Barnen fick färglägga de olika "Läsfixarna" (Spågumman, Detektiven, Cowboyen, Reportern och Konstnären.) som vi sedan presenterade för varandra. De fick använda sin fantasi för att komma framtill vad de betyder och hur man kan använda dem. Vi läste sedan boken "Mamma Mu tar simmärke" som vi diskuterade tillsammans och använde oss av de olika Läsfixarna. Rolig, men knasig bok tyckte barnen.
Läxa till nästa gång:
- Skriv ditt namn lodrätt på ett papper och försök komma på ett fint/bra ord om dig själv på varje bokstav.
Läxa till nästa gång:
- Skriv ditt namn lodrätt på ett papper och försök komma på ett fint/bra ord om dig själv på varje bokstav.
Läsgrupp B
Vi började dagen med att, för första gången, ge oss på medaljtestet. För att få sin medalj ska man kunna ALLA bokstäverna (eller dess ljud), både de stora och de små. Det är svårt! Än så länge är det ingen som lyckats klara allihop, men vi fortsätter träna tills alla fått medalj såklart. Särskilt B, P, D samt O, U, Å var svåra att skilja åt idag.
Vi fortsatte med att träna på att läsa högfrekventa ord, dvs ord som ofta finns med i texter och som det är bra att ha en sk ordbild av. Då känner man igen ordet som en bild, utan att behöva ljuda sig igenom, och läsningen flyter lättare. Det är bla ljudenliga ord som: men, jag, kan, var samt ljudstridiga ord som: och, mig, dig, sig. Dessa ordkort fick alla med sig i sin skattkista.
Resten av lektionen tränade vi på att para ihop versaler med gemener, lägga läspussel och läsa högt ur en bok.
Läxa till nästa gång:
- Försök läsa de nya ordkorten i din
skattkista.
Läsgrupp C
Idag blev vi överraskade när vi upptäckte att våra larver blivit puppor! Vi studerade dom noga och eleverna var överens om att dom nog kommer förvandlas till fjärilar.
Vi fyllde tillsammans i ett VÖL diagram. Vi skrev ner allt som vi vet om fjärilar och allt som vi önskar lära oss. Efter det var det högläsning av en faktatext om fjärilar.
Läxa till nästa gång:
Vi fyllde tillsammans i ett VÖL diagram. Vi skrev ner allt som vi vet om fjärilar och allt som vi önskar lära oss. Efter det var det högläsning av en faktatext om fjärilar.
Läxa till nästa gång:
- Gör klart VÖL-diagrammet och fyll i vad du lärt dig om fjärilar. Agera även "Läsfixare: Detektiv" och ta reda på betydelsen av svåra/nya ord som du stöter på i faktatexten om fjärilar.
Klass 1
Lektionen inleddes med fika och högläsning av boken: "Ivar och dinosaurierna". Vi agerade spågummor och eleverna som inte var med förra lektionen fick även de varsin spåkula.
Det blev sedan utelek och "sopjakt". Vi pratade om att hur man ska respektera naturen och att man inte får slänga sopor hur som helst. Vi tog sedan med soporna in I klassrummet och gjorde "sopcollage".
Läxa till nästa gång:
Det blev sedan utelek och "sopjakt". Vi pratade om att hur man ska respektera naturen och att man inte får slänga sopor hur som helst. Vi tog sedan med soporna in I klassrummet och gjorde "sopcollage".
Läxa till nästa gång:
-Gör ett collage om hur ni sorterar sopor hemma hos dig.
Klass 2
Barnen fick först arbeta enskilt med olika stenciler med bl.a. en/ett samt rimord. Därefter gick vi ut, så barnen fick springa och leka av sig lite i solen innan vi gick tillbaka till klassrummet för att spela "Bokstavjakten".
Läxa till nästa gång:
- Välj ut 5 ord i par som rimmar (sammanlagt 10 ord) som vi sedan skall jobba vidare med vid nästa tillfälle.
- Barnen behöver även, till nästa gång, komma ihåg att ta med den gamla läxan där jag bad dem göra en "Önskebubbla" om vad de vill göra under vårterminen.
Läxa till nästa gång:
- Välj ut 5 ord i par som rimmar (sammanlagt 10 ord) som vi sedan skall jobba vidare med vid nästa tillfälle.
- Barnen behöver även, till nästa gång, komma ihåg att ta med den gamla läxan där jag bad dem göra en "Önskebubbla" om vad de vill göra under vårterminen.
Klass 3
Natalie inledde med att presentera en bok om hästtjejen Märta och belönades med det blå Vasaskeppet, efter att ha läst 75 böcker på svenska. Grattis Natalie! Sedan fortsatte vi att jobba på i Läståget. Målet är att hela klassen ska komma fram till gröna Läståget innan vårterminen är slut.
Läxa till nästa gång:
- Gör minst en sida i Läståget + stencilen om "En och ett" som Maria skickar ut via e-mail. Nästa lektion ska vi prata vidare om en och ett.
Klass 4
På dagens program stod "idiomatiska uttryck" eller talesätt (som inte är ordspråk). Vi gick igenom 12 vanliga idiomatiska uttryck som eleverna fick i läxa att lära sig. Vi hade riktigt roligt när vi försökte komma på vad t.ex " ha en räv bakom örat" kan betyda....
Andra timman inleddes med att Victoria presenterade "Dagens plats" som den här gången var Stockholms skärgård.
Vi fortsatte därefter med arbetet i våra individuella planer och avbröt för gemensamma genomgångar när någon körde fast på en uppgift. Vi fick därigenom med synonymer och antonymer, beteckning på djurens läten och förklaring till ett stort antal nya ord.
Vi avslutade med "Dagens person" som var Lasse-Maja.
Läxa till nästa gång:
- Fundera igenom din egen målsättning inför årets "Läsutmaningen" som kommer gå av stapeln 14 dagar i samband med påsklovet. Var och en bestämmer själv om målet ska vara ett visst antal lästa minuter/dag, sammanlagt antal timmar, en speciell bok, en hel serie eller något annat mål. Skriv ner målet och maila eller lämna in det nästa gång. Sätt ett rimligt mål, så alla får vara nöjda med sin insats.
- Läs igenom de idiomatiska uttrycken vi gick igenom på lektionen och träna så att du kommer ihåg vad de betyder. Välj själv ett annat svenskt idiomatiskt uttryck som du ska förklara för de andra eleverna nästa lektion. Man kan hitta en lång lista över idiomatiska uttryck pà Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_idiomatiska_uttryck
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar