söndag 4 mars 2018

Svenska skolan, 3 mars

Lektion 1
Som introduktion till årets första läsutmaningslektion repeterade vi lässtrategierna. Den här klassen har arbetat mycket med läsning och är väl förtrogna med läsfixarna och vad dessa innebär, så vi dröjde bara kvar lite extra vid konstnären och diskuterade olika sätt att skildra personer och miljöer genom att fokusera på våra fem sinnen.
Vi läste därefter ett kapitel ur Mio min Mio som handlar om när Mio och Jum-Jum ska strida mot riddar Kato. Vi markerade allt som beskrev svärdsmidaren, sammanställde och kategoriserade beskrivningarna utifrån våra sinnen och ritade slutligen svärdsmidaren.
Textutdrag och arbetsblad från ”En läsande klass”.










Lektion 2

Klassen har många gånger arbetat med texter på, mellan och bortom raderna så den här lektionen inleddes med en repetition av detta. Vi läste sedan den fantastiska texten ”Fångad i det genomskinliga” och eleverna markerade i marginalen varje gång de läste något mellan raderna. Det blev många ”Aha! Jag vet!” under läsningens gång. 
Vi beskrev därefter karaktärens yttre och inre egenskaper och ritade den innan vi fortsatte med att göra en berättarkarta. Utifrån den provade vi att återberätta texten, först med ett ordval PÅ raderna och därefter med det kluriga ordvalet MELLAN raderna. 
Text och arbetsblad från ”En läsande klass”.












Lektion 3
Vi inledde lektionen med att prata om alla olika sorters läsning och vad dessa syftar till. Vi pratade lite extra om korrekturläsning och gav oss sedan i kast med att läsa och korrigera sångtexten ”Opp och ner, ner och opp, grisen gal i granens topp....” Det var klurigt! Det blev många skratt, roliga omskrivningar och en lång lista över nya ord!”











Lektion 4
Den fantastiska novellen ”Nytt land” av Freja Borgå kom på första plats i en novelltävling 2017. Läraren högläste texten och både lärare och elever var helt mållösa efteråt. En lång stund pratade vi om texten, kopplade den till oss själva, våra föräldrar som själva flyttat till ett nytt land och hur nära det är verkligheten för många människor.
När läraren, efter nästan en halvtimmas gemensamma reflektioner, berättade att vi just nu arbetat med textkoppling blev eleverna förvånade - de hade ju bara pratat om vad de kom att tänka på!
En underbar lektion och en novell som verkligen kan rekommenderas till alla som har någon erfarenhet av att flytta till ett nytt land!





Språklära

I stora gruppen jobbade vi idag med läsförståelse och läsutmaningen:

Första lektionen repeterade vi de olika läsförståelsestrategierna och de fem läsfixarna; reportern, detektiven, cowboyen, spågumman och konstnären.
Sedan läste vi en text tillsammans om det svenskaste av allt: FIKA. Vad betyder att fika och när fikar man? Till texten hörde flera smaskiga recept på klassiska fikabröd och 
vi tittade lite närmare på semlan, eftersom det är semmeltider. Vi använde sedan cowboyen för att skriva en sammanfattning om det viktigaste i texten "Fika". Sammanfattningarna
läste vi upp för varandra och diskuterade vad som var viktigt och inte så viktigt i texten.

Vad innebär det att läsa mellan raderna och tolka något i en text som inte är utskrivet? Den andra lektionen arbetade vi med "reportern" och tre korta texter där eleverna skulle tolka
när, var, hur, även om det inte var utskrivet i texten. Vi arbetade tillsammans och diskuterade sedan de olika svaren.

Tredje lektionen jobbade vi med en viktig faktatext. Eftersom det är valår 2018 läste vi om hur Sverige styrs, vilka de svenska grundlagarna är och vilka de nuvarande riksdagspartierna är. Det var nyttig läsning för alla och texten innehöll flera svåra ord som vi gick igenom på tavlan. Eleverna svarade sedan på frågor om det de hade läst i texten. Här jobbade vi som "detektiver"(förklara nya ord och uttryck) och som "reportrar" (hitta svar på raderna i texten). Vi tittade också på de 8 nuvarande riksdagspartiernas partisymboler och eleverna fick försöka para ihop rätt parti med rätt symbol.

Under den sista lektionen för dagen bytte vi genre och tittade lite närmare på en svensk tonårsroman från 2012 - "Flyga högt" skriven av Katarina von Bredow. Romanen handlar om en 15-årig tjej (och det passade perfekt i vår klass). Eleverna läste ett avsnitt ur boken tyst för sig själva och svarade sedan på 4 ganska svåra frågor både på, mellan och bortom raderna. Innan dagens lektion var slut diskuterade vi svaren tillsammans.












Svenskpatrullen

Idag såg klassen liten annorlunda åt då både elever och lärare frånvarande idag. Idag drog vi igång med läsutmaningen. Vi började med att utifrån boktitlar som jag valt ut prata om vad vi trodde att boken handlade om och var det skulle kunna vara för en genre. Sedan läste vi baksidestexterna till böckerna och försökte placera ut till rätt titel. Under tiden samlade vi nya ord som vi senare gick igenom och pratade om tillsammans. När alla baksidestexter var utplacera till en titel kolla vi om det stämde med böckerna. Eleverna fick sedan välja ut var sin bok och läsa tyst för sig själva en stund. Som avslutning på lektionen fick elverna välja ut en utav böckerna som jag läste högt ur. Det blev Mördarens Apa av Jakob Wegelius. Under tiden fick de måla och rita. 

Läxa till nästa gång blir att läsa de korta texterna på korten som eleverna fick och sedan svara på de tillhörande frågorna.






Stjärnorna

Vi började dagen med ett litet läxförhör innan vi gick över till att prata om brandskydd och deras funktion. Barnen  fick sedan hitta rätt plats i Musens hus och klistra in de olika brandskydden.
Vi tog en fika och efteråt gick vi över till att prata om frukt och grönt. Alla fick både olika frukter och grönsaker att färglägga och även klistra in dem i rätt grupp.
Vi avslutade dagen med att prata om våra 5 sinnen (Lukt, Smak, Känsel, Syn, Hörsel). För att underlätta för barnen att förstå hur de fem sinnen används så tog jag med mig kaffe, choklad pulver, vinäger, kanel, socker, salt, bomull, sten och ballonger som de fick experimentera med. Bomull tyckte dem kändes mjukt, sten kändes hårt, vinäger smakade surt, socker sött osv. Med att blåsta upp ballonger kunde man få till sig olika ljud osv. Vi avslutade dagen med en ballonglek.

Läxa;
Glosor:
-Nummer; 1 till 10 (1,2,3 osv).
-Ta med ett tidningsurklipp på din favoritfrukt och -grönsak (en utav varje).












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar