söndag 10 november 2019

Svenska skolan, 9 november

Klass 1
Kristian, Eva, Anna, Alexander, Amanda, Oliver

Idag började vi med språk pussel, klassen delades in i två grupper för att tillsammans arbeta med att sätta ihop bild-ordkorten. Det började som en gruppövning och avslutades som en grupptävling. 😊 Alla korten blev snabbt ihopsatta och tillsammans gick vi igenom dem.

Sedan var det fika och då passade vi på att titta på två avsnitt ur Svt Play ”Petra & Patienterna”. Därefter fortsatte vi med en kort läsövning, ”Kråkan och Räven”. Jag högläste en kort text och eleverna fick placera bilderna i rätt ordning. Vi avslutade dagen med en spelstund och tittade på klassikern ”Pippi flyttar in i Villa Villekulla”.








Klass 2

Första timmen ägnade vi åt läsning och bokrecensioner. Vi fick några recensioner av böcker som eleverna hade läst under lovet, sen jobbade vi med att recensera skriftligt de böcker vi läste under lektionen.

Andra timmen fortsatte klassen med att upptäcka de svenska ordklasserna. Först gick vi igenom läxan om verb som vi fick förra gången. Sedan började vi med dagens ordklass: adjektiv. Vi jobbade i Språkskrinet med att komparera både regelbundna och oregelbundna adjektiv. Det var riktigt svårt att komma fram till stor, större, störst eller bra, bättre, bäst.

LÄXA: gör stencilen om adjektiv som Maria delade ut.

Sista lektionen fick barnen pussla ihop talessätt med ett djur ex. "stark som en björn", "hal som en ål". Det fanns även en annan lek som gick ut på att pussla ihop akronymer. Vi spelade också spel och till sist så läste vi ur Godnattsagor för pojkar som vågar vara annorlunda om Iqbal Masih.










Klass 3

Klass 3 studerade frågeord idag. Vem, hur, när, var, vilken? När ska man använda när och när ska man använda hur? Det var inte svårt att klura ut för duktiga klass 3! Resten av lektionstiden jobbade vi med böckerna ( Sofia Distans, Rivstart och Zickzack) samt på elevspel i internet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar