På grund av sjukdom slog vi idag ihop läsgrupp A och B och undervisade i dessa grupper hela förmiddagen.
Vi inledde morgonen med att läsa "Vad samlar du på, Nico?". Vi arbetade med Detektiven när vi stötte på nya ord och med Spågumman för att försöka lusta ut vad som skulle hända härnäst.
Eleverna i Läsgrupp A fick därefter rita och berätta om vad de själva samlar eller skulle vilja samla på. Eleverna i Läsgrupp B arbetade i par idag. Det ena paret arbetade vidare med sina Läståg, medan det andra paret stafettläste böckerna "Rolf letar guld" och "Rolf på en öde ö". De hjälptes åt att läsa, klura ut betydelsen av vissa ord och fick slutligen presentera varsin av böckerna.
Efter fikapausen gick vi sedan ut och lekte lekar. Bland annat bläckfisken och färgleken.
Väl tillbaka i klassrummet läste fröken en text som barnen skulle tolka själva och måla vilken figur som texten handlade om. Detta hade flera rätta svar och det var kul att se hur olika de hade tolkat det. Slutligen fick de varsin påse med bokstavskex och textkort som de arbetade med tills det var dags att gå in till de äldre eleverna och fira Läsutmaningen.
Läsgrupp C
Vi inledde med leken "Vem är jag?", där barnen fick varsitt kort med en tecknad figur fastsatt på pannan. De visste inte själva vilken figur de hade, utan skulle ställa frågor till de andra barnen för att lista ut rätt svar.
Vi fortsatte sedan att arbeta med substantiv - sakord. Eleverna i klass 3 hade haft i läxa att fylla i en stencil med en, ett, flera och den, det. Vi gick igenom stencilen på tavlan och funderade över hur de olika substantivformerna bildas. Vi fortsatte med att arbeta i Läståget, så nu är nästan alla eleverna klara med det blå Läståget.
Läxa till nästa gång:
- Gör första kolumnen (nu-presens) på verbstencilen som du fått med hem. De som har många sidor kvar i blå läståget kan jobba på några sidor till för att komma framåt.
Klass 4
Vi började morgonen med att repetera de många sätten man kan skriva sj-ljudet på. Sedan gjorde alla eleverna ett prov på några av de ord med sj-ljudsstavning som vi hade haft i läxa. Efteråt rättade vi provet tillsammans och överlag hade det gått mycket bra för eleverna.
Därefter gjorde vi en övning i hörförståelse. Den handlade om Sverige och alla fick svara på frågor efter att ha hört texten. Det gick bra och vi fortsätter med hörförståelseövningar även nästa lektion.
Axel presenterade Dagens grej som var Vasaloppet. Albin och Axel presenterade dessutom varsin bok och tilldelades Pippimärket samt Sverigerunan.
Slutligen fick alla välja varsin SvD Junior, KP eller Julia. Under en kort stund fick eleverna läsa fritt i de olika tidningarna och därefter berätta om något de läst och tyckt varit intressant. Det blev många intensiva samtal om tjuvjakt på elefanter, skatteplanering och finansinspektionen, nya landslagstränaren i fotboll och huruvida det är bra att tugga tuggummi i skolan. Eleverna är alltid väldigt engagerade i våra samtal och det är härligt att se deras intresse och vilja att diskutera och prata på svenska!
Läxa till nästa gång:
- Öva på de två texterna till diktamen som vi ska ha nästa lektion.
- Läs färdigt den bok som du påbörjade för två veckor sedan och förbered dig så du kan presentera den.
Dagens grej: Vasaloppet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar