Klassen hade tills idag läst ”Familjen Bliss magiska bageri” av Kathryn Littlewood. Med hjälp av våra kortlekar med generella frågor om för boksamtal diskuterade vi innehållet. Därefter läste vi ett stycke i boken där ett av de magiska recepten återfanns och bestämde oss för att skriva egna recept! Resultatet blev recept på ”Evigt-liv-tårta”, ”Modig-som-ett-lejon-kaka” och ”Snabb-som-blixten-paj”. Utmärkta recept att prova på för den som vågar.....
Därefter plockade vi fram de böcker vi skälva valt att läsa till nästa gång och började läsa. Där fanns Anne Franks dagbok, Tam tiggarpojken, Vår fantastiska trädkoja och Pax.
Läxa till nästa gång:
- Läs den bok du själv har valt.
Ateljén
Den här gången arbetade vi med läsförståelseteorin PÅ raderna, MELLAN raderna och BORTOM raderna. Men istället för att, som många gånger tidigare, göra det med texter, så gjorde vi det istället med bilder.
Alla fick välja en bild var och skriva vad de kunde läsa PÅ raderna i den bilden. Dvs vad man faktiskt kan SE på bilden. Konkret och tydligt. Därefter fortsatte vi med att skriva om vad som fanns MELLAN raderna, dvs vad man förstår av bilden, men inte ser. Kanske vilken årstid det är, en känsla eller någon egenskap. Det var svårt att skilja på vad vi faktiskt ser och vad vi förstår genom att ”läsa” mellan raderna, men alla var väldigt engagerade och jobbade flitigt.
Läxa till nästa gång:
- Hämta inspiration från bilden du valde och skriv en berättelse BORTOM raderna. Be om hjälp hemma att rätta stavning och grammatik. 🙏
‼️ OBS! Se till att spara och samla alla texter du skriver i Svenska skolan, för vi kommer använda dem till vår tidning i slutet av terminen!!
Språklära
Efter ett härligt jullov var vi sugna på att träffas och börja svenska skolan igen. Under dagens lektion pratade vi om homofoner, eller ord som uttalas lika, men stavas och betyder olika saker. Det finns massor av homofoner i svenska språket och vi gick igenom flera av dem tillsammans på tavlan. Vi gjorde också ett litet test med meningar där man skulle välja rätt homofon, och alla klarade det jättebra. Nästa vecka fortsätter vi att prata om homonymer och homografer. Titta på pappret ni fick under lektionen om ni redan nu vill veta vad detta är för ord. Annars får ni reda på det den 27 januari när vi ses igen.
Läxa:
Språkskrinet detektiv: Alla (även de som inte var med i lördags och har språkskrinet detektiv) kan göra klart sidan 41 om homofoner. öva på orden i rutan (ordbanken) eftersom vi ska ha ett litet prov nästa gång. De som inte har gjort sidan 30 (adjektiv-komparation) har även detta i läxa.
Stava rätt - stava lätt 2: Gör klart sidan 62-63 om Norden.
Zick-Zack: Gör minst 2 uppslag i ZickZack SKRIVRUMMET.
Rivstart: Jobba vidare med Webbövningarna (minst 30 minuter).
Stjärnklassen
Vi började dagens lektion med att vara utomhus den första timmen. Vi lekte " Vad fanns på brickan? " och " Smygmarsch".
Därefter gick vi in till lekstugan Ludoteca för att fortsätta med lektionen. Vi började med att prata om vintern, hur träden ser ut, har de löv eller inte, vilken färg har himlen, är det kallt eller varmt i luften osv. Sedan gick vi över till att måla Vinterträdets stam och medan det låg och torkade tog vi en fikapaus. Under fika stunden läste jag boken "Nämen Benny".
Efteråt hade vi vårat allra första läxförhör och då passade jag på att förklarade att under ett läxförhör får man inte prata. Spännande, tyckte alla! ☺
Alla hade tre ord att lära sig till idag. BOLL, HUS, SOL. Jag uttalade ordet högt och alla fick sedan rita ner det på ett papper. Jätteduktiga alla!!!
En kort läxgenomgång han vi med innan vi gick över till att avsluta måla vinterträden.
De sista 15 minuterna fick barnen leka fritt med lekstugans leksaker.
Läxa:
ALLA:
- Gör färdigt tidigare ej färdiggjorda läxor (se gröna läxhäftet).
- Glosor: BLOMMA, BIL, ÄPPLE
- Stencil: "Rita en likadan"
Smartisarna
Grattis Tiziano till 55 lästa böcker! För det fick han vikingaskeppet efter att han berättat om boken "Gustava och Tex". Efter Tizis presentation jobbade vi vidare i våra arbetsböcker Språkskrinet. De som barnen inte hann med i skolan kan ni göra klart där hemma. När det var dags för mellanmål passade jag på att läsa om "Monstret i natten" för dem. Sen gjorde vi ordbingo och självklart också barnens återkommande favorit hänga gubbe. Vi avslutade med alla spela Twister.
Läxa till nästa gång:
Språkskrinet s.14-15 och språkskrinet läsförståelse s.8-9
Återkommand ord (kurvert med ord)
Stencil "möte i hoppborgen" - läs endast texten. Frågorna besvarar vi tillsammans vid nästa tillfälle.
Svenskpatrullen
Vi startade terminens första lektion med att prata om vad vi hade gjort på jullovet. Sedan körde vi igång direkt med pyssel. Vi gjorde nyårsfyrverkerier med akrylfärger, vatten och sugrör men också GLITTER.
Medan pysslet torkade lite övade vi oss på en- och ett-ord. Vi pratade också om hur man kunde se på ett ord i bestämd form om det var ett en- eller ett-ord. Vi gjorde också några korsord.
Sedan tog vi en liten paus, under vilken jag läste ett stycke ur ”Familjen Knyckertz och födelsedagskuppen” av Anders Sparring och Per Gustavsson.
Eleverna fick därefter välja en lättläst bok var att läsa tyst för sig själv. Då vi inte var så många under dagens lektion kunde jag sitta med var och en under en ganska lång stund och lyssna på läsningen som gick mycket bra.
Eftersom ett nytt år precis har börjat gick vi igenom månader och årstider. Meningen var att eleverna också skulle skriva ett brev till sig själva om vad de tror/vill ska hända under året. Det hann vi tyvärr inte med (kanske att vi gör det vid nästa tillfälle istället).
Vi avslutade lektionen med att hänga gubbe.
Läxa till nästa gång:
- Öva på en- och ett-orden samt att arbeta med pappren om synomer som eleverna fick med sig hem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar