lördag 21 november 2015

Svenska skolan 21 november

Lekgruppen
I dag har vi sjungit igenom en del av sångerna inför luciafirandet. Vi lekte sedan med trolldeg och gjorde avtryck av våra händer, som vi kommer att måla vid nästa tillfälle. Vi fortsatte sedan med boken om oss själva där barnen denna gång fick göra en sida med sin familj. Mellan pysslen hann vi också med att läsa en bok om Mumin.

Nästa gång har vi ingen ordinarie lekgrupp, utan ansluter till skolans Luciafirande kl 11.00.


Läsgrupp A
Vi började dagen med att sjunga igenom Alfabetssången som barnen haft i läxa.
Sedan fick barnen välja ut 2 bokstäver var som de fick ljuda, träna på att skriva samt komma på ord som börjar på respektive bokstav. Sedan fick de välja ut två bokstavsstenciler som de fick arbeta med medan fröken gjorde iordning ett alfabets-häng-gubbe på tavlan, som vi därefter spelade tillsammans.

Läxa till nästa gång:
- Välj ut tre bokstäver som du tränar på att ljuda (gärna så svåra som möjligt) och kom på ord som börjar på bokstäverna. Jag kommer att be barnen att presentera bokstäverna genom att tex säga " A, som i APA", " B, som i Bil".



Läsgrupp B
Vi inledde morgonen med att träna på bokstäverna i våra skattkistor och dela ut nya bokstäver utifrån elevernas egna önskemål. 
Därefter delade vi ut Läståget till de som inte fått det tidigare och arbetade med det testen av timman.

Läxa till nästa gång:
- Träna på bokstäverna i din skattkista. Både versalerna och gemenerna. Lägg extra vikt vid uttalet av O och Å. 
- Om du vill får du fortsätta arbeta med Läståget hemma. Ta en vuxen till hjälp.
- Till arbetet med Läståget framöver kommer du behöva välvässad blyertspenna, suddgummi, färgade blyertspennor (ej tuschpennor), liten sax och limstift. 


Läsgrupp C
Dagen började med att eleverna fick läsa upp breven som de skrivit till våra små larver.
Efter det blev det högläsning av två kortare texter: "Olivia söker brevvän" och "Hej Veronika". Den första texten är ett klassiskt brev, skickat per post och skrivet av en flicka som söker brevvän. Andra texten är ett email som en flicka skickat till sin kompis. Vi sammanfattade de båda texterna med hjälp av stödord och påbörjade sedan ett VENN-diagram för att se likheter/olikheter mellan de två texterna.

Läxa till nästa gång:
- Gör färdigt VENN-diagramet. 


Klass 1
I vanligt ordning började vi lektionen med fikastund och högläsning. Eleverna fick lyssna till sagan om Rudolf och Rudolfina. 
Lagom tills att sagan var färdig kom de andra klasserna in till oss och tillsammans övade vi på årets Luciaframträdande. 
När vi sjungit igenom sångerna och läst våra dikter, så fortsatte vi med sagan om Rudolf och Rudolfina. Kopplat till sagan pratade om hur det känns om man blir retad eller om någon är elak. Vi tittade sedan på elevernas medtagna foton på olika ansiktsuttryck: ledsen, glad, trött, busig, förvånad mm.
Slutligen pysslade vi renar tillsammans.

Läxa till nästa gång:
- Gör en teckning/collage med Rudolf och Rudolfina.
- Öva på Lucia sångerna och ev. dikt.
- Glöm inte att ta med era Luciakläder (Lucia, stjärngosse, tärna, pepparkaksgubbe eller tomte).


Klass 2
Efter fikat samlades vi tillsammans med de andra klasserna och sjöng igenom luciasångerna samt läste luciadikter. När vi gått igenom hela programmet gick vi in till klassrummet igen. 
Sedan fick barnen jobba i grupp med att läsa korta meningar och para ihop med rätt bild. De fick även arbeta enskilt med att följa  och förstå enkla instruktioner. Slutligen fick barnen presentera läxan och berätta om sin hobby/favoritsport.

Läxa till nästa gång:
- "Önskelista till tomten" Skriv, rita eller klipp ut bilder och sätt upp på ett (gärna färgglatt) papper.
- Träna dikter och sånger till Luciafirandet så att de sitter!


Klass 3
Efter genrepet på vårt luciauppträdande så övade vi i klassen några gånger på de luciadikter vi skrivit. Framför allt övade vi på att läsa våra dikter högt och tydligt, så att luciapubliken ska kunna höra ordentligt de fina dikter som barnen har skrivit. Den tid som sedan var kvar pratade vi om klockan och hur man talar om hur mycket klockan är på svenska med t.ex. kvartar och halvtimmar. Vi spelade ett spel med klockan och fick två stenciler med klockövningar till nästa gång. Till sist fick Alfred sitt välförtjänta vikingaskepp för 55 lästa böcker. Grattis Alfred!!!

Läxa till nästa gång:
- Stencilerna om klockan.
- Glöm inte luciagrejerna till uppträdandet den 12:e december.


Klass 4
Efter ett prov på å-ljudets stavning, (som alla eleverna klarade bra) fortsatte vi med dagens lektion: "Dubbelteckning". Vi gick tillsammans igenom hur alla de svenska vokalerna låter när de står i ord med en eller två konsonanter efter sig, d.v.s. långt vokalljud och kort vokalljud. Det var ett ganska interessant ämne och klassen hängde med bra. 
Efter dagens genrep av luciatåget infann sig en fantastisk motivation och arbetsro hos eleverna. De arbetade koncentrerat med sina individuella häften under större delen av resterande tid, innan vi avslutade med en enda "Dagens".

Läxa till nästa gång:
- Häftet med dubbelteckning som delades ut.
- Läxhäftet omgång 6.
- Träna på luciasångerna och din dikt. 
- Fortsätt som vanligt i ditt individuella häfte utifrån eget önskemål. 
- Välj två olika alternativ att göra en egen "Dagens" om. Det kan vara en svensk person, plats, händelse eller grej/företeelse. Innan nästa undervisningstillfälle skickar du ett mail till Camilla om vad du valt. Efter att ha fått din "Dagens" bekräftad kommer du ha gott om tid på dig att förbereda ditt föredrag. From januari kommer 1-2 elever hålla presentation varje gång.
Glöm inte luciagrejerna till uppträdandet den 12:e december.

Dagens grej: Dalahästen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar