lördag 18 april 2015

Svenska skolan

Klass 1
Idag hade alla med sina målade och dekorerade bokstäver. Vi ställde dem på rad, ljudade igenom och skrattade åt att det lät helknasigt. Men när vi plockade ut bara två eller tre bokstäver och ljudade dem blev det plötsligt ord som vi förstod. Barnen var nyfikna, engagerade och tyckte det var roligt. 
Vi fortsatte med att prata om familjer och att en familj kan se ut på många olika sätt. Vi pratade om Alfons Åberg som bor med sin pappa, Kajsa Kavat som bor med sin mormor, mamma kanin som har massor av barn, Else-Marie som har sju småpappor och många andra sagofigurer. Därefter satte vi upp figurer på väggen för att visa hur våra egna familjer ser ut och presenterade våra fina släktträd sim vi gjort i läxa.
Vårt nästa tema var hem och hus och vi möblerade två rum med soffa, bord, stol, bokhylla, tavlor mm. Vi klippte även ut bilder ur kataloger och klistrade collage.
Lekar och läsning hann vi också med.

Läxa till nästa gång:
- Nu är det dags att införskaffa första skolpärmen! Sätt i alfabetshäftet som ni fick med hem idag. Gärna i plastfickor, så håller det lite bättre. Till nästa gång är läxan att färglägga de två sidorna med dina initialer.



Klass 2
Idag var vi lite färre barn än vanligt eftersom ett par barn deltagit i Läsutmaningen i år.
Vi andra började dagen med att varje barn fick två tokiga meningar som de skulle redovisa senare både skriftligt (med hjälp av bilder samt skrift för de barn som kunde) och muntligt. Det var mycket skratt och alla barn hade mycket att säga. Sedan arbetade vi tillsammans där bokstäver fattades på olika arbetsblad och det fanns även hemliga koder som vi tillsammans fick försöka lista ut med hjälp av ett alfabetsblad. Barnen gillade detta sätt att jobba på märkte jag! Efter var det dags för fikapaus och lite lek ute. När vi kom tillbaka in till klassrummet satte vi oss i en ring och gick igenom läxan där varje barn fick redovisa en bok. Väldigt spännande tyckte barnen. 

Läxa tills nästa gång:
- Arbetsblad. Läs texten tillsammans med en förälder och svara sedan på frågorna som står längst ner på pappret. Det handlar om hur man kan tolka en text och jag gissar på att barnen kan uppfatta texten olika, vilket skall bli kul att gå igenom nästa gång. 

Klass 3
Hela klassen deltog i Läsutmaningen. Se separat inlägg.

Läxa till nästa gång:
- Johanna delade ut två olika texter. Alla elever fick antingen "Sista dagen på landet" eller "Den stora jakten på häxor". Läs och arbeta med tillhörande material från Detektiven.




Utdelade läsmärken




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar