lördag 30 april 2016

Svenska skolan, 30 april

Läsgrupp A
Vi började med att läsa en bok som barnen sedan fick återberätta. Sedan provade vi med att få en annan bok uopläst av en annan berättarröst och sedan därefter även återberätta tillsammans.

Läxa till nästa gång:
- Träna på sångerna till avslutningen samt de som vill läsa dikt skall även öva in dem så att de sitter.


Läsgrupp B
Anna och Viktoria tog sig an boken "En ko i mål". De läste ordkorten, satte in orden i meningar för att träna betydelsen, läste boken tillsammans, gjorde dominispel med ord från boken och spelade slutligen Memory med ordkorten.
Oscar och Tizi tränade på att para ihop versaler med rätt gemen, lägga ordpussel och spela bokstavsmemory. 
Hela gruppen fortsatte sedan med sina Läståg innan vi avslutade med att läsa, och äta, ord av bokstavskex.

Läxa till nästa gång:
- Fortsätt med Läståget, så långt du vill. Målet är att börja med nästa bok, det gröna Läståget, efter sommarlovet. 


Läsgrupp C
Idag när vi kom till skolan upptäckte eleverna att våra puppor förvandlats till två vackra fjärilar.
Vi bestämde oss för att arbeta dikter och började med att högläsa dikter om djur.  Vi använde oss av detektiven för att reda ut svåra ord. Efter det försökte vi oss på att tillsammans skriva en dikt om fjärilar.

Läxa till nästa gång:
- Skriv en dikt om fjärilar som kan läsas upp på skolavslutningen.


Klass 1
Dagens lektion inleddes med fika ute i den sköna vårsolen. Eleverna fick sedan i uppgift att leta upp saker i naturen som var lika långa som deras fötter och händer. Vi jämnförde sedan de olika föremålen.
När vi kom tillbaka i klassrummet gjorde vi fina tulpanmålningar med hjälp av utskurna potatisar.
Vi avslutade dagen med en lång sångstund där elevernas uppgift var att komma överens om vilken sång dom vill sjunga på skolavslutningen. Valet blev Sjörövar Fabbe!!

Läxa till nästa gång:
- Öva på sångerna till skolavslutningen.



Klass 2
Vi hade fika paus ute tillsammans med de mindre barnen och lekte sedan tillsammans innan det var dags att komma in igen. Vi tittade på ett filmklipp som barnen sedan fick arbeta med och svara på frågor kring.  Det fanns även några frågor man skulle gissa sig fram till och som vi sedan diskuterade och kontrollerade fakta till. Problemlösning som barnen tyckte var superskoj.

Läxa till nästa gång:
- Skriv era dikter och öva in dem till skolavslutningen. Träna även sångerna så att de sitter.



Klass 3
Vi började med en övning i hörförståelse. Vi lyssnade på ett klipp från "Lilla Aktuellt" (finns på www.svtplay.se) som handlade om ledarhunden Vante och hans blinda matte. Sedan diskuterade vi om hur det kan vara att vara blind och ha en ledarhund. Intressant! 
Vi fortsatte med att gå igenom vår läxa som handlade om verb och tempusformer. Varje elev fick skriva ett verb i formerna presens (nu), preteritum (igår) och perfekt (har) på tavlan. Vi kom fram till att presensformen slutade på -r, preteritumformen slutade på -e och perfektformen slutade på -t. Vi pratade även om futurumformen - vad vi ska göra imorgon. 
Efter en ganska intensiv lektion avslutade vi med att spela alias och hänga gubbe.
 
Läxa till nästa gång:
- Göra verbstencilen som Maria delade ut under lektionen.
- Skriv en sommardikt (som senare presenteras på skolavslutningen den 11 juni).





Klass 4
Idag började vi lektionen med en hörförståelseövning om Valborsmässoafton (som ju infaller precis idag 30 april). Flera av eleverna berättade att de hade varit med och firat Valborsmässoafton i Sverige och att de hade sjungit vid majbrasan. 
Sedan fortsatte vi att studera stavningen av ord med e- eller ä-. Som vanligt finns inga tydliga regler för när man ska skriva med e- och när man ska använda ä-  men några tips som underlättar rättstavningen gick vi igenom.
Vi fortsatte med att lyssna till Leos presentation av Dagens person; Henrik Stenson och presenterade därefter de böcker vi läst de senaste tre veckorna. 
Därefter började vi arbeta med dikter. Efter en genomgång av vad som kännetecknar en dikt valde eleverna tillsammans ut några sommarord ur varje ordklass, skrev ett ord på varje lapp och skapade sedan dikter av dessa i stil med "kylskåpspoesi". Trots att vi alla hade samma ord blev dikterna helt olika. 
Vi valde sedan gemensamt fem olika par rimord och tränade på att skapa egna dikter utifrån dessa. 

Läxa till nästa gång:
- Läs en valfri bok och presentera den kort i klassen.
- Skriv en egen sommardikt. Antingen utifrån någon av de två metoderna som vi tränade på idag, eller på annat sätt.
- Gå in på www.elevspel.se och gör "E eller Ä? (alla 6 nivåerna) och "Träna på ord med E och Ä" (nivå 3 - och eventuellt nivå 1 och 2 som är lite svårare i överkurs för den som vill).
- Gå in på "stava lätt" och gör några övningar med E eller Ä.
- För de som har Skriv nivå 8: sidan 12-15.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar