lördag 25 mars 2017

Svenska skolan, 25 mars

Lekgruppen
Idag hade vi fordon som tema. Vi började dagen med en kort samling innan vi gick över till att leka lekar som handlade om fordon. Vi pratade även om hur och var de olika fordonen rör sig. Tex med flygplan flyger man i luften, med båt åker man på vatten och bilen åker på vägarna osv. 
Vi läste boken "Max och hans brandbil" och tittade i boken "Köra, åka, flyta, flyga 100 saker som rör sig" innan det var dags för gemensam fika. Därefter pysslades det och barnen gjorde varsitt trafikljus. Vi pratade om vad trafikljus betyder, tex rött betyder stopp och då får man inte gå över gatan osv. 
Vi hann även måla varsin träram som barnen vid nästa tillfälle ska få dekorera och sätta i ett foto på sig själva. 
Vi avslutade dagen som vanligt med att gå ut och springa av oss i lekparken.


Läsgrupp A
Dagen inleddes med att Tiziano redovisade en bok och erhöll läsmärket med den svarta älgen. Bra jobbat!
Därefter pratade vi om J-ljudet och att det finns flera olika sätt att stava det. Vid fem olika stationer tränade eleverna sedan på att läsa ord med J-ljud och para ihop med rätt bildkort, lägga alla bokstäver i alfabetisk ordning och lägga rätt substantiv vid rätt begynnelsebokstav. Det som var tänkt att träna J-ljud och alfabetisk ordning visade sig även träna vokabulären eftersom det fanns många okända ord med, som tex gäss, gök och gädda.
Slutligen läste fröken de första sidorna i boken "Rosalind på djupt vatten" medan eleverna åt mellanmål. Vi förutspådde handlingen utifrån framsidan och eleverna gjorde många textkopplingar. Slutligen sammanfattade vi de första sidorna gemensamt.

Läxa till nästa gång:
- Titta på Livet u Bokstavslandet: Säsong 2, avsnitt 8. 
- Titta på Livet i Bokstavslandet: Säsong 3, avsnitt 1. 
- Titta på Livet i Bokstavslandet: Säsong 3, avsnitt 3. 
- Titta på Livet i Bokstavslandet: Säsong 3, avsnitt 4. 
- Diktamen på orden; JA, GÄRNA, HJÄLP, LJUS och DJUR.
- Gå in på elevspel.se och prova att deras spel med J-ljudet. 


Läsgrupp B

Vi startade dagen att dela ut det vita läsmärket till en duktig läsare, nämligen Ingrid. Därefter fortsatte vi med att gå igenom läxan. Med den som utgångspunkt gick vi sedan vidare till att komma på olika ord som hjälper oss att veta var i händelsförloppet som olika saker sker.  Tex: först, sedan och sist. Sedan högläste jag förra veckans text och vi funderade tillsammans på vad som var det viktigaste i texten (detta underlättar för att sammanfatta texter). Vi strök under ord och meningar som vi tyckte var de viktigaste. När vi sedan läste endast  de understrukna orden märkte vi att vi ändå kunde förstå boken. 

Vi avslutade lektionen med kluriga gåtor.


Läxa till nästa gång:

- Läs texten som ni fick och stryka under det som ni tycker är viktigast. Alla fick olika kapitel i texten. Nästa gång sammanfattar vi hela texten tillsammans.


Klass 1
Temat för dagen var kroppen, så vi började med att sätta plåster på en dockas olika kroppsdelar. Vi sjöng också några sånger om kroppen (Vipp på rumpan-affären och Huvud, axlar knä och tå) och läste en bok. 
Vi gick sedan vidare till Dagens som den här gången handlade om Kebnekaise. Vi tittade bla på en karta över Sverige för att se var det ligger. Vi skrev också ner några ord i vår Dagens-bok. 
Bland det bästa barnen vet är att göra experiment. Den här gången experimenterade vi med olika typer av sockerbitar samt varmt och kallt vatten, för att se hur fort de löser sig. 
Efter rasten målade vi våra kakor som vi bakade för några gånger sedan. Vi avslutade sedan med att göra russinleken med bokstavskex. För varje kex barnet tog uttalade vi bokstaven.  

Läxa till nästa gång:
- Förbered dig på att berätta om hur ni brukar fira påsk och hur ni ska fira påsk i år.


Klass 2

Idag började vi med "Dagens" som vi inte har gjort på ett par gånger. Personen var Christer Fuglesang. Vi pratade också om astrounater och rymden generellt. Vi såg en kort filmsnutt där Christer äter godisraketer i rymden. 

Sedan fick de som hade med sig svensk plats/person/sak  presentera detta. 

Vi klippte in matbilder till Canberrapaketet och skrev text.  

Eftersom solen lyste och det var mycket spring i benen gick vi ut och sprang stafett och lekte ett skepp kommer lastat.


Läxa till nästa gång:

- Korsordet som ni fick på lektionen.



Klass 3
Förra gången jobbade vi med adjektiv och idag fortsatte vid med en annan ordklass som vi redan känner igen, nämligen VERB.
Vi pratade mer om verbets olika tempus: idag (presens), igår (preteritum) och har (perfekt). Vi läste en kort bit ut LasseMajas Guldmysteriet som vi "översatte" från presens (idag)  till preteritum (igår). Sedan fortsatte vi att arbeta i våra böcker och det blev många sidor gjorda för energin och arbetslusten var på topp.

Läxa till nästa gång:
- Gör klart sidan 30 och 31 i Språkskrinet Clown. 
- Öva på verben är, har och gör och hur dessa verb böjs i preteritum och perfekt (se bild). 
- Extra övning: Stava rätt-stava lätt sidan 44 och sidan 45.....


Klass 4
Klass 4 fick prova på att göra en diktamen med text tagen ur boken Zombiefeber, som vi tidigare har läst i klassen. Efter diktamen gick vi tillsammans igenom de ord som var svåra att stava och betydelsen av texten. Svårt men nyttigt!
Sedan började vi prata om adverb, en ordklass vi inte har tagit upp tidigare i svenska skolan. Eleverna fick ett övningshäfte att arbeta i. 
Andra timman inledde vi med att arbeta med dialoger. Vi pratade om varför och hur man använder dialoger i texter. Därefter fick eleverna arbeta helt tyst med att skriva en dialog i två olika grupper. På ett gemensamt papper fick de turas om att skriva sin karaktärs repliker och slutligen spelade de upp dialogerna som de skrivit. Vi fick lyssna till ett äldre (mycket otrevligt) par på bussen samt en mamma med son som ville köpa bokhylla på Ikea. 
Därefter pratade vi om vilka olika starka känslor man kan välja att förmedla genom dialog. Alla fick alla välja varsin känsla att förmedla genom en realistisk dialog vilket är läxan till nästa gång. 
Slutligen tränade vi på att skriva instruerande texter i form av en vägbeskrivning. Vi bytte med varandra och försökte sedan följa instruktionerna och hitta rätt väg.

Läxa till nästa gång:
- Gör klart häftet om adverb.
- Skriv dialogen och förmedla den känsla du valde. (Ni som missade lektionen kan fritt välja en stark känsla som ni förmedlar.) Kom ihåg att använda er av det ni lärde er på lektionen och skriv en realistisk dialog. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar