söndag 11 maj 2014

Svenska skolan

Klass 1
Tema: Frukt och mat
Idag läste vi boken om "Den mycket hungriga larven" och "Malla handlar". Vi pratade om vad vi äter till frukost och om vår favoritmat. Var får vi maten ifrån? Vem gör mjölken?
Därefter bakades det med modellera och vi sjöng En lite undulat, Blommig falukorv, Kerchup ska prutta... Sedan förberedde vi fruktspett till föräldrarna och avslutade med Björnen sover eftersom alla hade myror i benen...



Klass 2
Tema: Kroppen
Vi inledde dagen med att prata om vad vi gjort på påsklovet.  Därefter fortsatte vi med olika talövningar och tränade på kroppsdelarna. Barnen fick lära sig nya kluriga ord som inte alla var bekanta med, såsom örsnibbar, smalben och näsvingar. 

Clara fick ta emot klassens allra första läsmärke. Även de andra barnen verkade inspirerade till att komma igång mer med läsningen. 

Vi gjorde ett experiment om vätskor som avskyr varandra och prövade att blanda olja med vatten, samt ett experiment där vi undersökte vad luftmotstånd är genom att släppa fjädrar och papper i luften. 

Jag läste sagan om stor och liten och barnen fick göra rörelser till denna. Vi spelade även tummenspelet, lekte doktor och skrev sommardikter innan dagen var slut. 

Läxa: 
- Bokstaven M (på punkt tre räcker det att skriva fem ord) 
- Bokstaven N



Klass 3
Tema: Lässtrategier
Vi började med läsmärkesutdelning där Axel nu lyckats ta alla tillgängliga märken och då läst totalt 55 böcker. Alla elever i klassen verkar vara på gång med läsningen och blev pushade att läsa lite extra nu innan sommaravslutningen. 

Vi fortsatte lektionen med att gå igenom dagens läxa som handlade om träd däoch alla fick berätta om sitt valda träd. Vi fick lyssna till fakta om Albins citronträd, Axels palm och Victorias tall mm. Vi rättade även tillsammans stencilen om löv och blad.

Efter genomgången av läxan fortsatte vi med att jobba i Läståget. Alla jobbade på och var fokuserade.  Albin, Axel, Sofia, Elsa och Natalie lyckades få en biljett till nästa kapitel.

Efter rasten introducerades de nya lässteategierna enligt "En läsande klass" som klassen förhoppningsvis kommer att använda sig mycket av. Jag introducerade de olika “Läsfixarna”- i form av “Spågumman”, “Detektiven”, “Reportern”, “Cowboyen” och “Konstnären”. Dessa strategier ska hjälpa eleverna att bli en sk stjärnläsare. Jag följde instruktionerna för introduktionslektion 1 och 2, där vi först pratade om de olika läsfixarna och där jag sedan läste en kort berättelse där Läsfixarna ibland dök upp i form av frågor, framtidsspående, sammanfattning m.m.

Avslutningsvis övade vi på sommarsångerna.

Läxa:
- Stencil om ändelser. 
- Ta med en rolig historia (antingen egen eller hittad). 
- Öva på sångerna för avslutningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar