lördag 17 oktober 2015

Svenska skolan 17 oktober

Lekgruppen
Temat för dagen var "Höst och Halloween". Vi började med att läsa två böcker, en om spöket Laban och en om hästen Hubert. Efter lässtunden fortsatte vi med pyssel. Vi gjorde fina spöken med hjälp av barnens fotavtryck. Målarfärgerna var väldigt roliga, så det blev fler fina målningar. Efter en fikapaus fortsatte vi med att göra en fin höstbakgrund. Vi tejpade och klistrade på löv och pinnar. Sen var det dags för utklädnad och fotografering framför bakgrunden. 

Läxa till nästa gång: 
- Ta med ett foto av dig själv.



Läsgrupp A
Barnen fick presentera sina läxor och berätta vad de tagit med till varje bokstav. De fick måla varsin bokstav i pärmen innan vi spelade ett spel där man skulle para ihop vokalerna med samma kexbokstav och ljuda dem. Vi pratade en hel del om vokalerna under vår första timma.

Läxa till nästa gång: 
- Träna vokalerna (A, E, I, O, U, Y, Å, Ä, Ö) där hemma. Ljuda dem tillsammans med era barn samt låt barnen få memorera hur de ser ut. 
- Livet i Bokstavslandet, om vokaler http://www.ur.se/Produkter/186581-Livet-i-Bokstavslandet-Vokaler
- Den som vill får gärna även se avsnitten om O, U och Å som kan vara lite kluriga.
Bokstaven O: http://www.ur.se/Produkter/178139-Livet-i-Bokstavslandet-Det-kommer-blod
Bokstaven U:
http://www.ur.se/Produkter/178142-Livet-i-Bokstavslandet-Ut-i-naturen
Bokstaven Å:
http://www.ur.se/Produkter/178141-Livet-i-Bokstavslandet-En-sang-om-en-sang


Läsgrupp B
Vi repeterade bokstäverna i våra skattkistor, både versaler och gemener, samt fyllde på med några nya. Vi pratade om vokaler och konsonanter, tränade på vokalramsan (från Livet i Bokstavslandet) och alla barnen har nu alla vokalerna i sina skattkistor. Vi lärde oss att alla ord måste ha minst en vokal och provade att sätta ihop våra bokstäver till ord.
Därefter gjorde vi en gemensam alfabetstavla och avslutade med bokstavsmemory.

Läxa till nästa gång;
- Träna på alla bokstäverna i din skattkista.
- Livet i Bokstavslandet, om vokaler http://www.ur.se/Produkter/186581-Livet-i-Bokstavslandet-Vokaler
- Den som vill får gärna även se avsnitten om O, U och Å som kan vara lite kluriga.
Bokstaven O: http://www.ur.se/Produkter/178139-Livet-i-Bokstavslandet-Det-kommer-blod
Bokstaven U:
http://www.ur.se/Produkter/178142-Livet-i-Bokstavslandet-Ut-i-naturen
Bokstaven Å:
http://www.ur.se/Produkter/178141-Livet-i-Bokstavslandet-En-sang-om-en-sang



Läsgrupp C
Idag fick eleverna presentera fakta om djuren som dom hade i läxa. Vi fick höra om haren, nyckelpigan, ekorren, vargspindeln, tordyveln, daggmasken och fjärilen. Vi fyllde under tiden i ett arbetsblad för att se vilka utav dessa djur som lägger ägg. 
Vi pysslade även om våra små ägg som vi hittade förra gången och diskuterade återigen om vilket djur som kommer kläckas.

Läxa till nästa gång:
- Agera Detektiv (använd arbetsbladet som skickas ut via email).


Klass 1
Under en mysig fikastund hade vi högläsning av boken Dagsspöket på kalas. Vi pratade om spöken och monster och barnen berättade vilka böcker de läst hemma med spöktema.
Efter fikan pysslade vi våra egna fladdermöss, vilket var väldigt roligt och uppskattat.
Dagens experiment var att skapa en lavalampa med hjälp av vatten, salt, matolja, karamellfärg och en brustablett.
Vi avslutade lektionen med att leka ansiktscharader. Barnen fick se bilder på olika ansiktsuttryck som de sedan skulle härma.

Läxa till nästa gång:
- Ta med 3-4 bilder där du har olika ansiktsuttryck, glad, ledsen, arg….
Träna pà luciasångerna som skickas ut via email.
- Hitta ev. på en luciadikt med hjälp av en vuxen.


Klass 2
Efter dagens fikastund pratade vi om Halloween. Vi såg därefter ett kort filmklipp om halloween och om spöken, och sedan fick barnen göra en egen film.
De barn som tagit med läxan redovisade den. 

Läxa till nästa gång:
- Eftersom inte alla barn hade tagit med läxan, så var det svårt att arbeta vidare på det projektet. Till nästa gång behöver alla barn ha valt ut bilder att klistra in på medföljande färgade A4 papper. Första sidan ska vara en bild på barnet samt deras namn skrivet stort och tydligt. Andra sidan bilder på dem från tidig ålder (nyfödda?) till nutid. Tredje sidan ska vara bilder på barnens närmsta familj (ex. mamma, pappa och syskon) och fjärde sidan på övriga släktingar. 
- Tills nästa gång vill jag även att barnen tar med bilder på deras favoritdjur. Har de husdjur med bild på? Annars kan man klippa ur tidningar eller skriva ut ifrån internet.


Klass 3
Var och en fick skriva en kort presentation av sig själva. Sedan blev vi intervjuade av de övriga i klassen om vad vi heter, hur gamla vi är, när vi fyller år, vilket som är det roligaste ämnet i skolan etc. Vi tänkte noga på hur man frågar och vad som är skillnaden på "varför" och "därför". Sedan satte vi oss i en ring på golvet och lekte gåt-memory. Varje skriven gåta skulle paras ihop med ett svar på gåtan (en bild). Det var så mysigt att sitta i ring så vi satt kvar och läste en bok högt för varandra: Min vän Boris av Mats Wänblad. Boken handlar om ett litet monster. Det passade bra så här i Halloween-tider. Vi recenserade sedan boken i vår läsdagbok. Alla tyckte att boken var spännande och bra.
 
Läxa till nästa gång: 
- Läs boken "Hjälp! Jag tappar bort en hund!" av Jo Salmson och skriv i läsdagboken.


Klass 4
Första timman studerade vi adjektiv idag. Vi funderade på varför adjektiv finns och komparerade alla möjliga adjektiv som vi kom på. Sedan studerade vi noggrannt några oregelbundna komparationer, som vi också fick i hemläxa att kunna utantill nämligen; STOR, LITEN, BRA och DåLIG.
LITEN, BRA och DåLIG.
De två följande timmarna ägnade vi åt individuella övningar samt Dagens person, händelse, plats och grej.
Albin redovisade boken för Vikingen och Viktoria redovisade för Rosa Vasaskeppet.
Eftersom Astrid Lindgren var dagens person fick alla välja minst en Astrid-bok var att läsa till nästa gång. En del elever lånade både två och tre böcker. 

Läxa nästa gång: 
- Positiv, komparativ och superlativ av adjektiven STOR, LITEN, BRA och DÅLIG.
- Gör läxhäftet omgång 4.
- Berätta om dagens person, händelse, plats och grej.
- Läs den Astrid-bok som du tog med dig hem.

Dagens person: Astrid Lindgren

Dagens händelse: Christer Fuglesangs rymdfärd

Dagens plats: Långe Jan, Ölands södra udde

Dagens grej: Coca-Colaflaskan







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar