lördag 30 januari 2016

Svenska skolan, 30 januari

Lekgruppen



Läsgrupp A+B
Även idag slogs de två läsgrupperna ihop och hade gemensam undervisning hela förmiddagen.
Barnen delades direkt in i par och fick sedan välja ut tre bokstäver. Vi gick ut i skogen och samlade tillsammans löv, stenar, pinnar och blommor. När vi kom tillbaka in la fröken ut ett stort vitt lakan på golvet där barnen tillsammans la ut sina föremål så de bildade de valda bokstäverna. Vi gick noga igenom dem och visade upp för varandra.
Därefter började vi arbeta med "En läsande klass" och läsfixaren Spågumman. Vi pratade vad en spågumma är, vad hon gör och om även pojkar vara spågummor.
Eleverna gick varsin spåkula som vi använde för att förutspå vad dagens bok handlade om. Vi läste boken Super-Charlie och gosedjurstjuven. 
Lektionen avslutades med ett experiment. Flyter en clementin i en skål med vatten? Vad händer om vi skalar clementinen? Vad händer om vi bara skalar halva clementinen? Och varför?

Läxa till nästa gång:
- Låt en vuxen läsa 2-3 böcker för er. Använd spåkulan innan ni läser och försök förutspå vad boken kommer handla om genom att titta noga på framsidan och läsa titeln.
- Läsgrupp B har även korsordet (som delades ut idag) i läxa. 
- Nästa gång gör Läsgrupp B första medaljprovet. När man har lärt sig alla versaler och alla gemener får man medalj! Man får prova varje gång, om man vill, ända tills man kan alla bokstäverna. Det finns medalj till alla och det är ingen press på att göra provet!


Läsgrupp C
Första timman fick eleverna jobba på enskilt i sina Läståg. Alla jobbade på bra, med hjälp av varandra och Charlotte.
Därefter delades klassen in i par och fick välja varsin bok (denna gång en lite svårare än förra lördagen) som de sedan läste högt  tillsammans. Efter att de läst klart fick de svara på frågor om boken och sedan redovisa inför klassen. När alla hade redovisat körde vi "Häng-gubbe" de sista 15 minuterna. 

Läxa till nästa gång:
- Gör minst fyra sidor i Läståget. Gärna mer.


Klass 4
Idag hade vi besök av Göran från Svenska Distans! Efter en rolig inledning med både sång, dans och läsning fick vi göra ett skriftligt utvärderingsprov och Göran gjorde under tiden muntlig, individuell utvärdering. 
När föräldrarna kom fanns möjlighet till ytterligare individuella samtal och gemensam fika. 

Läxa till nästa gång:
- Minst fem uppgifter i individuella häftet. 
- Maya och Victoria förbereder sina presentationer av Dagens. Färdigprintade papper med stödord (max en A4) ska delas ut till klasskompisarna samt mailas till Camilla senast en vecka innan presentationen. Bild tas med av läraren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar