lördag 17 september 2016

Svenska skolan, 17 september

Läsgrupp A-B
Första timmen jobbade vi på i läståget. Barnen behöver mycket hjälp men de jobbar på väldigt bra. 

Läxa till nästa gång:
- Gör minst ett uppslag i Läståget.


Läsgrupp C
En mycket flitig och koncentrerad läsgrupp arbetade idag med alfabetisk ordning. Vi tränade genom att skriva våra namn i alfabetisk ordning och därefter olika djur. Vi arbetade i par med att sortera bokstavskort i ordning och därefter para ihop dem med rätt substantivs begynnelsebokstav. 
Slutligen arbetade alla med sina Läståg. 

Läxa till nästa gång:
- Gör färdigt det kapitlet i Läståget som du håller på med. 


Läsgrupp D
Idag var första dagen för Pernilla som ska undervisa i klassen detta läsår. Efter en kortare presentation pratade vi om läsfixaren reporten. Först pratade vi om vad en reporter är och vad hen gör, nämligen ställer frågor. Vi läste två kortare texter gemensamt och ställde frågor på det vi läst. Sedan bllev det högläsning av en längre text samt frågor till den.

Läxa till nästa gång:
- Läs en artikel om Pia Sundhage på minibladet.se och hitta på två frågor till den.


Klass 1
Vi inledde lektionen med "Dagens" som kommer vara en återkommande aktivitet varje gång. Då pratar vi om en typiskt svensk företeelse, sak, person eller plats. Ämnet för idag var "Lördagsgodis". 
Vi skrev även ner alla veckodagarna och hade provsmakning av sju olika sorters smågodis som eleverna fick betygsätta med tre olika slags ansikten; ett glatt, ett surt och ett mittemellan. 
Sista timman hade vi en pysseltimma, då vi gjorde pärlplattor och läste boken om Godistrollet.

Läxa till nästa gång:
- Berätta hemma om "Dagens" och visa upp ditt Dagenshäfte där du klistrat in bild och text.


Klass 2
Efter en kort presentation av oss själva, eftersom det var Pernillas första lektion, arbetade vi med Dagens som var "Lördagsgodis". Vi pratade om  vilket som är vårt favoritgodis. 
Därefter pratde vi om att vi under läsåret ska göra ett utbyte med Svenska skolan i Canberra, Australien. Det kommer innebära att vi presenterar vad som är speciellt Schweiz och de presenterar Australien. Dessa presentationer kommer skickas i en stor låda över jorden någon gång under vårterminen. Vi tittade också på kartan var Australien ligger och tänkte att det tar många timmar att flyga dit.
Vi var ute en stund och lekte och spelade sedan ett spel där man skulle berätta saker om sig själv. 

Läxa till nästa gång:
- Berätta hemma om Dagens.
- Fundera på vad du skulle vilja berätta om Schweiz för de svenska eleverna i Australien. 


Klass 3
Vi läste upp de meningar vi skrivit hemma om vårt sommarlov för kompisarna i klassen. Här passade det bra att prata om ordföljd och meningsbyggnad. Sedan fortsatte vi att arbeta i Språkskrinet. Vi gick igenom och arbetade med liknelser på sidan 5. Det var inte helt lätt att förstå vad det är, men alla fick prova på att göra en egen liknelse. Vi gjorde även sidorna 6 och 7 om alfabetet. Det var däremot ganska lätt!
För att röra på benen lite gick vi sedan ut till träkojan i parken och tittade på och beskrev dagens bild: Lördagsgodis!

Läxa till nästa gång:
- Leta reda på minst 2 svenska liknelser (i böcker, internet med hjälp av mamma eller pappa, i tidningar etc.) och ta med dem för att förklara nästa gång vi ses. 
- Gör klart sidorna 5,6,7 i Språkskrinet. 
- Klipp och klistra in texten till dagens bild i din nya bok. Berätta för mamma och pappa om lördagsgodis.


Klass 4
Idag hade vi jättetrevligt besök av Christian på Svenska Distans! 
Han inledde första timman med att skriva upp orden "blåmärke, skramla och glittra" för oss på vita tavlan. Vi fick göra egna meningar med orden och sedan läste Christian ett kapitel ur "Stora boken om Sandvargen" av Åsa Lind. Vi skulle lyssna noga om vi hörde just "blåmärke, skramla och glittra".
Efter att ha lyssnat skulle vi nu läsa själva och de som ville fick läsa upp sina egenskrivna tredje kapitel till Zombiefeber, som vi hade jobbat med hemma som läxa.
Därefter fick vi, under mycket skratt, lära oss hur man gör egna böcker på ipaden i Book Creator. Efter att ha gjort en bok gemensamt i helklass blev eleverna indelade i par och fick själva tänka ut historien, skriva texten och infoga bilder.

Christan har nu bildat sig en uppfattning av varje elevs språkliga nivå inom läsförståelse och skrivförmåga. Individuell studieplan och tillhörande böcker kommer delas ut nästa gång vi ses. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar