa och de andra i gruppen fick gissa vilket djur de hade skrivit om. ZickZackgruppen och Rivstartgruppen jobbade på i sina böcker. Innan vi tog rast träffades vi alla klasserna för att öva på luciasångerna. Vi måste förbereda oss för Luciauppträdandet den 13 december och julfesten den 16 december.
Läxa till nästa gång:
- Träna så mycket ni kan på luciasångerna (alla har fått ett papper med texterna). Den 2 december har vi genrep!
- Språkskrinet: Gör klart sidan 18 om substantiv. Läs sidan igen och kontrollera att du kan dessa substantiv i ental och flertal.
- Stava rätt, stava lätt 1 (gul bok): Gör sidan 58-61 om stavning med e eller ä.
- ZickZack och Rivstart: Försök att jobba minst en halvtimme denna vecka. Fortsätt där du är.
Bokklubben
Vi avslutade idag arbetet med ”Tio över ett”. Ett fåtal elever tyckte riktigt bra om boken, medan de allra flesta tyckte att berättelsen visserligen var intressant, men alldeles för lång och seg.
Vi avslutade idag arbetet med ”Tio över ett”. Ett fåtal elever tyckte riktigt bra om boken, medan de allra flesta tyckte att berättelsen visserligen var intressant, men alldeles för lång och seg.
Vi diskuterade hur boken hade kunnat bli bättre och alla fick skriva ett brev, antingen med tips till författaren eller till en karaktär i boken.
Vi inledde boken ”Morfar till salu, farmor på köpet” med högläsning och diskussioner kring alla nya ord.
Läxa till nästa gång:
- Läs ”Morfar till salu, farmor på köpet” t.om. sidan 54. Skriv upp alla nya eller kluriga ord i ditt bokkubbshäfte och försök förklara dem eller hitta synonymer.
Ateljén
Nu har vi börjat träna på vår pjäs som vi ska framföra på luciafirandet. Vi kommer få hjälp av Smartisarna och kommer framföra ”Mormor gråter” av Jonas Gardell.
Rollbesättning:
Pappa: Axel
Mamma: Clara
Pubertetsson: Leo
Yngve: Albin
Fia: Elsa
Mormor: Anna
Programledare: Natalie
Tomten: Alfred
Dockan: Viktoria
Mowgli: Tiziano
Baloo: Alfred
Tjuren Ferdinand: Oscar
Kolibrier: Alfred, Viktoria, Tiziano, Oscar
Läxa till nästa gång:
- Träna på dina repliker!!! Vi har bara två lektioner kvar innan lucia, så alla måste lära sig replikerna hemma.
Smartisarna
Vi började dagen med att Tiziano tog läsmärket tre kronor för 45 lästa böcker. Grattis Tizi! Sen var det dags för läxförhör av de sju vanligt förekommande orden som barnen haft i läxa. Barnen valde själva att redovisa orden genom att skriva dem på tavlan. Vi läste sedan en bok av Astrid Lindgren som heter Skymningslandet tillsammans med fikat. Därefter var det dags för övning av Lucia-sångerna. Detta gjorde vi alla klasserna tillsammans. Efter det klädde barnen ut sig till en karaktär de själva bestämt. Vi byggde upp en historia kring karaktärerna. De blev en mordhistoria som utspelade sig på Gröna Lund. Mordvapnet var en gul bananpistol. Detektiven Sofia inkallades för att lösa mordet. Sist men inte minst så började vi öva på pjäsen "Mormor gråter" av Jonas Gardell. Den tänkte vi spela upp på julfesten den 16 december. Pjäsen gör vi tillsammans med Ateljéklassen.
Läxa till nästa gång:
De sju nya vanligt förekommande orden som barnen fått med sig hem i ett kuvert.
Öva på Lucia-sångerna.
Träna på dina repliker till pjäsen "Mormor gråter," läs och förstå texten, titta på you-tube-klippet.
Svenskgruppen
Nu när det är läslov och barnboksvecka i Sverige så passade även vi på att ägna dagen åt att läsa och recensera böcker.
Vi arbetade med ”Familjen Monstersson: Min vän Boris” och eleverna fick olika uppgifter med att betygsätta boken, sammanfatta, illustrera osv. Dessa delar klistrades sedan ihop till en gemensam presentation..
Vi gjorde ett avbrott i lektionen för att öva på sångerna till Luciatåget. När vi kom tillbaka till klassrummet tittade vi närmare på de presentationer som barnen i Canberra skickat till oss. Jag läste upp några och eleverna fick läsa några. Intressant att lära känna barn som bor på andra sidan jordklotet!
Vi avslutade lektionen med att titta på en film från uppskjutningen av en rymdfarkost. Tanken är att vi nästa gång ska prata om rymden och planterna.
Läxa till nästa gång:
- Läxan som delades ut och förklarades under lektionen.
-Öva på Luciasångerna så att de sitter rikigt bra.
Nu när det är läslov och barnboksvecka i Sverige så passade även vi på att ägna dagen åt att läsa och recensera böcker.
Vi arbetade med ”Familjen Monstersson: Min vän Boris” och eleverna fick olika uppgifter med att betygsätta boken, sammanfatta, illustrera osv. Dessa delar klistrades sedan ihop till en gemensam presentation..
Vi gjorde ett avbrott i lektionen för att öva på sångerna till Luciatåget. När vi kom tillbaka till klassrummet tittade vi närmare på de presentationer som barnen i Canberra skickat till oss. Jag läste upp några och eleverna fick läsa några. Intressant att lära känna barn som bor på andra sidan jordklotet!
Vi avslutade lektionen med att titta på en film från uppskjutningen av en rymdfarkost. Tanken är att vi nästa gång ska prata om rymden och planterna.
Läxa till nästa gång:
- Läxan som delades ut och förklarades under lektionen.
-Öva på Luciasångerna så att de sitter rikigt bra.
Stjärnorna
Vi började dagen som vanligt med en kort presentation av oss själva:
- Jag heter ......, jag är ..... år gammal.
Vi presenterade även vädret för dagen med hjälp av väderkorten. Efteråt gick vi igenom läxan och alla fick en stjärnstämpel utdelad. Bra jobbat!!!
Vi hann med en kort fika innan det var dags att gå in till resten av klasserna för att tillsammans öva på luciasångerna.
Efteråt passade vi på att gå ut på rast och väl tillbaka i klassrummet läste jag boken "Nyfiken på elefanten", som barnen samtidigt fick rita en passande teckning till.
Sedan gick vi över till att prata om våra sovrum, alla fick varsin IKEA tidning som de fick klippa ur och klistra in på ett färgat papper. Vi avslutade dagen med experimentet ”Katapult".
Läxa till nästa gång:
*Kristian, Leopold, Anna, Amanda, Alexander.
Stencil; Känn igen bokstäverna, skriv av, skriv ned dom.
Stencil; Lär dig färgerna och måla.
*Leo.
Stencil; Lär dig färgerna och måla.
*ALLA.
Stencil; Vad tycker jag bäst om? (Ringa in)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar