lördag 8 september 2018

Svenska skolan, 8 september

Så är vi igång igen efter sommaren och vi kan glädjas åt att fyra nya barn har hittat till skolan. Välkomna Astrid, Greta, Oliver och Eva. Vi kan också glädja oss åt att det idag är sex år sedan vi slog upp dörrarna för första gången till Svenska skolan. Väldigt många barn som var med då är kvar än idag.


Violetas Stjärnklass 
Kristian, Anna, Eva, Alexander, Amanda

Vi började läsårets första lektion med att välkomna Eva till Stjärnklassen och presentera oss för varandra.
Sedan förklarade jag för eleverna att vi under läsåret kommer att arbeta med det Svenska alfabetet. Vi började med att se ett avsnitt ur SVT Play om bokstaven A, sedan fick de färglägga och klippa ur tidningar tre bilder som börjar på A och klistra in i den personliga alfabetsboken. Under pyssel tiden lyssnade vi som vanligt på svenska barnvisor och småpratade om sommarlovet.
Under fikat läste jag boken ”Fia och djuren på dagis”, och sedan tog vi en kort rast utomhus.
Tillbaka i klassrummet lekte vi ”Vad fattas på brickan?” och sista timman fick Kristian gå över till Pernillas klass och ha lektion med dem. Vi varvade ner dagen med att titta på bl.a. Bus med Hasse, Doktorerna och under tiden fick de måla, klippa och klistra fritt.

Läxa till nästa gång:

-Ta med 3 bilder (tidningsurklipp) som börjar på bokstaven B och 3 bilder på bokstaven C.





Marias Rivstartgrupp 
Sofia, Victoria, Sarah:

Första timmen började vi med att titta och arbeta i Rivstartboken (nivå B1 + B2). Någon börjar från början och någon har redan jobbat med boken förra året, så vi jobbade på individuellt.

Marias läsförståelse
Idag Astrid

För att förbättra läsförståelse jobbade vi med en lättläst bok som Astrid högläste. Sedan svarade vi på många frågor om texten och skrev ner svaren i vårt häfte.

Marias språklära
Sofia, Victoria, Sarah och idag Astrid:

I grammatikgruppen arbetade vi med svenska verb. Vi fick ett häfte med nästan alla svenska verb uppdelade i de olika tidsformerna; presens, preteritum och supinum (eller perfekt). De flesta av verben har regelbundna böjningformer med en del har oregelbundna böjningsformer och de måste man studera lite närmare. Vi pratade också en del om betydelsen av de viktigaste verben.
Med häftet i handen gjorde vi sedan flera övningar där man skulle byta tempus på verbet.

Läxa till nästa gång: 
Gör klart de två övningarna i stencilen om verb som vi jobbade med.

Camillas språklära
Axel, Elsa, Clara, Anna och Oscar

I den här morgonpigga gruppen, som faktiskt startar redan en timma före resterande klasser, kommer vi arbeta med våra arbetsböcker. Eleverna är på helt olika nivå och arbetar därför med olika material. Idag arbetade tex Axel med adverb och Oscar med att avsluta enkla meningar.





Camillas bokklubb
Alfred, Clara, Anna, Tizi och Oscar

I dagens bokklubb började vi med att repetera lässtrategin ”Spågumman” som vi arbetat med många gånger förut.
Vi plockade fram boken ”Familjen Knyckertz och gulddiamanten” och försökte förutspå vad den skulle komma att handla om. Vi läste sedan de första fyra kapitlen högt och stannade ofta i texten och diskuterade vad vi trodde skulle hända härnäst. Vi pratade om diamanter, lögner och rösträtt och vi lärde oss nya ord som fuffens, snoka, knycka, bov och slurk. Och vi skrattade väldigt mycket!!! 😂



Läxa till nästa gång:
- Läs de fyra kapitlen hemma (för de som inte var med).
- Skriv eller rita och berätta om vad du tror kommer hända när Paul Isman kommer till diamantutställningen.

Camillas skrivarverkstad
Sofia, Victoria, Sarah, Leo, Axel, Albin

Läsårets första skrivarverkstad inleddes med att vi tränade på att göra inspirationskartor och skriva en text utifrån dessa. En del av eleverna provade på detta redan förra läsåret och för andra var det helt nytt. Arbetet med inspirationskartor syftar till att eleverna ska träna på att skriva fritt, utan direktiv och ramar.  Texterna använder vi sedan för att se vilka områden vi behöver arbeta mer inom.

Läxa till nästa gång:
- Skriv färdigt din text och maila den till Camilla senast 15 september. Ta inte hjälp av föräldrarna för rättning!!

Johannas och Pernillas bokklubb
Axel, Leo, Ingrid, Greta, Astrid, Viktoria

Läsårets första lektion startade med att vi slog ihop Johannas och Pernillas bokklubbar. Eftersom det var ett par nya elever började vi med en presentation av allihop. Vi gjorde också en uppgift med olika påståenden för att se om de stämde överens med någon i klassen för att lära känna varandra lite bättre.
Efter detta plockade vi fram böcker och alla elever fck välja en bok.

Läxa till nästa gång:
Johannas elever ska som läxa till nästa gång läsa ut boken de valt.
Pernillas elever får läsa så mycket de vill och orkar men måste inte läsa ut hela boken till nästa gång.








Pernilla temagrupp kl 11-12

Viktoria, Greta och Ingrid

Denna timme kommer vi försöka arbeta med olika teman varje gång.
Dagems tema var VALET. Vi pratade kort om demokrati och vad det innebär att och rösta. Sedan fick eleverna enskilt tänka ut 5 saker som det skulle vilja arbeta för om de fick bestämma i ett land. Därefter fick det tillverka en valaffisch med "partisymbol" där de fick skriva upp sina punkter.

Läxa till nästa gång: 
Funderar på 5 stycken teman eller ämnen som du skulle vilja jobba med under terminen och skriva ner dem på ett papper. Kan vara något som du är nyfiken på, är intresserad av.





Pernillas språklära
Kristian, Viktoria, Tizi och Greta

Sista timman delade vi ut nya arbetsböcker. Idag hann vi  "bara" med att göra en sida i boken som handlade om känslor. Vi avslutade med att leka charader.


Johannas temagrupp
Tizi, Oscar och Alfred

Vi tittade lite närmare på den Nordiska mytologin och asagudarna. Vi började med ett titta på ett avsnitt om skapelsen från UR-akademin. Sen läste jag lite ur en nyutkommen bok om de nordiska gudarna. Jag avslutade med att ställa lite frågor på det vi lärt oss.




Johannas språklära
Leo, Ingrid, Albin och Alfred

Vi började med att lyssna på en bit ur podden "Språket" som handlar om det svenska språket. Vi fick lite bakgrund och förklaringar till uttrycken "peppar peppar ta i trä" och jinxa. Sen delades de nya böckerna ut för läsåret och vi jobbade resten av timmen med dessa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar