lördag 11 februari 2017

Läsutmaningen, del 1

Lekgruppen
Vi började dagen med att sitta i ring och presentera oss för varandra. 
Förra gången tyckte barnen mycket om att kasta bildtärningar och prata om dem, så det fick kastas även idag. Därefter sjöng vi "Fem små apor" samtidigt som barnen fick sätta upp sångkorten på väggen. Vi testade experimentet "russinhissen" och det tyckte dom var jätteroligt! Efter fikapausen fick barnen pyssla snögubbar med sina namn på och måla vinterträd med  fingertopparna. 
Dagen avslutades med att vi läste "Titta, gissa & peka" ur den silvriga Barnkammarboken. 

Läxa till nästa gång:
- Ta med ett kort på dig själv och karnevalskläder.


Klass 1
Idag hade vi temat rymden och tyckte det var jättekul med tyngdlöshet. Vi tittade på klipp från Christer Fuglesang rymdfärd och pratade om honom. Medan vi fikade såg vi några avsnitt av serien Vims i rymden på UR-skolan. Vi läste också två böcker som hette Pelle i rymden och Här kommer rymdfärjan. Efter en liten lekstund utomhus var det dags för ett experiment då vi gjorde koldioxid av bikarbonat och citron som vi fångade upp i en ballong. Vi avslutade med att göra rymdraketer av gamla toalettpappersrullar.

Läxa till nästa gång:
- Gör en teckning av ditt favoritbakverk. Nästa vecka har vi baktema.


Klass 2

Lektion 1

Under lektionen arbetade vi med läsfixare detektiven och cowboyen. Alla känner till läsfixarna sedan tidigare men vi började ändå med att repetera hur man använder detektiven och vad man har för hjälp av den när man läser. Texten som vi arbetade med under lektionen var "Paula gillar fotboll" från en läsande klass. Då läsnivån är lite olika i gruppen fick några läsa i par, någon fick försöka sig på att läsa på egen hand. I något fall fick jag hjälpa till med läsningen. Det var en utmanande text att läsa och väldig lång om man är nybörjarläsare. Men gruppen arbetade på. Under läsningen fick eleverna stryka under svåra ord eller stycken som de inte förstod. Efter avslutad läsning gick vi igenom dessa tillsammans. Nu lade vi undan texten och jag delade ut bilderna som jag klippt ut från texten och bad eleverna i grupper att försöka placera ut bilderna i ordning. Under arbetets gång friskade jag upp minnet genom att läsa olika delar av texten högt. Som ett avslutande moment delade jag ut lappar med små texter som beskrev varje bild. Eleverna fick nu läsa lapparna och försöka lägga ut vid rätt bild. På det här sättet hade vi nu arbetat med läsfixare Cowboyen. Precis som med detektiven gick vi igenom hur man använder denna strategi vid läsning.  


Lektion 2

Denna lektion arbetade vi med Reportern. Vi pratade om hur denna hjälper oss att förstå texter på olika nivåer, att man dels kan få svaren direkt i texten men att det ibland också kan handla om att man får leta efter svaret hos sig själv eller saker som man tror eller tycker. Vi använde oss av en nyhetsartikel under denna lektion. Artikeln hade jag tagit från Minibladet och handlade om att danska föräldrar är stressade. Jag läste en lite mer utförligare text för eleverna medan de fick läsa en enklare variant. Vi gick igenom de lite klurigare orden och pratade lite speciellt om vad ordet rättigheter kunde betyda. Vi kom fram till att det betydde att barn (för i detta fallet handlade det om barn) ska få det som behöver. Någon tyckte att tom att barn skulle få det de ville men vi pratade om att man nog inte kan få allt man vill utan att det nog finns några gränser. Till artikeln fanns några frågor att diskutera kring. Några höll med om att föräldrarna nog kunde bli lite stressade ibland, kanske mest på morgonen. Vi pratade sen lite vidare om vad eleverna tyckte om att göra för att varva ner och inte stressa så mycket. Det kom upp en hel del olika alternativ, några skrev vi upp på tavlan.


Lektion 3

Efter två ganska arbetssamma lektioner blev det nu lite "avkoppling" med högläsning. Jag läste "Kurrans skatt" avLisa Moroni. Jag läste först tittel och texten på baksidan av boken. Vi tittade på bilden och använde oss av Spågumman för att se om vi kunde gissa vad boken skulle handla om. Jag bad också att elverna under läsningens gång fick måla en bild   Jag läste och vi tittade noga på bilderna. Med jämna mellanrum stannade jag upp och vi använde oss återigen av spågumman för att om vi kunde förutspå vad som skulle hända och om vi gissade rätt. Boken handlar om Kurran och Pigan som går på skattjakt och hittar en glänsande skatt. På grund av oväder blir de tvungna att gräva ner skatten och komma tillbaka och leta efter den när ovädret är förbi. Men då kan de inte hitta skatten. Eleverna var ganska snabba med att lista ut vart skatten hade tagit vägen.


Lektion 4

Som sista lektion för dagen lyssnade vi på musik. Vi tittade på en video med Lalehs låt Goliat. I videon ser man massa barn som sjunger med. Den är också textad så att om man hinner att läsa kan hänga med i texten. Barnen fick sedan texten utskriven på ett papper och jag läste den högt för dem. Jag frågade om det var någon som visste vem Goliat var eftersom det står i texten "vi ska slåss mot Goliat". Det var ingen som kunde komma på vem det var så då berättade jag lite kort om David och Goliat och att det nog inte alltid är den som är "störst och starkast" som vinner. Nu hade eleverna jobbat på bra hela dagen och jag avslutade med att fråga vad de tyckte att texten handlade om. Svaret från eleverna blev; "Du kan göra allt du vill och att man ska ta hand om varandra."


Läxan till nästa gång:

- Fundera tillsammans med föräldrarna över vad som kan vara ett lämpligt mål med läsningen under läsutmaningens 2 läsveckor. Skriv ner detta på baksidan av läskortet som jag delade ut under lektionen. Målet ska vara utmanande förstås, men också rimligt att uppnå. Ex kan vara att läsa ett visst antal böcker eller ett visst antal minuter varje dag.



Klass 3

Idag jobbade vi hela dagen med lässtrategierna som vi nu känner till sedan flera år. Det blev hela 4 lektioner med Detektiven, Reportern, Cowboyen, Spågumman och lite snabbt även Konstnären.
VI började med att läsa i vår läsförståelsebok Cirkussommar, kapitlet "Borttrollad trollkarl". Vi läste alla i tur och ordning, strök under svåra ord och stannade upp ibland för att förklara vissa uttryck och svåra meningar. Sedan svarade vi på frågorna i boken; både på och mellan raderna.
För att växla om lite, läste sedan Maria ur Sandvargen av Åsa Lind. Eleverna fick sammanfatta kapitel 1 som vi också pratade om tillsammans och sedan fick de rita (konstnären) till kapitel 2. 
Sista lektionen fortsatte vi att läsa i tur och ordning ur Cirkussommar om "Tygakrobaten Julia". Vi jobbade med Spågumman, Reportern och Detektiven igen, så nu känner vi oss som  femtaggade stjärnläsare!
 
Läxa till nästa gång:
- Skriv om vintern på sidan 34 i boken Språkskrinet Clown (orange bok). 

- Gör sidan 32 ur Stava rätt, stava lätt.



Klass 4

Även i klass 4 arbetade vi med Läsutmaningen hela dagen och hade fyra olika lektioner,

Lektion 1
Som inledning till Läsutmaningen 2017 gick vi igenom de olika lässtrategierna som vi arbetat mycket med de senaste åren. Eleverna känner till strategierna väl och börjar dessutom bli stora nog att arbeta djupare med textanalyser.

Vi skulle arbeta med "Mio, min Mio" och repeterade därför först det vi visste om Astrid Lindgrens sätt att berätta. Eleverna fick sammanfatta detta i punktform samt göra en känslokarta. 
Därefter högläste läraren texten, medan eleverna ringade in nya ord samt strök under avsnitt där författaren ville förmedla någon känsla. Vi gick gemensamt igenom dessa efteråt och eleverna arbetade sedan parvis med arbetsblad 5:8b. Slutligen delade paren upp sig u två grupper och diskuterade sina resultat. 

Lektion 2
"Laura, 16, seglade ensam jorden runt" är en artikel hämtad ur KP. Gemensamt läste vi rubriken och diskuterade om det ens kunde vara möjligt. "Får man göra det? Kan man? Är det inte farligt? Får man ledigt från skolan?" 
Vi diskuterade länge vilka känslor som skulle kunna uppstå under en sådan seglats och alla var sedan nyfikna på att läsa texten. Den här gången läste eleverna högt i helklass och strök under tiden under avsnitt som beskrev känslor. 
Det tillhörande arbetsbladet 5:13, som behandlade känsla - textbevis, gjorde eleverna parvis och därefter diskuterade vi i helklass. 

Lektion 3
I arbetet med faktatexter utgick vi från två olika texter om sömn. Vi inledde med att gemensamt förutspå vad texterna skulle komma att innehålla och utgick från vad vi redan vet om sömn. 
Den första texten läste eleverna parvis högt för varandra och den andra texten läste de tyst för sig själva. Därefter arbetade de parvis med att stryka under det viktigaste i texterna och sammanfatta detta i punktform. Efter gemensam genomgång på tavlan fortsatte de med att jämföra texterna i ett venn-diagram, sim även det gicks igenom gemensamt.

Lektion 4
Vid dagens sista lektion arbetade vi återigen med Astrid Lindgren. Den här gången med Ronja Rövardotter som utgångspunkt och med fokus på personbeskrivningar. Vi diskuterade hur man kan beskriva personer antingen med adjektiv eller på alternativa sätt. 
Vi läste högt texten om Ronja, strök under alla avsnitt som hjälpte oss att skapa en bild av hur Ronja och rumpnissarns är och arbetade slutligen med det tillhörande arbetsbladet 5:8. 

Läxa till nästa gång:

- Planera ditt deltagande i Läsutmaningen. Sätt ett mål för din läsning, skriv det på baksidan av läskortet som delades ut på lektionen och ta med det nästa gång. Välj ut böcker som du gärna vill läsa och låna fler om du inte har tillräckligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar