I lekgruppen var endast Alexander och Amanda på plats, så vi passade på att göra planeringen för vårens aktiviteter. Vi hann självklart också med att sjunga diverse visor bl a sjöng vi "fem små apor" tillsammans med bilder där barnen fick plocka ner en apa och en siffra för varje apa som trillade ur sängen. Vi läste också flera böcker och målade.
Läsgrupp A
Idag fortsatte vi jobbet med vokalerna. Vi formade dem av rep, ritade av, klippte ut, dekorerade och presenterade bokstäverna för varandra.
Därefter gick vi igenom julläxan.
Läxa till nästa gång:
- Ta med en bild eller ett föremål som börjar med alla vokalerna. A, E, I, O, U, Y, Å, Ä, Ö
Läxa till nästa gång:
- Ta med en bild eller ett föremål som börjar med alla vokalerna. A, E, I, O, U, Y, Å, Ä, Ö
Läsgrupp B
Idag hälsade vi Tiziano välkommen till gruppen!
Vi inledde med att skriva och läsa ord på tavlan, vilket var så roligt att vi knappt ville sluta. Efter halva tiden övergick vi till att arbeta med Läståget.
Alla barnen verkar nu kunna alla versaler och gemener och ljudar sig igenom kortare ord. De är riktigt duktiga!
Läxa till nästa gång:
- Skriv minst tio ord, gärna fler, som stavas precis som de låter. (Dvs inga sj-, tj-, ng, g som låter som j osv.)
- Vill man arbeta vidare med Läståget hemma (tillsammans med en förälder) går det alldeles utmärkt.
Läsgrupp C
Vi började lektionen med "Bagarens massage" - en avslappningsövning där eleverna ger varandra massage.
Därefter pratade vi om jullovet och fortsatte sedan med ett arbetshäfte med fokus på läsförståelse och matte.
Läxa till nästa gång:
- Gör färdigt arbetshäftet som delades ut under lektionen; Födelsedagskalaset.
Klass 1
Vi började dagens lektion med fika och högläsning av en bok som Oscar hade med sig: För så gör prinsessor.
Även i denna klass provade vi "Bagarens massage" som är en avslappningsövning. Det blev många skratt!
Eleverna fick därefter 15-20 legobitar var som skulle byggas på olika sätt (så högt som möjligt, så långt som möjligt, som en bokstav, som en siffra etc).
Vi hade slutligen en mysig sångstund innan vi gick ut och lekte på skolans lekplats.
Läxa till nästa gång:
Klass 2
Idag hälsade vi Anna välkommen att flytta upp till klass 2!
Efter en kort fika och prat kring barnens jullov satte vi igång dagens lektion med att skriva hemliga brev till framtiden. Barnen klippte bokstäver och bildade meningar och frågor till sig själva - i framtiden. Sedan placerade vi breven i kuvert som fröken fick samla in och behålla tills vidare. Vi fortsatte med att klippa och klistra ihop hur den absoluta favoritdagen skulle se ut. Slutligen visade och berättade vi för varandra.
Läxa till nästa gång:
- Skapa en tankebubbla där barnen och föräldrarna gemensamt skriver/ritar vad ni vill att vi gör på lektionerna under vårterminen.
Läxa till nästa gång:
- Skapa en tankebubbla där barnen och föräldrarna gemensamt skriver/ritar vad ni vill att vi gör på lektionerna under vårterminen.
Klass 3
Som vanligt hade vi en jättetrevlig lektion! Vi tittade igenom julläxan med julbingot som alla hade jobbat bra med. Alla fick också priser för sin läsflit, som gick från 5 rutor täckta, dvs en hel rad, till hela bingobrickan täckt. Grattis allihop!
Flera intressanta böcker presenterades och Clara fick Pippi-läsmärket för 65 lästa böcker. Toppen!!!
Sedan jobbade vi med det svenska alfabetet, vokaler och konsonanter. Det kändes att vi behövde repetera alfabetet även om barnen i stort sett kan det bra. Den sista stunden tog vi upp Läståget, som vi kommer att använda lite flitigare nu i vår.
Läxa till nästa gång:
- Läs och svara på frågorna om kaninen Skutt.
Klass 4
Även i klass 4 pratade vi om vad vi hade gjort under jullovet. Det var kul att höra vem som har varit hos kompisar, vem som har varit hos farmor och farfar och vem som har varit hos mormor och morfar. Vi passade på att gå igenom lite snabbt vad vi hade gjort under den sista lektionen före jullovet, nämligen J-ljudet. Sedan presenterades dagens lektion: tj-ljudet, som kan skrivas både med K och med TJ, men i undantagsfall även med CH eller KJ.
För att vara väl förberedda inför att Göran Holm, Svenska Distans, besöker oss 30 januari så ägnade vi de två sista timmarna helt åt våra individuella planer.
Läxa till nästa gång:
- Gör klart häftet med övningar på TJ-ljudet som Maria delade ut.
- Läxomgång 8.
- Maya, Sarah och Leo gör minst 10 uppgifter i individuella häftet.
- Cristina, Sofia, Victoria och Albin gör minst 5 uppgifter i individuella häftet.
- Cristina och Sofia förbereder sina presentationer av Dagens. Färdigprintade papper med stödord (max en A4) ska delas ut till klasskompisarna samt mailas till Camilla senast en vecka innan presentationen. Bild tas med av läraren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar