måndag 23 september 2019

Svenska skolan 21 september

Klass 1

Idag hade jag min första lektion med alla elever var på plats. Vi välkomnade även Oliver till klassen.
För att komma igång började vi dagen med att småprata, det var allt ifrån semester, nyinköpta leksaker och kläder, utflykter, mat osv ...
Vår 3-timmars lektion kommer att vara uppdelat så att de första två timmarna kommer det att tilldelas olika arbetsuppgifter (skriva, prata, läsa, pyssla) och den sista timman kommer vi att ägna åt att spela spel.
Idag ägnade vi nästan allt tid åt att bygga varsin Labyrintspel. Alla var jätteduktiga!
Kristian bjöd alla elever på varsin spelkula i glas
Under fikat läste jag en del ur boken ”Bamse och tutelutt”, som Alexander hade med sig.


Läxa: Ta med varsin pennskrin, med blyertspenna, suddgummi, lim, sax, färgpennor och tuschpennor.








Klass 2

Idag läste vi högt i grupper om två och fyra. Några läste ”Nelly Rapp och Varulvarna” och några läste ”Hjälp, jag tappade bort en hund!”.

Under andra timman fortsatte de sin språklära med att studera vokaler och konsonanter, och vad som händer om vokalljudet i ett ord är långt eller kort. Vi jobbade med flera övningar i vår bok språkskrinet där vi skulle komma på om det var kort vokal med dubbelkonsonant efter eller långt vokalljud med bara en konsonant  efter.

Därefter arbetade vi parvis med att läsa SvD junior och leta fram intressanta artiklar som vi presenterade för varandra. Vi filmade presentationerna och försökte komma fram till vad vi kunde förbättra till nästa gång.

Vi läste sedan om Rosa Parks och om Carl von Linné innan vi slutligen spelade dubbelteckningsmemory.

LÄXA: sidan 11 i Språkskrinet detektiv och att läsa ut Nelly Rapp och varulvarna

Klass 3

Klass 3 tittade lite närmare på de fyra svenska verben tycka, tänka, tro och veta. Det kan vara lätt att förväxla och misstolka betydelsen av dessa verb så vi gjorde övningar och diskuterade när det passar att använda ett av verben istället för ett annat.

Under andra timman tränade vi på något av det svåraste som finns om man inte är helt bekväm med ett språk, nämligen att prata i telefon. Eleverna turades om att gå ut ur klassrummet och ringa till någon av de andra som fick agera förälder, släkting eller främmande person. Det är inte så lätt som det låter!

Vi arbetade sedan med att göra en jämförelse och leta likheter mellan de tre böckerna ”Mio, min Mio”, ”Harry Potter” samt ”Sagan om ringen”.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar