lördag 1 oktober 2016

Svenska skolan, 1 oktober

Läsgrupp A
Idag ägnade vi lässtunden i vår yngsta barngrupp till att läsa boken "Vem har ätit av..,?" Den tyckte de mycket om!
Vi fortsatte med att prata om känslor och ansiktsuttryck och fick själva prova på att visa glada, ledsna, busiga och arga känslor. Det tyckte Amanda och Alexander var jätteroligt!

Läxa till nästa gång:
- Ta med en bok som handlar om hösten.


Läsgrupp B-C
Idag ägnade vi oss helhjärtat åt våra Läståg! Många av eleverna hade arbetat mycket hemma och det delades ut många biljetter för färdiggjorda kapitel. Bra jobbat! 

Läxa till nästa gång:
- Försök läsa ut en ny bok, så vi kan dela ut fler läsmärken!


Läsgrupp D
Idag gick vi först igenom läxan som var artikeln om Pia Sundhage. Vi läste upp de bra frågorna vi hade kommit på och svarade på dem. Sedan högläste vi ett kapitel ur boken "Våffelhjärtan" (som finns på hemsidan En läsande klass). Först försökte vi föutse vad kapitlet skulle handla om (Läsfixaren Spågumman) med hjälp av rubriken. Det var ganska svårt för det var en klurig rubrik. Vi pausade emellanåt och gick igenom ord som vi inte riktigt förstod (Läsfixaren Detektiven).

Läxa till nästa gång:
- Titta på valfritt avsnitt av Lilla Aktuellt på SVT play under de kommande två veckorna. Välj ut en nyhet att presentera och prata om på nästa lektion.


Klass 1
Vi arbetade flitigt och gjorde varsin "Kom-ihåg-tavla" idag. Den visades stolt upp för andra elever på skolan. 
 Vi lyssnade även på barnvisor och sjöng klassikern "Imse vimse spindel".


Klass 2
Vi började med att skriva och rita en presentation om oss själva. Bland annat namn och ålder men också saker såsom vad vi gör på fritiden och hur vår familj ser ut. Detta ska vi skicka till eleverna i Canberra. Sedan målade vi flaggor som vi ska använda till ett collage om Schweiz. Dels schweiziska flaggan men också grannländernas. Vi målade även några fantasiflaggor. Efter detta spelade vi ett spel där man skulle hitta rätt bokstäver till sin spelbricka. Vi avslutade med att, ganska snabbt, gå igenom Dagens som idag var Kräftskiva.

Läxa till nästa gång:
- Hitta på ord eller meningar på stencilen som delades ut. Ta gärna med broschyrer, vykort och liknande till nästa gång. Detta material ska vi använda till collaget om Schweiz.


Klass 3
Vi läste upp och pratade om de liknelser som eleverna hade hittat sedan förra gången. Nu har vi förstått vad en liknelse är och hur man kan skapa en egen liknelse.
Vi fortsatte med läsförståelse om "Circus Ungefär" och vi skrev upp alla svåra ord med förklaringar i vårt nya anteckningsblock. Alldeles i slutet pratade vi om Dagens bild - Kräftskiva, men eleverna ville mest av allt leka "Hänga gubbe", så vi avlutade med det.
 
Läxa till nästa gång:
- Skriv vad du ser, hör och gör på rasten (sidan 10 i Språkskrinet). 
- Gör färdigt sidan 12 och sidan 13 i Språkskrinet. 
- Kontrollera att dagens bild - kräftskiva och texten är inlimmade i rätt bok.


Klass 4
Första timman arbetade vi som vanligt med teoretisk svenska. Idag pratade vi om personliga pronomen i subjektsform och i objektsform. Inte helt lätt men väldigt nyttigt. Vi jobbade sedan individuellt i boken "Träna på pronomen".
 
Andra timman inledde vi med att läsa tredje kapitlet av Zombiefeber och jämförde författarens kapitel och våra egna tredjekapitel, som vi arbetat med vid tidigare lektioner. Vi konstaterade att det finns väldigt många olika sätt att berätta en historia.

Vi påbörjade därefter ett skrivprojekt där eleverna arbetar två och två och tillsammans skapar en historia kring en detektivbyrå som får ett fall att lösa. Idag besvarade de frågorna; Vilka arbetar på detektivbyrån? Vilken miljö utspelar historien sig i? Vilket uppdrag de ska lösa? Vad gör de först? Sedan? Hur slutar historien?
Efter att noga ha planerat hela historien, personerna och miljön kommer de nästa gång arbeta med att skriva text och infoga bilder i Book Creator. 

Slutligen fick alla första delen av sina individuella planer för året. I dessa får de arbeta obegränsat hemma utifrån sin egen tidsplanering. De kommer även användas vid varje undervisningstillfälle. 

Läxa till nästa gång:
- Gör klart sidorna 1-9 i "Träna på pronomen". För extra övning, gå in på elevspel.se och gör "Har du koll på pronomen?" - personliga pronomen, och "öva pronomen" - nivå 1-2.
- Planera färdigt innehållet i historien om detektivbyrån, så att ni är redo att skriva texten nästa gång. Fundera över vilka bilder ni vill infoga. Förbered gärna genom att fota med era ipads i förväg.
- Arbeta med era individuella planer utifrån era egna tidsplaneringar. (En uppgift i veckan, en timma i veckan eller vad ni själva har satt som mål.)
- Börja läsa en ny bok och berätta kort i klassen om vilken bok ni valt och vad ni tycker om början av boken.
Kom ihåg att alltid ta med planerna och era ipads!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar