Kristian, Anna, Eva, Amanda, Alexander, Mattias
Idag fick Mattias från lekgruppen vara med oss och jag fick extra hjälp av Jörgen.
Vi arbetade oss igenom bokstaven C och D och tittade på alfabetet på SVT play.
Efteråt tog vi en fika och Alexander bjöd alla på kanelbullar för att fira kanelbullens dag som var den 4:e oktober.
Vi pratade om vilka rum ett hem kan innehålla och kom fram till att badrum, kök, sovrum och vardagsrum är de vanligaste. En och en fick fiska upp en bild ur en hög med 36 bilder och placera ut den till rätt rum.
Efteråt spelade vi bild lotto med och de som ville fick även låna hem böcker. Vi avslutade dagen med att se två avsnitt av doktorerna på SVT play.
Läxa till nästa gång:
-Måla färdigt stencilen med bokstaven E
-Ta med halloween kläder (ta ej på).
Elsa, Axel, Albin, Leo
Idag var alla killarna borta, så det blev bara Elsa. Men inte så bara. Vi pratade om boken vi läser nu "Det blåser på månen". Vi tittade sedan på ett avsnitt av filmatiseringen av boken från 1986. Sedan körde vi växelläsning av "Sune- spik och panik".
Läxa till nästa gång:
Läsa/lyssna klart Det blåser på månen.
Camillas språklära
Axel, Elsa, Clara, Anna, Oscar
Som vanligt inledde vi dagens arbete med att arbeta med våra olika böcker. Vi gick igenom och rättade alla ord gemensamt på tavlan så att vi lär oss stava många nya ord.
Mycket fniss blev det när vi började diskutera om vissa ord ska sitta ihop eller inte. För vad är egentligen skillnaden mellan ”Hästskjuts, 40 kr” och ”Häst skjuts, 40 kr”.... 🤔
Läxa till nästa gång:
- ZickZack: Gör färdigt kapitlet ni påbörjade i skolan samt ett kapitel till.
- Språkskrinet: Gör färdigt uppslaget sim påbörjades i skolan samt ett uppslag till.
- Rivstart: Gör nästa kapitel i båda böckerna.
- Öva hemma: Två uppslag.
- Ta med ett anteckningsblock som endast är till för språkläran. Gärna ett litet eftersom vi mest använder det för att skriva upp nya ord och uttryck.
Camillas bokklubb
Alfred, Clara, Anna, Tizi, Oscar
Tyvärr var det flera elever som inte gjort läxan till den här gången så vår planerade genomgång uteblev.... 🤔
Istället påbörjade vi nästa bok ”Spöket i dimman” av Katarina Genar. De senaste gångerna har vi arbetat med lässtrategierna Spågumman, Detektiven och Cowboyen. Nu var det dags att prata om Reportern.
Reportern ställer frågor PÅ raderna, MELLAN raderna och BORTOM raderna.
Vi började med att ställa frågor till meningen:
”De röda och gula löven prasslar härligt runt mina fötter.”
PÅ raderna: Vilken färg har löven?
MELLAN raderna: Vilken årstid är det?
BORTOM raderna: Vilken årstid tycker du bäst om?
Vi läste högt ur boken och hjälptes åt att formulera frågor. I grupper om två fick eleverna sedan skriva egna frågor och ställa till varandra. Slutligen provade de att arbeta enskilt med att ställa frågor på texten och besvara dessa gemensamt.
Läxa till nästnästa gång:
- Läs hela ”Mystiska skolan: Spöket i dimman” av Katarina Genar.
- Formulera en fråga av varje sort (på, mellan och bortom raderna) och var beredd att kunna ställa dem och besvara dem.
Temalektion
Tiziano, Anna, Clara, Victoria
Eftersom Nobelprisen för 2018 har tillkännagetts under veckan som gått tittade vi lite närmare på historian bakom Nobelpriset. Vi tittade på en film från UR skola om Alfred Nobel. Barnen fick anteckna under filmens gång och sedan gick vi igenom det efteråt. Vi fick bl a lära oss vad ett testamente och patent är.
Johanna språklära
Victoria, Tiziano
Vi jobbade på i Språkskrinet hela lektionen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar